Hjälp med modifiering av blend-krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Re: Hjälp med modifiering av blend-krets

Inlägg av PoorCadaver »

Har nu testat på labbplattan med den senaste kretsen jag postade, och kan meddela att resultatet blev över förväntan!
Det blev exakt som jag ville, helt utan läckage och utan signalförlust (enligt mina öron).

Ser ärendet som löst. Återkommer ev när jag gjort mönsterkortet om det uppstår problem. Tack alla för hjälpen!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just för att döda överhöringen går ju att göra med delen med fyra motstånd kring potentiometern i prototypens schema, även om man skippar operationsförstärkarna. Då kommer impedansen in och ut att gunga runt beroende på hur man rattar och vad som ansluts var, men överhöringen borde försvinna helt (så länge potten inte är trasig såklart).

Om du av nån anledning råkar ha en stereopot där andra halvan inte används så skulle den andra halvan kunna ersätta de två fasta motstånden som syns till höger om potten i prototypens schema, då givetvis kopplat "spegelvänt" så att ljudet hämtas från övre delen medan nedre delen jordas i ena ändläget och vice versa. Absolut inte värt att skaffa en stereopot för detta (om man inte har typ brist på förstärkningsmöjlighet o.s.v.) men om potten skulle vara stereo ändå så...
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Hej igen...

Jag har etsat ett kort utifrån kretsschemat:
Bild
...som fungerade perfekt när jag kopplade upp det på labbplattan.

Men nu fungerar det så klart inte med mitt kretskort. Jag har gått igenom varenda ledare, lödpunkt och jord, letat kortslutningar, mätt spänningar, följt signalvägar, vänt på trissorna, provat olika spänningsmatning och kablar, men inget fungerar.

I bypass-läge fungerar det bra och signalen passerar bara. Men när kretsen kopplas in upplever jag följande:
* När potten är i min-läge går clean signal igenom, men väldigt väldigt svagt. Om jag vrider upp förstärkaren på max så är det ok ljudvolym.
* Eftersom max-läget är helt tyst så verkar det vara något i kretsen som är fel. Stämmer schemat?
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Haha!
Det var mycket enklare än jag trodde! En av transistorerna var av fel modell =p
Det fungerar precis som jag tänkt.
Over and out!
Skriv svar