Ibland tar det en stund innan strömbrytaren leder ström
Re: Ibland tar det en stund innan strömbrytaren leder ström
MAn får ingen stöt, metallföremålet bränner fast och man upptäcker det då det blir varmt, brorsan kortslöt bak på en generator med klockarmbandet, vilket resulterade i 3dje gradens brännskada på handleden.
MVH Peter
MVH Peter
Det där med plast/metall har ju även med kvaliten som sådan att göra.
Tipset var nog i grunden att skaffa en med lite bättre kvalitet (än
vad man kan förvänta sig av 59:-), sen så är de i och för sig ofta i metall.
Sen, som en liten utvikning, kan jag inte låta bli att undra över varför man
överhuvudtaget tillverkar och säljer (eller köper!) en komponent, som man
kanske köper högst 2-3 st under en livstid, med undermålig kvalitet.
Här är den modell som jag minns från de båtar jag har varit i kontakt med.
Jag kan inte minnas att det någon gång var problem med just brytaren.
Jag tror inte heller att det överhuvudtaget fanns någon annan modell
att få tag på för 30-40 år sedan, men det var innan slit-och-släng hade
tagit fart med billigt junk från Kina. Det kanske inte var exakt den på länken,
men grundkonstruktionen var densamma.
http://www.marineonline.se/huvudstrombr ... -duty.aspx

> Väldigt märkligt att man inte får citera sista inläggen i trådar...
Det får/kan man visst, det är bara "citera" knappen som är bortkopplad,
men den knappen är bara för lata i alla fall. Och anledningen är, så klart,
att de som är tillräckligt lata för att använda den knappen också oftast
inte heller orkar rensa upp citatet (det blir ju *hela* inlägget) så det blir
massor av dö-kött och upprepningar i forumet. *Rent personligt* tycker jag
att citera-knappen kan plockas bort helt.
Tipset var nog i grunden att skaffa en med lite bättre kvalitet (än
vad man kan förvänta sig av 59:-), sen så är de i och för sig ofta i metall.
Sen, som en liten utvikning, kan jag inte låta bli att undra över varför man
överhuvudtaget tillverkar och säljer (eller köper!) en komponent, som man
kanske köper högst 2-3 st under en livstid, med undermålig kvalitet.
Här är den modell som jag minns från de båtar jag har varit i kontakt med.
Jag kan inte minnas att det någon gång var problem med just brytaren.
Jag tror inte heller att det överhuvudtaget fanns någon annan modell
att få tag på för 30-40 år sedan, men det var innan slit-och-släng hade
tagit fart med billigt junk från Kina. Det kanske inte var exakt den på länken,
men grundkonstruktionen var densamma.
http://www.marineonline.se/huvudstrombr ... -duty.aspx

> Väldigt märkligt att man inte får citera sista inläggen i trådar...
Det får/kan man visst, det är bara "citera" knappen som är bortkopplad,
men den knappen är bara för lata i alla fall. Och anledningen är, så klart,
att de som är tillräckligt lata för att använda den knappen också oftast
inte heller orkar rensa upp citatet (det blir ju *hela* inlägget) så det blir
massor av dö-kött och upprepningar i forumet. *Rent personligt* tycker jag
att citera-knappen kan plockas bort helt.

Just för marint bruk finns det med tanke på miljön om möjligt ännu mindre anledning att köpa dålig kvalitet.
Den där ser rejäl ut!
Den där ser rejäl ut!

- SeniorLemuren
@Bbre. Det var ca 45 år sedan (vänstertrafik) så några men i dag har jag inte.
På den tiden var det 6 voltsbatterier i bilarna, men även om det varit 12 volt så får man inga stötar. Spänningen är för låg för att orka genom kroppens höga resistans. En guldring mellan polerna på ett friskt och laddat bilbatteri smälter innan man hinner reagera. 

