Stegmotorer som bara rycker.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Fuzzie

Stegmotorer som bara rycker.

Inlägg av Fuzzie »

Hej!

Jag är helt ny på detta med CNC, och jag har precis satt ihop min egen. All elektronik tog jag från http://www.brundin.biz, som jag tyckte hade allt jag behövde. Jag är i princip klar med maskinen men jag har problemet att jag inte får den att lira.

Jag sitter med följande utrustning:
3st 3Nm Nema 23 Stegmotorer (STM57-112)
3st 3128A Drivare
1st Breakoutkort DB25
1st 36V Nätagg

...och Mach3 programvara och PC med WinXP(vartifrån jag även tar 5V för att driva breakoutkortet och 3128:orna).

Mitt problem är att jag inte får motorerna att snurra. Jag har kopplat allt enligt kopplingsschema på hemsidan jag köpte hårdvaran ifrån: http://www.brundin.biz/images/datasheet ... schema.pdf
...för säkerhets skull har jag även kollat med multimeter att alla spänningar är ok, vilket dom är.

Jag har konfigurerat upp Mach3 men när jag ska jogga så rör sig inte motorerna. De bara rycker till som hastigast och sen inget mer. Jag kan släppa upp tangenterna och vänta en liten stund, trycka ner jog igen och få ytterligare ett litet ryck. Det är likadant på ALLA AXLAR! Även om jag kopplar ur motorerna från axlarna och låter de köra utan motstånd blir det likadant. Har inte fått till att någon motor rör sig kontinuerligt. Till detaljerna hör även att de bara rycker åt samma håll, aldrig "tillbaka".

Känns som det skulle kunna handla om en inställning eftersom alla motorer beter sig likadant, men vad vet jag? Någon som har några idéer om vad det kan vara som spökar?
Användarvisningsbild
marr125

Re: Stegmotorer som bara rycker.

Inlägg av marr125 »

Välkomen till EF :)

kan de va nånting med att jog hastigheten är för låg så att dom bara hoppar fram, eftersom du säger att dom snurrar å ett håll och inte fram å tillbaka?? :humm: kanske finns nån inställning för de?? :humm:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Eller kan det vara tvärt om, att snabbmatningshastigheterna och/eller acceleration är ställda på tok för högt?

Har du mätt spänningen på matningen till drivarna samtidigt som du testar att jogga?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Har du förväxlat steg och riktning? Kopplat motorkablarna rätt? Det är mina stalltips
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej!

Jag har nästan samma uppsättning drivare, stegmotorer och breakoutkort som du. Nätaggregatet har jag dock köpt på ebay och så kör jag LinuxCNC istället för Mach3.

Hur som helst, det är ytterst viktigt att du läser och förstår innehållet manualen för styrsystemet, I ditt fall är det Mach3, innan du sätter igång och fräser. I annat fall hamnar man lätt i den situation du är i nu. En annan sak du bör tänka på är att det är bättre att kvista in på Ö&B, Karlsson eller någon annan lågprisbutik och köpa två väggvårtor som du driver breakoutkortet och drivarna med istället för att du hämtar spänning och ström från din PC. Hela grejen med Breakoutkortet är just att skydda din PC och lite av detta skydd faller i och med att du använder PC:n som spänningskälla.

Sammanfattning: Läs och förstå manualen till styrsystemet innan du går vidare.
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Jag har för mig att POS hade samma problem men han kopplade bar in en fläkt som extra last.
Han har det på en film stegmotor
Länken till sidan är här POS
Fuzzie

Inlägg av Fuzzie »

Tack alla för de goda råden!

Jag lyckades lösa det tills slut. Trägen vinner! :-)

Grejen är den att jag kollade Mach3 tutorial videorna för att lära mig initiala konfigurationer och sånt. Där säger han specifikt att funktionen "Max CL Mode Enabled" under "Engine Configuration, Ports & Pins" ska vara urbockad i de flesta fall. Jag lyssnade på det och lät det vara så och det var därför det inte fungerade.

Nu har jag bockat i det, för det gäller ju att pröva runt! Fungerar jättebra! Nu rör sig alla motorer som de ska och jag är i princip klar med bygget. Weeeee! :-D

Ett helt klart hett tips till någon som kanske befinner sig i min situation någon annan gång.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Grattis!

Det gäller att vara vaksam när man pysslar med styrsystem för fräsar- Spindeln snurrar fort och kan rycka bort fingrar på ett litet kick. Jag vidmakthåller att du bör ta den tid det tar att läsa manualen från pärm till pärm. Det blir roligare att köra fräsen då du vet vad som händer i alla lägen.

Men som sagt, grattis och välkommen i CNC-gänget. Nu vill vi se lite bilder på din CNC-maskin också.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Kul att det löste sig!

Jag håller med labmaster, bilder vill vi gärna se! :)

I övrigt, kör så det ryker! (inte bokstavligt talat, ryker det när man skär så gör man fel ;)) :D
Fuzzie

Inlägg av Fuzzie »

@labmaster: Ja, jag ska plöja så mycket information det bara går. Jag vill ju inte att något ska gå sönder, allra minst en kroppsdel. Det vore typ inte bra. ;-)

Måste komma ihåg att montera på en nödstopp innan den dagen kommer då jag slår på fräsen och faktiskt försöker fräsa något också. ^^

Ok, jag bifogar här en bild på spektaklet! :-)
t_2012-05-22 23.03.36.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar