Hjälp att finna och välja en tyst fläkt.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hjälp att finna och välja en tyst fläkt.

Inlägg av danei »

Gennerellt låter det mer ju högre kapaciteten är.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För en given fläktstorlek så är ljudet proportionellt mot flödet.

Enda sättet att minska ljudnivån är att minska luftflödet, vilket oftast inte är så bra, eller bättre är att öka fläktens diameter.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det där med ljudtryck och decibel är något mer komplicerat än vad andra skrivit i tråden redan. Hur stor skillnad man upplever är generellt beroende av både frekvens och amplitud. Vetenskapen bakom kommer från statiska undersökningar.

En graf över uppfattad styrka visar tydligt hur stor skillnad det kan vara
Av detta gäller det inte enbart stirra sig blind på decibel utan också frekvensinnehållet. Ett exempel är en tvättmaskin med dålig data som brummar och en annan tvättmaskin enligt pappret tystare som tjuter. Den brummande maskinen kan uppfattas som mycket tystare trots att den enligt pappret har många decibel högre ljudnivå.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Enda enkla allmängiltiga regel för fläktar som
som finns(?) är "Affinitetslagar för centrifugal pumpar och fläktar".

http://translate.google.se/translate?hl ... inity_laws

MEN förhållandet tryck-flöde-effektbehov-ljudnivå.
Beror helt av utförande av impeller - ledskenor.

http://translate.google.se/translate?hl ... fugal_pump

Enda ställt att sök på är tillverkarnas diagram....
Dan Ö

Inlägg av Dan Ö »

danei skrev:Jag har lite hum om skalan ja. Det är grovt sett en tiondel av ljudtrycket. Upplevelsen är att ljudet halveras ungefär.
Ok, bra att veta. Jag får väl leta runt efter tillverkare. Jag får intrycket av att jag borde kunna komma ner ca 10dB utan att minska flödet eller trycket för mycket i jämförelse med den befintliga fläkten.

Jag hade dock hoppats på att det skulle komma mer konkreta förslag på tillverkare och återförsäljare.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

TomasL skrev:För en given fläktstorlek så är ljudet proportionellt mot flödet.

Enda sättet att minska ljudnivån är att minska luftflödet, vilket oftast inte är så bra, eller bättre är att öka fläktens diameter.
Jag har tre fläktar av samma storlek. Två är av samma fabrikat, den ena av dom lever fn, pga dåligt lager. Den tredje jag har är tystast, men gnisslar även den ibland. Därmed vill jag ha sagt att det inte bara är ljud ifrån luftflödet som bestämmer hur mycket en fläkt låter. Även vingarnas utformning kan spela roll.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis spelar vingarnas utformning roll, eftersom de delvis avgör flödet och mycket annat.
Men fortfarande är det så, ju mer flöde desto mer ljud.
Vill man minska ljudet så är det lägre flöde eller större fläkt som gäller.

Sedan lkan man naturligtvis grotta ned sig i vingprofiler vridning mm, men med tanke på fläkttypen, så är det oftast omöjligt att välja olika typer av fläkthjul, så då spelar det inte någon roll.
Man få helt enkellt ta fram ett antal fläktar från olika fabrikat, med samma storlek och samma flöde och jämföra ljuddiagrammen.

För att ytterligare krångla till det, olika fläktar har olika egenskaper m.a.p. tryckfall i systemet, vilket gör det näst intill omöjligt att teoretiskt välja ut en fläkt, och då blir det att på experimentell väg, medelst mätning fastställa vilken fläkt som är tystast.
Skriv svar