Hur får man en elmotor att vända rotationen? OBS Svårt!!
-
persson121
Hur får man en elmotor att vända rotationen? OBS Svårt!!
Hejan.
Beställde eltandborstar huvus på nätet och fick fel modell till ett mycket bra pris. Dom eltandborstarna huvud som använder så ska en liten enkel 3 V motor sitta på och rotera så själva huvudet vibererar, men själva axeln snurrar.
Nu var det så att dom råkade skicka äkta Oral-B. 20 stycken för ett pris på ca 120 kr. Men tyvärr så kan min eltandborste inte använda dom, om jag inte gör om den, vilket jag tänker göra.
Sticker man in en axel (skruvmejsel eller liknande) i huvudet (oral-b) så kan man max vrida den ca 90 grader. Alltså måste jag göra så att när motorn känner "fan...nu kan jag icke vrida mer". Då ska strömmen slå om och då ska motorn vridas till andra hållet, tills det tar stopp och då gör dom om samma sak igen.
Annars så tänkte jag också om man något bläck som den stöter (när den är vid ca 85 grader) till och då slås strömmen om och sen blir det samma sak på andra sidan.
Men då är frågan. Vad är bäst? Jag vill inte köpa en oral-b dels för att jag vill experimentera.
Vilken metod tycker ni är bäst? Någon annan metod?
Beställde eltandborstar huvus på nätet och fick fel modell till ett mycket bra pris. Dom eltandborstarna huvud som använder så ska en liten enkel 3 V motor sitta på och rotera så själva huvudet vibererar, men själva axeln snurrar.
Nu var det så att dom råkade skicka äkta Oral-B. 20 stycken för ett pris på ca 120 kr. Men tyvärr så kan min eltandborste inte använda dom, om jag inte gör om den, vilket jag tänker göra.
Sticker man in en axel (skruvmejsel eller liknande) i huvudet (oral-b) så kan man max vrida den ca 90 grader. Alltså måste jag göra så att när motorn känner "fan...nu kan jag icke vrida mer". Då ska strömmen slå om och då ska motorn vridas till andra hållet, tills det tar stopp och då gör dom om samma sak igen.
Annars så tänkte jag också om man något bläck som den stöter (när den är vid ca 85 grader) till och då slås strömmen om och sen blir det samma sak på andra sidan.
Men då är frågan. Vad är bäst? Jag vill inte köpa en oral-b dels för att jag vill experimentera.
Vilken metod tycker ni är bäst? Någon annan metod?
Re: Hur får man en elmotor att vända rotationen? OBS Svårt!!
Den metod som jag skulle satsa på är definitivt att köpa en oral-b men jag är ingen expert på elektriska tandborstar eftersom jag har hållt mig till manuell tandborstning i hela mitt liv. Vill du trotts allt bygga om din gamla elborstmaskin så kan jag rekommendera att genomgå några kurser i grundläggande ellära och där till vidhängande matematikstudier.
Jag gissar att det normalt löses genom en vevkonstruktion, jag tror inte att det funkar något vidare att växla riktning på motorn.
Hej.
Jag håller med danei, frekvensen är ganska hög på växlingarna och jag tror inte heller detta sker genom att motorn byter riktning. Helt klart någon mekanisk konstruktion.
Jag håller med danei, frekvensen är ganska hög på växlingarna och jag tror inte heller detta sker genom att motorn byter riktning. Helt klart någon mekanisk konstruktion.
-
persson121
Det går också med en vevkonstruktion, men det är så att riktiga oral-b håller sig till elektronik osv.
Sen är det riktigt svårt med en vevkonstruktion också.
Men kan man inte göra så här då:

En eltandborste gör mer renare i mummen än en vanlig, tro mig. Jag trodde inte det först men hade fel.

En eltandborste gör mer renare i mummen än en vanlig, tro mig. Jag trodde inte det först men hade fel.
Din lösning går säkert att realisera men det krävs kanske att du är riktigt stor i käften. Det där med ren i munnen kanske är individuellt men min manuella borstning har fallit väl ut för min del. Ty jag har aldrig haft hål i tänderna under de 45 år som de varit med.
Men om jag skulle genomföra ditt projekt hade jag nog väntat med att lägga upp en tråd tills jag haft något att visa men det är ju jag det.
Lycka till med kariesbekämpningen!
Men om jag skulle genomföra ditt projekt hade jag nog väntat med att lägga upp en tråd tills jag haft något att visa men det är ju jag det.
Lycka till med kariesbekämpningen!
Elektroniken inuti skulle jag gissa är mest till tidtagning och annat trams. I länken nedan finns ett fotografi med en isärplockad Oral B
Komponenten längst ner till vänster är av intresse.
Komponenten längst ner till vänster är av intresse.
-
Mindmapper
Förutom att det blir klumpigt att få till, så kommer du att bli ruinerad på att köpa mikrobrytare. Att slå till/från dom så ofta kommer att nöta ut dom lite snabbt!persson121 skrev:Det går också med en vevkonstruktion, men det är så att riktiga oral-b håller sig till elektronik osv.
Bra idé psynoise, TS skulle kunna köpa en oral-b och plocka delar från den till sitt projekt
.