> Den där ser rejäl ut!
Ja, just *den där* klarade visst ett par 1000 A, men min poäng var att
det "förr i tiden" inte fanns något annat att få tag på. Jag antar att, om
man byggde en båt som beräknades ha en livslängd på minst 50 år, så
satte man inte in delar som var sämre än båten...
Ja, just *den där* klarade visst ett par 1000 A, men min poäng var att
det "förr i tiden" inte fanns något annat att få tag på. Jag antar att, om
man byggde en båt som beräknades ha en livslängd på minst 50 år, så
satte man inte in delar som var sämre än båten...
Det krävs sen några år tillbaka att nytillverkade fordon som skall ha huvudbrytare måste ha en elektriskt styrd sådan.
Jag antar att man anser det vara så viktigt med bruten ström för att undvika brand att man försöker få bort den mänskliga faktorn i form av glömska.
Tyvärr är elstyrda brytare ganska dyra, ca 2500:-, jämfört med en manuell för ca 250:-, annars hade jag bytt på samtliga fordon jag har.
Detta var en liten utvikning, men det belyser hur viktigt det är och hur allvarligt försäkringsbolagen ser på detta.
Tips: om du har Swedol i närheten så brukar de ha hyfsade brytare.
Jag antar att man anser det vara så viktigt med bruten ström för att undvika brand att man försöker få bort den mänskliga faktorn i form av glömska.
Tyvärr är elstyrda brytare ganska dyra, ca 2500:-, jämfört med en manuell för ca 250:-, annars hade jag bytt på samtliga fordon jag har.
Detta var en liten utvikning, men det belyser hur viktigt det är och hur allvarligt försäkringsbolagen ser på detta.
Tips: om du har Swedol i närheten så brukar de ha hyfsade brytare.
Undrar vad försäkringsbolagen anser om huruvida ett larm också måste brytas?
Jag har alltid tyckt att de där metallbrytarna, i stort sett bara sedda på bild, verkar obehagliga för ifall den bit som faktiskt inte är av metall går sönder så är risken större att det blir kortis till chassiet. Visst, på en båt eller husvagn där man troligen monterar brytaren i en platta av något annat än jordad metall så är det förstås inget problem, men på t.ex. en bil?

