Motstånd till steglös trafo.
Motstånd till steglös trafo.
Jag har en hembyggd låda (inte jag som byggt) för att kunna belasta kontakter med olika spänning. Lådan innehäller en trafo som matas med 230VAC och ger 0-125% av dessa 230V. Trafon lev 4A och det sitter en säkring i lådan på 4A. Det finns även en likriktare inbyggd för att kunna välja DC. Det har suttit ett motstånd i lådan men jag vet inte vilken resistans det ska ha. Kan någon hjälpa mig med detta?
Tack på förhand
Tack på förhand
Re: Motstånd till steglös trafo.
Det låter som du har ett vrid-trafo. Vad fyller motståndet för funktion? Bild eller schema? Om den har likriktare finns där sannolikt en större elektrolytkondensator. Är det den du menar?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
En liten förmaning i all välmening: är det en vridtrafo av den vanliga typen så är den sparkopplad, d.v.s. den har direkt kontakt med elnätet. Detta för med sig att inställningen "10 V" kan hålla 230 V mot jord i ena tåten och 220 V mot jord i den andra. Ta det alltså försiktigt när du jobbar med den (men uppenbarligen har du gjort det hittills
)
För att försöka svara på frågan: om du kan rita ett schema över kopplingen så skulle det underlätta avsevärt.
Välkommen, förresten!
För att försöka svara på frågan: om du kan rita ett schema över kopplingen så skulle det underlätta avsevärt.
Välkommen, förresten!
Hoppas att ni kan tyda ritningen. Jag tror att motståndet ska sitta mellan frågetecknen.
@hcb Tack för välkomnandet!
@hcb Tack för välkomnandet!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag har faktiskt ingen aning. Spontant skulle jag säga att det inte skall sitta något som helst där, men uppenbarligen har det ju det.
Vad är det för typ av "kontakter" som provats?
Vad är det för typ av "kontakter" som provats?
Lite olika typer av kontakter, liknande microbrytare.
Är det inte så att motståndet sitter där för att öka belastningen?
Är det inte så att motståndet sitter där för att öka belastningen?
Kan det vara så att amperemätaren istället ska mäta spänningsfallet över det försvunna motståndet?
Jag hade tyvärr missförstått funktionen(sorry). Den skall endast användast till att mata olika spänningar till spolar för att se hur mycket ström de drar. Frågan består dock: vad är det för motstånd?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Det enda jag i så fall kan tänka mig är att det är ett effektmotstånd som skall ta ner spänningen en smula för att få ett annat arbetsområde på DC-sidan. Storlek i Ohm och W är dock omöjligt att säga något om utan att veta vilka laster som skall läggas över DC-uttaget. En vild gissning: 20 V spänningsfall vid 500 mA skulle ge 40 Ohm och 10 W, men siffrorna är meningslösa utan att veta mer. Sorry ;(