Mäta spänning över en PWM

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: mäta spänning över en pwm

Inlägg av psynoise »

Dock fuskas det bland enklare multimetrar genom att beräkna likriktat medelvärdet för att sedan multiplicera med en konstant. Genom detta kan de visa effektivvärdet för en sinusvåg men resultat blir fel för andra vågformer.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, precis, inte ens multimetrar som är "trueRMS" visar rätt på allt.

Dels har vi ju problematiken med över vilken period man skall se på RMS, som jag beskrev. Sen inverkar ju crestfaktorn också.

Det var därför jag tipsade om att googla på begreppen, då hittar man nämligen en massa bra sidor som förklarar detta.

Ex.
http://web.comhem.se/~u85209111/elmatn/matning1.pdf
http://www8.tfe.umu.se/courses/Elektro/ ... atning.pdf

Så, ett litet tips i all välmening: Om nån ber dig att prova att googla först, gör då det! SEN kan du komma med frågor.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Blir det för rörigt med Internet kan en bok vara ett bättre alternativ. Bokhandeln DC vid Chalmers brukar sälja kurskompendiet Mätteknik. Kompendiet tar upp det mest grundläggande inom elektrisk mätteknik och då såklart även det lilla som diskuterats i tråden. Har man läst gymnasiets högre matematikkurser borde materialet vara enkelt att ta till sig.
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

http://datasheetoo.com/digital-voltmete ... meter.html

Jag förmodar att denna uppställning skulle oxå ge mig 24V som svar om det inte är så att tantalum kondensatorn (nr 10) vid spänningsdelningen "work it's magic" och gör att vi kan se om vi har 12V (vid en 50% duty).
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, de två PDF:er jag länkade till förklarar det där på ett tämligen bra pedagogiskt vis vad jag kunde se när jag skummade dem.

Enkelt kan man säga att vad en voltmeter visar för värde beror på vad den är konstruerad för att mäta. För att den skall visa "rätt" (d.v.s. det du vill att den skall visa) så måste den vara konstruerad för det.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag fattar fortfarande inte varför diskussionen är så fokuserad på trueRMS, RMS, effektivvärde etc när det INTE är det trådskaparen är intresserad av. Han är intresserad av den lågpassfiltrerade DC-nivån som liknar den han får när kan mäter med multimetern i DC-mode!
labmaster

Re: Mäta spänning över en PWM

Inlägg av labmaster »

Det är nog tävlingsmomentet som spökar Andax :).
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vi vet inte vad TS är intresserad av, frågan är om han ens vet det själv. Därför försökte jag få honom att läsa på lite grann om mätteknik så han förstår begreppen och kan komma fram till vad han vill veta.

Som jag skrev: Enkelt kan man säga att vad en voltmeter visar för värde beror på vad den är konstruerad för att mäta.

Vi vet ju inte alls vad hans voltmeter mäter. Att den visar 12 V är en sak, men mäter den det som trueRMS eller likriktat medelvärde?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Som jag ser det har inte sonite själv klagat på diskussionen.
sonite skrev:Förmodligen var jag väldigt luddig, jag ville mest veta hur multimetern fungerade rent tekniskt eftersom den kan "se" det värde, jag var ute efter att mäta.
sonite skrev:Tack 007Sweden för en utmärkt matematisk förklaring.
Trist att man ska behöva förklara sig!
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Andax skrev:Jag fattar fortfarande inte varför diskussionen är så fokuserad på trueRMS, RMS, effektivvärde etc när det INTE är det trådskaparen är intresserad av. Han är intresserad av den lågpassfiltrerade DC-nivån som liknar den han får när kan mäter med multimetern i DC-mode!
Tack Andex! "Huvudet på spiken".
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Andax skrev:Jag tror inte TS eftersökte effektivvärdet från början utan det är en misstolkning av "effektiva värdet" som han troligtvis avser någon form av medelvärde typ det som MiaM är inne på.
Ja, jag utgick från att frågan var ungefär "hur får jag samma värde som multimetern visar".

Bonusfråga:

Hur många multimetrar har någon TrueRMS-funktion eller liknande i DC-läget?

Jag trodde sådant bara var aktivt i AC-läget.

För övrigt så skulle man egentligen vilja kunna välja ett par olika lägen om det ska vara nån större mening med att mätaren kan visa korrekta värden vid annat än sinusvåg vid AC-mätning. RMS-värdet är ju t.ex. (som redan antytts med crest-faktor o.s.v.) rätt ointressant för att driva ett switchat nätagg som har hygglig glättning, medan om man ska driva en såndär "LED/halogen-switchtrafo" så vill man ha koll på både RMS och toppvärde och se till att RMS håller sig till samma som vid sinusvåg och att toppvärdet inte ligger över toppvärdet vid sinusvåg.

Bonus-värdelöst-vetande apropå switchnätdelar o.s.v. så nånstans underst-bakom har jag en 12V-tillsats till en gammal NEC färg-tv (typ 12-14 tum eller liknande). Den har ett helt vanligt ojordat vägguttag som ger 210V DC, ganska märkligt att köra TV'n på nån slags mellanspänning mitt emellan vad man får om man likriktar och glättar 100-120V och 220-240V...
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Tack för informationen MiaM :D
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, tillbaka till kärnfrågan efter alla RMS-snurrerier...

> Sodjan: Tack för att du påpekar det, jovisst kan det vara så att jag ser olika värden, men det
> verkar just nu som att jag alltid ser det högsta värdet jag matar h-bryggan med, oavsätt om det är 24 20 18V
> så visar min A/D dessa värden.

OK.
Det var inte tydligt (som jag minns det) att du faktiskt *hade* mätt med en ADC.
Men du blir det ju så att dina uppgifter är meningslösa och utan värde så länge
som vi inte har detaljerna kring det. Vilken ADC? Hur samplar den spänningen?
Det kan ju vara så att den har en toppvärdeslagrande sample/hold krets...
Vad vet jag. Artikelnummer/länk till datablad för ADC'n behövs.

Men ett vanligt RC filter framför ADC'n borde ge samma medelvärde på
spänningen som multimetern get (i DC läge).
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Tänkte på det, att om du använder en inbyggd ADC så kan det ju vara så att den sköts av samma timer som sköter PWM, dvs den kanske samplar på samma tidpunkt relativt PWM signalen. Fast har du ett RC-filter innan ADC så spelar det inte någon roll längre för då tittar du ju inte på momentanvärdet på PWM-signalen längre.
Nerre

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev:rätt ointressant för att driva ett switchat nätagg som har hygglig glättning, medan om man ska driva en såndär "LED/halogen-switchtrafo" så vill man ha koll på både RMS och toppvärde och se till att RMS håller sig till samma som vid sinusvåg och att toppvärdet inte ligger över toppvärdet vid sinusvåg.
Då använder man oscilloskåp:)

RMS-värdet på strömmen är bland de mest intressanta sakerna att mäta, eftersom det är det som gör att ledningar blir varma, det är det som gör att säkringar löser osv.
Skriv svar