trefas växelspänning
trefas växelspänning
har en ny stator på min mc som ger trefas växelspänning i tre separata kablar.
Normalt används en likriktare till denna stator, jag vill använda en ställbar växelspänningsregulator då jag ej ej behov av likriktad spänning. Får jag ut mer effekt om man inte likriktar??
Går det att koppla ihop de tre trådarna till en och koppla in belysning på?? växelspänningsregulatorn sitter kopplat parallellt.
Normalt används en likriktare till denna stator, jag vill använda en ställbar växelspänningsregulator då jag ej ej behov av likriktad spänning. Får jag ut mer effekt om man inte likriktar??
Går det att koppla ihop de tre trådarna till en och koppla in belysning på?? växelspänningsregulatorn sitter kopplat parallellt.
Du kan bara koppla belysningen mellan 2 av kablarna eller mellan en av faserna och jord (förutsatt att generatorn har ett mittuttag "stjärnkopplad") men är den deltakopplad få får du sätta lamporna mellan 2 faser eller likrikta.
Gäller samma sak här som i 3-fas systemet i ditt proppskåp, bara spänningen och amperetalet som skiljer.
Gäller samma sak här som i 3-fas systemet i ditt proppskåp, bara spänningen och amperetalet som skiljer.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Koppla faserna som en sexpulslikriktare. Spänningen utan likriktning har en frekvens som varierar med varvtalet och som dessutom är tämligen hög, så likrikta. Vill du promt sedan ändra dc-spänningen till en annan spänning och fortfarande få ut skapligt hög verkningsgrad så DC/DC-omvandla det med en enklare stepdownomvandlare.
Vad jag vet regleras dessa generatorer genom att man kortsluter lindningen så att den mättas. Det janne66 snackar om gäller på separatmagnetiserade generatorer, inte på permanentmagnetiserade.
Jag tror inte på att sätta en "vanlig" spännings regluator efter den. Det kommer antagligen bara ett resultera i en massa förluster.
EDIT: nu blev jag osäker på vad janne66 menade. Det kommer att bli en hög spännign utan regulator. Men det funkar inte alls som en bilgenerator.
Jag tror inte på att sätta en "vanlig" spännings regluator efter den. Det kommer antagligen bara ett resultera i en massa förluster.
EDIT: nu blev jag osäker på vad janne66 menade. Det kommer att bli en hög spännign utan regulator. Men det funkar inte alls som en bilgenerator.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
MC har ofta permanentmagnetiserade genartorer av någon anledning till skillnad från de flesta normala bilgeneratorer som är fältmagnetiserade med ström via en laddregulator. Permanentmagnetiserade generatorer ger en varvtalsberoende spänning och (utan likriktning) frekvens. Dessa generatorer ger inte samma läbbiga spänningar som fältmagnetiserade ger om de körs utan belastning.
Jag kör en BMW K-100 å den generatorn ser ut som en bilgenerator, d.v.s
att rotorns magnetfält styrs av en spänningsregulator som mäter utspänningen från generatorn, och justerar magnetfältet så att utspänningen hålles runt 14 V.
Trodde att alla moderna mc hade det så nuförtiden, men så är det kanske inte..
att rotorns magnetfält styrs av en spänningsregulator som mäter utspänningen från generatorn, och justerar magnetfältet så att utspänningen hålles runt 14 V.
Trodde att alla moderna mc hade det så nuförtiden, men så är det kanske inte..