Tyvärr måste jag vara så tråkig att jag håller med labmaster, danei och psynoise.
Alla elmotorer har en startström som är betydligt högre än tomgångsströmmen, och även högre än strömmen motorn drar belastad. Om då motorn måste byta riktning ett antal gånger per sekund så betyder det att den kommer att dra många gånger märkströmmen. I bästa fall betyder det bara att batteriet tar slut väldigt fort, samt att elmotorn slits ut snabbt. I sämsta fall så brinner elmotorn, eller kretsarna som styr den.
Orginal Oral-B har en elmotor som roterar konstant, sedan är det enkel mekanik som ser till att axeln får en oscillerande rörelse.
Jag tror att du har allt att vinna på att faktiskt köpa en Oral-B, men att du också funderar ut ett annat elektronikprojekt. Jag är övertygad om att du kan finna ett annat projekt som ger dig mer elektronikkunskaper.
om inte du kommer på något själv så finns det mycket inspiration i idebanken, och om du inte hittar något där kan du alltid starta en tråd och fråga om tips 
Alla elmotorer har en startström som är betydligt högre än tomgångsströmmen, och även högre än strömmen motorn drar belastad. Om då motorn måste byta riktning ett antal gånger per sekund så betyder det att den kommer att dra många gånger märkströmmen. I bästa fall betyder det bara att batteriet tar slut väldigt fort, samt att elmotorn slits ut snabbt. I sämsta fall så brinner elmotorn, eller kretsarna som styr den.
Orginal Oral-B har en elmotor som roterar konstant, sedan är det enkel mekanik som ser till att axeln får en oscillerande rörelse.
Jag tror att du har allt att vinna på att faktiskt köpa en Oral-B, men att du också funderar ut ett annat elektronikprojekt. Jag är övertygad om att du kan finna ett annat projekt som ger dig mer elektronikkunskaper.
-
persson121
Okej, men bygger väll en vevkonstruktion då.
Tackar för hjälpen folks
Tackar för hjälpen folks
Slänger bara in den här för skojs skull. "How it's made":
Direktlänk till innehållsbilden 20111030_193619-738812.jpg från:
http://rfitch.blogspot.se/2011/10/inside-of-oral-b.html
http://rfitch.blogspot.se/2011/10/inside-of-oral-b.html
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Labmaster:
"Vill du trotts allt bygga om din gamla elborstmaskin så kan jag rekommendera att genomgå några kurser i grundläggande ellära och där till vidhängande matematikstudier."
För att bygga om en eltandborste??
Här uppmanar man minsann inte att prova saker för att det är kul.
Nähepp, inga nyfikna fasoner, utan sitt stilla i skolbänken och läs. Läs!
Persson121:
"Jag vill inte köpa en oral-b dels för att jag vill experimentera."
Bra tänkt. Det är så man kommer på nya grejer och det är experiment-lust som har byggt upp det här forumet.
Men; Du kan ju köpa en Oral-b, plocka isär och klura ut hur de har löst det.
Då har du lärt dig det och har "tricket i bakfickan" nästa gång du behöver en sådan funktion, plus: att du kan använda dina Oral-b-huvuden.
Som Danei skriver så är det en slags vevfunktion. Kika i en liten hårtrimmer så kommer du hitta samma typ av lösning.
Ofta används en axel med en oval topp som petar på ett hjul, först på ena sidan, sedan på andra sidan.
Ibland används 3 små kugghjul, men principen är samma.
Klura gärna lite på hur man skulle kunna lösa det mekaniskt.
(För som Walle skriver så skulle inte motor/batteri orka med riktigt ifall man bytte riktning på själva motorn.
En sånhär motor brukar vara lite seg i starten och fungerar bäst när den har kommit upp i varv.)
"Vill du trotts allt bygga om din gamla elborstmaskin så kan jag rekommendera att genomgå några kurser i grundläggande ellära och där till vidhängande matematikstudier."
För att bygga om en eltandborste??
Här uppmanar man minsann inte att prova saker för att det är kul.
Nähepp, inga nyfikna fasoner, utan sitt stilla i skolbänken och läs. Läs!
Persson121:
"Jag vill inte köpa en oral-b dels för att jag vill experimentera."
Bra tänkt. Det är så man kommer på nya grejer och det är experiment-lust som har byggt upp det här forumet.
Men; Du kan ju köpa en Oral-b, plocka isär och klura ut hur de har löst det.
Då har du lärt dig det och har "tricket i bakfickan" nästa gång du behöver en sådan funktion, plus: att du kan använda dina Oral-b-huvuden.
Som Danei skriver så är det en slags vevfunktion. Kika i en liten hårtrimmer så kommer du hitta samma typ av lösning.
Ofta används en axel med en oval topp som petar på ett hjul, först på ena sidan, sedan på andra sidan.
Ibland används 3 små kugghjul, men principen är samma.
Klura gärna lite på hur man skulle kunna lösa det mekaniskt.
(För som Walle skriver så skulle inte motor/batteri orka med riktigt ifall man bytte riktning på själva motorn.
En sånhär motor brukar vara lite seg i starten och fungerar bäst när den har kommit upp i varv.)
Hur många watt är den där Oral-B motorn på?