jordfelsbrytaren löser, Cylinda spis
jordfelsbrytaren löser, Cylinda spis
Vet inte om min fråga platsar i detta forum, men gör ett försök.
Har problem med en spis Cylinda CC160 / A 420 1000 9. När jag slår på ugnens undervärme löser jordfelsbrytaren ut. I övrigt fungerar den.
Vet inte ännu hur värmeelementet ser ut. Kan antingen vara gammaldags med motståndsspiraler i porslinsrör eller helt slutna element.
Hur kan jag mäta mig fram till var felet är.
Ledsen för knapphändiga uppgifter. Spisen var ett fynd? på blocket och installerades i sommarstugan i helgen. Vill på detta sätt förbereda mig för reparation eller reklamation en kommande helg.
Bo Gunnar
Har problem med en spis Cylinda CC160 / A 420 1000 9. När jag slår på ugnens undervärme löser jordfelsbrytaren ut. I övrigt fungerar den.
Vet inte ännu hur värmeelementet ser ut. Kan antingen vara gammaldags med motståndsspiraler i porslinsrör eller helt slutna element.
Hur kan jag mäta mig fram till var felet är.
Ledsen för knapphändiga uppgifter. Spisen var ett fynd? på blocket och installerades i sommarstugan i helgen. Vill på detta sätt förbereda mig för reparation eller reklamation en kommande helg.
Bo Gunnar
Re: jordfelsbrytaren löser, Cylinda spis
Det behöver ju nödvändigtvis inte vara fel på spisen bara för att jordfelbrytaren löser ut men det bästa du kan göra är att ringa en duktig elektriker som kommer ut och kollar på ditt system.
löser jordfelsbrytaren på värmeelementet
Vanliga problem i sommarstugan som har varit ouppvärmnde under längre tid.
Prov med värme under några dagar först.....
Vanliga problem i sommarstugan som har varit ouppvärmnde under längre tid.
Prov med värme under några dagar först.....
Skruvar du loss bakstycket på spisen kommer du åt anslutningarna till bägge värmeelementen.
Ibland är dom såpass inbakade med glasull att man inte ser dom direkt, men gräver man lite där man tycker att dom borde finnas så hittar man dom.
Lossar du kablarna och mäter så ska du inte ha någon kontakt mellan värmeslingan och jord.
Har du möjlighet att mäta med en megger är det ju givetvis ännu bättre, men oftast räcker det men en vanlig multimeter.
Trasiga värmeelement är ett ganska vanligt fel. Dessa är ganska billiga och enkla att byta, men man får vara noga med att få ett med samma spänning, effekt och storlek/form.
Ibland är dom såpass inbakade med glasull att man inte ser dom direkt, men gräver man lite där man tycker att dom borde finnas så hittar man dom.
Lossar du kablarna och mäter så ska du inte ha någon kontakt mellan värmeslingan och jord.
Har du möjlighet att mäta med en megger är det ju givetvis ännu bättre, men oftast räcker det men en vanlig multimeter.
Trasiga värmeelement är ett ganska vanligt fel. Dessa är ganska billiga och enkla att byta, men man får vara noga med att få ett med samma spänning, effekt och storlek/form.
Om du mäter och ser att du har en halvhög resistans till jord så kan du kanske ha tur nog att det går att torka bort ev. fukt eller liknande genom att köra spisen utan jordfelsbrytare. OBS att du då kör den med ett medvetet fel, det ska du givetvis bara göra om du verkligen vet vad du gör och är helt säker att ingen annan kommer i närheten av spisen.
Man kan väl ana att den såldes för att den löst ut jordfelsbrytare och säljaren kanske tänkt sälja den igen, igen och igen till nån köpare inte har jordfelsbrytare?
Man kan väl ana att den såldes för att den löst ut jordfelsbrytare och säljaren kanske tänkt sälja den igen, igen och igen till nån köpare inte har jordfelsbrytare?
Jag skulle nog inte rekommendera att köra den utan JFB bara sådär.
Visst kanske det löser problemet för en stund, men ett dåligt element är inte dyrt att byta. (3-400kr kanske)
Men ja, visst. Man kan ju felsöka på det viset. Jag ser dock ingen större vits med den metoden?
Beror det på fukt som läcker in i ett element (vilket det bara gör om det är skadat) så kan man ju lika gärna rycka ur det och inspektera det visuellt.
Det brukar synas ganska bra då höljet på slingan oftast spricker innan man ens märker att man har problem.
Ska man snåla är det isåfall bättre att bara följa kablarna från elementet och rycka ur dom ur brytaren och noll-plinten.
Visst kanske det löser problemet för en stund, men ett dåligt element är inte dyrt att byta. (3-400kr kanske)
Men ja, visst. Man kan ju felsöka på det viset. Jag ser dock ingen större vits med den metoden?
Beror det på fukt som läcker in i ett element (vilket det bara gör om det är skadat) så kan man ju lika gärna rycka ur det och inspektera det visuellt.
Det brukar synas ganska bra då höljet på slingan oftast spricker innan man ens märker att man har problem.
Ska man snåla är det isåfall bättre att bara följa kablarna från elementet och rycka ur dom ur brytaren och noll-plinten.
BGA
>När jag slår på ugnens undervärme löser jordfelsbrytaren ut. I övrigt fungerar den.
Värm upp spisen till arbetstemperatur UTAN ugnens undervärme
Som får jordfelsbrytaren att lös ut.
Kan var fukt på kopplingsplinter med mera.......
Behöver inte vara trasiga värmeelemt .
>När jag slår på ugnens undervärme löser jordfelsbrytaren ut. I övrigt fungerar den.
Värm upp spisen till arbetstemperatur UTAN ugnens undervärme
Som får jordfelsbrytaren att lös ut.
Kan var fukt på kopplingsplinter med mera.......
Behöver inte vara trasiga värmeelemt .
Jag tar härmed på mig dumstruten, det är ju bara att göra som GFEF säger, värm den så den blir genomvarm utan att köra undervärmen, och se om JFB'n löser ut även då.
Troligtvis är det väl ett trasigt element men det kan ju vara så att det "bara" är fukt som krupit in på fel ställe och som går att mota bort med värme.
Troligtvis är det väl ett trasigt element men det kan ju vara så att det "bara" är fukt som krupit in på fel ställe och som går att mota bort med värme.
Tack GFEF, Fortran och MiaM. Det var sån hjälp jag var ute efter. Spisen och andra vitvaror var lagrade på en uthusvind där eternittaket verkade läcka på några ställen. Jag provar med att torka den med grillen om problemet inte redan är löst - det är 26 grader varm just nu säkert 35+ inne i den lilla stugan.
Säljaren är helt seriös.
Tack för alla svar.
Bo Gunnar
Säljaren är helt seriös.
Tack för alla svar.
Bo Gunnar