Frågor om synkronmotorer (skoluppgift)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Alejandro

Frågor om synkronmotorer (skoluppgift)

Inlägg av Alejandro »

Hej jag behöver lite hjälp men en uppgift till skolan, förstår inte riktigt dessa frågor:

1. Hur förhåller sig startströmmen till strömmen vid fullt varvtal?
2. Hur förhåller sig varvtalet till matningsspänningen om allt annat är konstant?
3. Hur förhåller sig momentet till ankarströmmen om allt annat är konstant?
4. Hur förhåller sig momentet till varvtalet om allt annat är konstant?
Senast redigerad av Walle 21 maj 2012, 18:32:56, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ändrade titel. Var "synkronmotor"
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Synkronmotor

Inlägg av Icecap »

1: Dra motorn mer eller mindre när den startar i förhållande till när den är upp i varv?
2-4: Det ska du ha lärt eller sett i någon bok.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Synkronmotor

Inlägg av Walle »

Skriver i egenskap av privatperson:
Den här typen av frågor brukar man sällan få svar på här på forumet, med all rätta dock. Får man svaren serverade så lär man sig inte lika mycket. Men om du skriver vad du tror/har kommit fram till själv så är chansen att få hjälp mycket större. Skriv de svar du tror är korrekta, så kommer folk hjälpa dig med vad som är inkorrekt. :) Finns det något i läroboken som du kan basera dina svar på(även om det kanske inte blir helt rätt första gången)?

Det är alltså inte för att vara elaka som folk inte svarar på skoluppgiftsfrågor, utan det är för att det är kontraptoduktivt i lärandet.
Alejandro

Re: Frågor om synkronmotorer (skoluppgift)

Inlägg av Alejandro »

Första frågan vet jag att startströmmen är till för att börja dra motorn precis som till exempel första växeln i en bil sedan så är strömmen som den har när det är i full effekt som när man kör bilen på högsta växeln men det jag inte förstår är hur dem förhåller sig till varandra ?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Skoluppgifter är sällan eller aldrig tagna ur luften. Det finns i stort sett alltid ett svar att finna i den litteratur man har till förfogande inom ramen för kursen man läser. Du bör alltså plockaa fram läroböckerna igen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man kan inte säga att startströmmen är till för att starta motorn. Strömmen är ett resultat av att du kopplar in en spänning till en förbrukare som har ett visst motstånd.
Startströmmen är den ström som motorn drar precis när du kopplar in spänning och motorn varvar upp.
När motorn når sin drifthastighet så drar motorn också ström, men hur mycket?

Tänk på om du skulle accelererar med en bil. När går det åt mest soppa? Undertiden du gasar upp till 50, eller när du sen håller 50 hela tiden?

Jag tror det är lite så att man måste förstå frågan också. Det är inte rimligt att ange ett exakt förhållande som t.ex 5:1 eller 1:7 eller X*5Y eller nåt sånt, utan helt enkelt mindre, större, högre, lägre, ljusare, mörkare, starkare, svagare, tunnare, tjockare... osv. ;)
T.ex så blir glaset TYNGRE om du häller i MER cola. Glasets vikt förhåller sig alltså till hur mycket cola som hälls i. :D

Berätta nu vad du själv TROR är svaren på dina 4 frågor.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är du säker på att frågorna inte handlade om en asynkronmotor? Frågorna är lite av typen kuggfrågor annars.
Alejandro

Inlägg av Alejandro »

Tack för den hjälpen jag fick! inte bara om uppgiften utan också om att jag måste berätta vad jag tror för att få hjälp :D fick hjälp av min lärare det visade sig att jag bara är lite trög fattad xD
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Då får du setill att svara på frågorna här med =)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Eller ännu hellre berätta var i faktaböckerna svaren finns att hämta ty då får andra elever veta var de kan söka svar istället för att rida på hans svar på frågorna :) .
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Labmaster: Jag tycker att det är många inlägg mer tråkig stötts från dig nu.

1. Är frekvensen konstant startar den knappt alls. Men annars beror strömmen beroende av accelerationen, accelerationen är ju noll vid stationärt varvtal, men då är å andra sidan friktionen större.

2. Högre varvtal kräver högre spänning, men är frekvensen konstant är varvtalet konstant så länge spänningen är tillräcklig.

3. Ankarströmmen ökar med ökat moment.

4. Momentet är nära noll för allt utom synkront varvtal.

Var det de svaren du kom fram till?
Skriv svar