Fråga angående lödmask(solder mask) lager i cad program

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
etnica

Fråga angående lödmask(solder mask) lager i cad program

Inlägg av etnica »

Hej hopp, sitter och meckar med ett kretskort som skall tillverkas på fabrik. Mitt första kort som skall tillverkas i hela 10st exemplar :=)

Jag har dock en liten fråga om lödmasken vid mina padar. Cad programmet lägger lödmask lagret över hela paden, betyder detta att där lödmask lagret markerar i färg så kommer det inte vara något lödmask skikt utan lödmask skiktet hamnar utanför den ytan som är markerad i cad programmet?

Det borde ju vara så det fungerar, men jag tänkte att det var bäst att fråga först. Specielt irreterande är att man inte kan göra några inställningar överhuvudtaget för hur lödmasklagret skall läggas. Elprint som jag skall tillverka korten hos vill att lödmasken skall vara 0.25mm större än paden.

Har försökt läsa mig till hur lödmask lagret fungerar i cad programmet men de ger ingen information alls.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag har beställt kort gjorda med Protel och där har jag inte behövt göra något speciellt för att lödmasken skall bli rätt. Hur ditt program gör har jag ingen aning om men standardinställningarna borde fungera.
etnica

Inlägg av etnica »

Jo problemet är att det ej finns några inställningar för lödmask alls, men jag får la hoppas att det fixar sig med automatik..
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Eftersom du kör via Elprint kan du ju alltid se i Macaos att lödmasken blir rätt.
Lödmasken ska vara helfylld över kretskortet, och sedan "borta" vid paddar och borrhål.
Så ser det iaf ut på våra kort.

Mvh
speakman
etnica

Inlägg av etnica »

Jappz ser ut så i macaos, problemet är väll bara att hålen är för små, får ringa elprint och fråga imorn.

Ser ut så som du beskriver i Macaos för mig också.
Skriv svar