DIY vacuumbord
Re: DIY vacuumbord
Sätta ett bränslefilter på slangen? Borde hindra att skit kommer in i pumpen.
/// Marcus
/// Marcus
Vi använder damsugare till ett hemmabyggt sugbord när vi trycker dekaler med silkscreen metoden. Jag har jobbat där i 6år och en gång har vi fått byta när den brunnit. Drift tiden är ca 5 timmar i veckan i medeltal. Men vissa veckor kan den gå 5 timmar i ett kör per dag.
Och jag har även byggt ett sugbord till fräsen hemma som jag tänkte driva med damsugare, har dock inte hunnit testa det ännu.
//Martin
Och jag har även byggt ett sugbord till fräsen hemma som jag tänkte driva med damsugare, har dock inte hunnit testa det ännu.
//Martin
Använder man en sådan som på bilden så finns inte problemet med kylningen.
-
Sätt ett fjäderbelastat spjäll/ventil på slangen som är "lagom" öppet när vacuumbordet är helt täckt, så får du både kylning av damsugaren och relativt konstant "sug" på bordet.Agwan skrev:Jag har provat med dammsugare. Den stannade efter några min. Beror väl på att ca 100% av kylningen kommer från luftflödet som man tappar i vakuumbordslösningen.
Det brukar finnas en liten skjutlucka för att finjustera suget på handtaget till dom flesta dammsugare redan, om det räcker som kylning vet jag tyvärr inte... 

Jo, på en av delarna till dammsugaren finns det ju en skjutlucka så som de flesta har. Men den delen skall man ta bort när man kopplar in dammsugaren i adaptern till vakuumbordet. Nu har jag ju skaffat en vakuumpump, så problemet är löst så att säga. Man vill ju ändå ofta både suga damm och spänna fast sina bitar samtidigt.
- Krille Krokodil
Man behöver ingen ventil, det kan räcka med strypningen. På en modell jag testade var trattarna runt D10 och strypningen D1. Kör man inte igenom skulle man kunna sätta o-ringar utanför varje tratt, men om man skall ha ett offermaterial, vad skulle då kunna vara lämpligt?Walle skrev:Jag har funderat på hur man skulle kunna göra ett vacuumbord som klarar "genomfräsning" utan att tappa suget. Om man tänker sig att man istället för spår (som fördelar undertrycket under arbetsstycket) skulle ha ett stort antal runda "trattar" istället (som försänkta skruvhål), och i botten av varje hål ha en slags "överströmmingsventil" som stryper när det blir lite flöde genom den, och sen håller tätt tills vacuumet släpper. Tex en kula som hålls i öppet läge av en svag fjäder.
Hur tror ni det skulle fungera?

-
Riktigt gjorda grovdammsugare använder inte sugluften alls för kylning, De har en egen kylfläkt på motoraxeln.
De är de nya lågprisgrovdammsugarna som har samma kylkonstruktion som vanliga hemdammsugare.
Så en äldre grovdammsugare är det som man skall leta efter.
De är de nya lågprisgrovdammsugarna som har samma kylkonstruktion som vanliga hemdammsugare.
Jag har ett vakumbord med hål, där man täcker ytan man inte ska använda med en gummiduk. Den kör jag med en juladammsugare och det fungerar riktigt bra vid genomfräsning och jag har inga problem med att dammsugaren går varm heller (än).. har kört rätt mycket med bordet... dock vore det trevligt med en lite tystare vakumpump, men fräsen och utsuget till fräsen låter ju ändå mer än dammsugaren.. 

-
En fundering.
Om man nu har en spånsug till sin fräs så borde man ju genom en venturistrypning kunna få tillräckligt vakuum till ett vakuumbord "på köpet" genom lämpligt utformade munstycken eller?
Om man nu har en spånsug till sin fräs så borde man ju genom en venturistrypning kunna få tillräckligt vakuum till ett vakuumbord "på köpet" genom lämpligt utformade munstycken eller?
Jag trodde inte att 7 000:- var en lågprismaskin. Fast det kanske är så att den inte bröt av överhettning utan för att den tyckte det var för mycket motstånd och därför är förmodligen säcken full. Jag har iaf fått för mig att Festool inte räknades som lågpris/låg kvalité.limpan4all skrev:Riktigt gjorda grovdammsugare använder inte sugluften alls för kylning, De har en egen kylfläkt på motoraxeln.
-
Nej, det låter ju inte som lågpris direkt, snarare som ett överpris
Men i sak är det korrekt, bra grov/våtdammsugare använder separat fläkt för kylning.

Men i sak är det korrekt, bra grov/våtdammsugare använder separat fläkt för kylning.
När jag testade att strypa ner spånsugsslangen från 4tum till vanlig dammsugar storlek så försvann suget nästan helt, så det värkar som att den skall ha ett visst flöde för att suga bra. det är denna typ jag harlimpan4all skrev:En fundering.

men det kanske går om man har en 4tums anslutning på vakumbordet...
//Martin
-
Nej det är inte genom strypning i sig som vakuum skall uppnås.
Genom att införa en strypning så ökas luftflödeshastigheten i gust det segmentet om man inför ett sugrör (ej i mening "läsk"sugrör) i flödet så kommer molekyler att dras ur sugröret i samma hastighet som i venturiröret varvid vakuum eller åtminstånde ett rejält undertryck kan uppstå i sugröret, och det då betydligt större än i sugslangen.
OK, nu har jag skrivit ned ovan och inser att det är rätt korkat och antagligen inte skulle fungera alls... Anledningen är att de flesta venturisystem endera innehåller betydligt större tryckskillnader än vad som går att åstadkomma i ett sugande system. Eller har ett medium med större massa än vad luft innehåller....

Genom att införa en strypning så ökas luftflödeshastigheten i gust det segmentet om man inför ett sugrör (ej i mening "läsk"sugrör) i flödet så kommer molekyler att dras ur sugröret i samma hastighet som i venturiröret varvid vakuum eller åtminstånde ett rejält undertryck kan uppstå i sugröret, och det då betydligt större än i sugslangen.
OK, nu har jag skrivit ned ovan och inser att det är rätt korkat och antagligen inte skulle fungera alls... Anledningen är att de flesta venturisystem endera innehåller betydligt större tryckskillnader än vad som går att åstadkomma i ett sugande system. Eller har ett medium med större massa än vad luft innehåller....