Jag har alltid tyckt att de där metallbrytarna, i stort sett bara sedda på bild, verkar obehagliga för ifall den bit som faktiskt inte är av metall går sönder så är risken större att det blir kortis till chassiet. Visst, på en båt eller husvagn där man troligen monterar brytaren i en platta av något annat än jordad metall så är det förstås inget problem, men på t.ex. en bil?
Larm och klockor m.m. får naturligtvis, via sladdsäkring, kopplas förbi huvudbrytare.
Ingenting är ju idiotsäkert, men kablar och fästen på batteri och brytare skall vara skyddade i extra slang/rör och gummihuva så att man inte kommer åt av misstag. Ovanpå batterierna skall finnas en gummimatta ifall fordonet välter så inte batteripolerna tar i.
De två polerna på brytaren är gjuten i plasten/bakeliten/whatever och man får ju hoppas att de är tillverkade med någorlunda hög kvalitet.
Ingenting är ju idiotsäkert, men kablar och fästen på batteri och brytare skall vara skyddade i extra slang/rör och gummihuva så att man inte kommer åt av misstag. Ovanpå batterierna skall finnas en gummimatta ifall fordonet välter så inte batteripolerna tar i.
De två polerna på brytaren är gjuten i plasten/bakeliten/whatever och man får ju hoppas att de är tillverkade med någorlunda hög kvalitet.
Det finns en anledning att det normalt sett är förbud att ha ringar, armband och halskedjor av metall om man sysslar med bilel, precis som flera vittnat om här så kan det bli ganska ordentliga personskador.
Ett schysst batteri kan även smälta fasta nycklar och liknande medans man håller i dom, det är ju dock inte lika farligt som en ring eller ett armband men tillräckligt farligt och obehagligt.
Jag tror jag berättat tidigare om när jag och en kollega (på tidigare jobb för typ 15+ år sen) under stress skulle seriekoppla två nyladdade 12V batterier med startkablar för att koppla dessa till en 24V-grej, varvid båda tror att den andra kopplar till motorn och kopplar pol-pol, och vi lyckas följdaktligen kortsluta batterierna mot varann, kan säga att en startkabel brinner av blixtsnabbt om man gör så, och vi stod där och såg förvånade ut, lyckligtvis utan skador.
Ett schysst batteri kan även smälta fasta nycklar och liknande medans man håller i dom, det är ju dock inte lika farligt som en ring eller ett armband men tillräckligt farligt och obehagligt.
Jag tror jag berättat tidigare om när jag och en kollega (på tidigare jobb för typ 15+ år sen) under stress skulle seriekoppla två nyladdade 12V batterier med startkablar för att koppla dessa till en 24V-grej, varvid båda tror att den andra kopplar till motorn och kopplar pol-pol, och vi lyckas följdaktligen kortsluta batterierna mot varann, kan säga att en startkabel brinner av blixtsnabbt om man gör så, och vi stod där och såg förvånade ut, lyckligtvis utan skador.
Även jag kan intyga att bilbatterier innehåller ohyggligt mycket energi som kan frigöras på väldigt kort tid. Jag brände mig när jag skulle byta oljefilter på en Volvo B23 motor en gång. Verktyget jag använde var ett stålband med ett handtag på med justering av längden för att kunna greppa runt filtret. Men av misstag kom jag åt generatorn med mitt verktyg och dit går det en ledning från batteriets pluspol som inte går via någon säkring. Handtaget på verktyget var mot motorblocket...
Det finns inte en chans till att man hinner reagera och det gnistrar till rejält och verktyget man håller i blir glödgat på någon bara några hundradelar av en sekund, knappt ens så lång tid! Hur som helst så skar stålbandet på verktyget som var glödgat in i fingret på mig endast några millimeter vilket får anses som djupt. Jag fick slå bort verktyget då det svetsat sig fast för att förhindra brand.
Som tur är så har jag knappt ens ett synligt ärr av denna händelse, det där med ringar som smälter på fingrarna är ju ett känt exempel som tyvärr drabbat många.
Det finns inte en chans till att man hinner reagera och det gnistrar till rejält och verktyget man håller i blir glödgat på någon bara några hundradelar av en sekund, knappt ens så lång tid! Hur som helst så skar stålbandet på verktyget som var glödgat in i fingret på mig endast några millimeter vilket får anses som djupt. Jag fick slå bort verktyget då det svetsat sig fast för att förhindra brand.
Som tur är så har jag knappt ens ett synligt ärr av denna händelse, det där med ringar som smälter på fingrarna är ju ett känt exempel som tyvärr drabbat många.
Aha, gäller det även lagring av kanaler på bilradio å sånt? Jag har för mig att jag läst att vissa stereo marknadsförs att de minns inställningarna även om man bryter strömmen helt. Argumentet där är kanske istället att man slipper ha en 24->12V-omvandlare igång som kan dra ur batteriet?bit96 skrev:Larm och klockor m.m. får naturligtvis, via sladdsäkring, kopplas förbi huvudbrytare.
Dom exakta bestämmelserna vad som får och inte får kopplas direkt till batteriet bör du ta med ditt försäkringsbolag.
Det är många regler kring traktorer, lastbilar, grävmaskiner och liknande fordon. Och kanske båtar också.
Brandsläckare, huvudbrytare, elstyrd huvudbrytare, kabeldragning, batteriskydd, parkering i garage/byggnad m.m.
Det är många regler kring traktorer, lastbilar, grävmaskiner och liknande fordon. Och kanske båtar också.
Brandsläckare, huvudbrytare, elstyrd huvudbrytare, kabeldragning, batteriskydd, parkering i garage/byggnad m.m.
EEPROM lagrar kanalinställningar samt övriga inställningar (bas, diskant, m.m.)Aha, gäller det även lagring av kanaler på bilradio å sånt? Jag har för mig att jag läst att vissa stereo marknadsförs att de minns inställningarna även om man bryter strömmen helt.