Trasig plattskärm.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Trasig plattskärm.

Inlägg av danei »

Jag köpte en Benq plattskärm här på forumet för några månader sedan. Nu vill den inte vara med längre. Den startar upp men blir svart efter några sekunder. Jag misstänker bakgrunds belysningen, men är inte säker. Jag kan inte se något fel på den, elyterna ser friska ut. Jag har inte mätt något på den än. Det är en 17" från -04 tror jag. Är det någon som har någon bra teori. Det är ju inte så mycket värde i den att man kan lägga ner hur mycket resurser som helst, men samtidigt är det kul att få fart på saker igen.
svanted

Re: Trasig plattskärm.

Inlägg av svanted »

kolla efter svullna kondingar.....
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det har jag gjort, de ser friska ut. Det skrev jag i första inlägget. Men längre än så har jag inte kommit.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ta en kraftig ficklampa och lys på skärmen, ser du lite av vettig bild i närheten av strålen så är det bakgrundsbelysningen

förr så gick det sönder hyggligt ofta på plattskärmar och man kunde köra maskinerna i nöddrift på det sättet :)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jag hade en BenQ med samma fel. Öppnade den och konstaterade att inga elektrolyter såg dåliga ut. Dessutom var den mycket "serviceovänlig" (med korta kablar mellan enheterna). Kunde inte ha den igång under felsökningen. :(
Åkte till elektronikåtervinningen med den.
Köpte en ny HP x20LED. Kanon! :hacker:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kondingar kan haverera även om de ser ok ut så personligen hade jag bytt ut alla ändå då det är ett så extremt vanligt fel att dessa lägger av. Men visst en 8 år gammal skärm så kan annat också lägga av som då tex lysrören men har inte själv varit med om det på någon plattskärm men dock att kondingarna på HV drivningen lagt av på den jag sitter med nu tex men det syntes inte alls på någon av dom.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kan man konstatera det på något sätt? Eller måste man prova?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

I mitt fall var det helt enkelt bara en kvalificerad gissning eftersom jag kunde se en bild men inget bakgrundbelysning. Har du tur kanske du kan se med en multimeter om spänningarna är som de skall vara under de få sekunderna som skärmen är igång och samtidigt se vilken eller vilka som lägger av först. Annars så är det nog till att använda ett oscillokop där du kollar upp spänningarna så att de är de rätta eller att det inte har ett brusvärde på några volt för kontrollkretsarna kan vara rätt känsliga för att det är rätt spänningar där det skall vara. Annars är i princip det enda att ESR testa var konding för sig om man har ett sådan instrument.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

När jag skulle spänning sätta den för att kolla att det verkligen var bakgrundsbelysningen som felade så funkar den naturligtvis igen...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det verkar som att felet ligger i datorn, (om det inte är ett nytt fel) Monitorn funkar på en annan dator eller om jag kör i rent VGA läge, ökar jag till 16bitars färg så slutar det funka. Den går på VGA interface. Det är ett gamalt Nforce kort. Vad tror ni? Är det ett hårdvarufel på grafikdelen, så att det funkar om jag slänger in ett grafikkort. Det är en gammal dator som jag har i "elektronik labbet".
JanErik

Inlägg av JanErik »

Hittade en (annat märke) som gjorde likadant, var en transistor i HV-drivningen som brunnit. Satte dit en som jag tagit ur ett PC-nätaggregat, skärmen funkar än.
Hade också bytt kondensatorerna först till icke-low-ESR som ska vara aja-baja men den funkar bra ändå.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu funkar belysningen, om det är ett nytt fel eller om jag missuppfattade förut låter jag vara osagt. Nu säger skärmen "no signal connected" eller något i den stilen. Den funkar på en annan dator och om jag kör ten VGA, men det räcker med att öka färgdjupet för att det ska sluta fungera. Skärmen bör inte märka av färgdjupet då den är ansluten via VGA.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Med ett grafikkort i datorn funkar den som den ska. Så det är väl den integrerade grafiken som har gett upp.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det verkar som att jag har haft dubbel fel. Nu funkar inte skärmen igen,och nu har jag testat mot olika datorer med samma resultat. Skärmen startar men släcker efter någon sekund, innan den gått över från startuppbilden til dator bild. Om det bara är bakgrundsbelysningen eller hela skärmen vet jag inte. Nu funkar den naturligtvis igen. Det kan vara värme beroende, för när det dykt upp har den varit igång ett bra tag. Men den hoppar inte automatiskt igång av att vara avstängd några timmar.

Kodningarna ser som sagt hela ut. Kortet påminner starkt om det i den här tråden. Men är inte riktigt samma.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Min (HP) = Benq 19" hade ett par trasiga transistorer. Humulus. hjälpte mig med att skicka mig ett par.
kolla här
http://elektronikforumet.com/forum/view ... nm%C3%A4te+
Skriv svar