Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Allt som rör 3D-skrivare.
malx

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av malx »

"Hittade nyss smoothie-projektet + "tillhörande" GPL-licensierad elektronik med lite mer svängrum i dessutom. Ca: 1000kr komplett-nomnomnom mao. Ingen git-repo än dock..."

Det kortet är gjort mest med tanke på CNC, jag tror det saknar en del funktioner du vill ha till en skrivare. Det finns dock ett kort (som jag tror kör smoothie-koden) för 3D-skrivare:
http://www.3dprinting-r2c2.com/
Finns att köpa med olika varianter av tillbehör.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

r2c2 är släppt under cc-by-nc-sa och kostar nästan det dubbla fortf. för funktionen.
malx

Inlägg av malx »

yepp, tänkte mest att R2C2 faktiskt GÅR att få tag på :). Jag har lite dålig erfarenhet av att vänta på hårdvara...
(Observera att R2C2-priset är exklusive moms också, men det är baserat i Portugal så ingen tullavgift iallafall)

Personligen så ser jag hellre ett dualkortlösning med ett typ rasperry pi kombinerat med ett billigt Sanguinololu-kort.
(Sanguinololu-kortet ska då bara vara till för att synkronisera och utföra motorrörelserna)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Just en liknande dual-korts-lösning diskuteras just nu på Lasersaurs maillista, en Raspberry Pi eller dylikt som kör webbserver med hela användarinterfacet osv och som matar G-kod till en arduino som bara kör koden.

Så man bara behöver plugga in en nätverkskabel och logga in på laserskäraren och köra :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Sanguinololu är ju bra för när alla problemen kommer (och dom kommer, tro mig) så är det bra att ha den plattformen som har bäst support.

Modellen man ska skriva ut måste ju processas först, något som kräver råa CPU GHz ... är då en Raspberry Pi så bra? Är inte valfri Pentium 4 snabbare?
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

slic3r är minst sagt förbannat Tacksamt jämfört med skeinforge på det sättet. Tror jag använt det sistnämnda en gång, förstnämnda har jag tom använt på min xo-1.
Enkelt att köra via terminalen med:

Kod: Markera allt

/home/daniel/Slic3r/bin/./slic3r --nozzle-diameter 0.65 --filament-diameter 3 --temperature 200 --fill-density 0.1 --solid-layers 4 --solid-fill-pattern concentric --layer-height 0.48  --small-perimeter-speed 20 --perimeter-speed 35 --infill-speed 55 --retract-lift 0 --retract-length 0.5 --retract-speed 5 --fill-angle 60 --infill-every-layers 1 --skirts 1 --skirt-height 2 --skirt-distance 4  --perimeters 1 --duplicate-distance 4 --duplicate-grid 1,1 --rotate 0 /home/daniel/Documents/Create/FreeCAD/A\ Prism/Rev.1/Vertex\ Top\ test.stl
malx

Inlägg av malx »

netrunner skrev: Är inte valfri Pentium 4 snabbare?
Mycket möjligt, men hitta en Pentium 4 till det priset och formen... :) Jag föredrar att ha min skrivare billig och lätt flyttbar.

Saken är den att det igentligen inte borde behövas så snabba maskiner även om man vill skiva modellerna på skrivaren. De flesta programmen lider av att de är skriptbaserade och rätt komplicerade. Ta t.ex. och kolla hur snabbt netfabb skivar.
Men jag räknar mer med att använda rasberry just bara för ett webgränsnitt och lite smarta tillbehör. Skivandet kan man göra på sin pc även i fortsättningen, det kräver ju lite kunskap och handpåläggning hela tiden iallafall.
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

Någon som vet var man kan få tag i PFTE slang (2mm ID / 3mm OD) till vettigt pris i mindre mängder?
Det ända vettiga priset som jag har hittat är hos esska men de har endast 50m rullar för 873:- (fri frakt). Känns lite onödigt att betala för 50m när jag vill ha 1m :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Elfa har för 25:- metern. Art 5509955
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Kolla ochså Bowden-sidan på reprap-wikin, finns även kopplings källor där.
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

Någon som har testat elfas slang? Den har inte exakt rätt dimension, mest känslig borde yd vara då den ska gängas fast, men det kanske fungerar med 2.7mm istf 3mm
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Antar du ska använda slangen i en bowden applikation(?), då spelar det mindre roll, då den bara leder filamentet. Elfa slangens vägg verkar vara lite väl tunn dock.
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

Problemet är att få den att sitta fast i ändarna. Den sitter mellan extrudern och hot end, och det blir hyffsat belastning på infästningarna.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Aha, hur ser din hotend annars ut?
Smälter den ditt filament mycket lätt, dvs du kan med lätthet få den att spritsa plast manuellt med handen?

Du skulle kunna använda något material som leder värme dåligt, t. ex PEEK eller rostfrittstål som skelett för PTFE slangen att gå igenom.
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

Den ser ut så här: http://reprap.org/wiki/RepRapPro_Huxley ... d_assembly
Och den verkar fungera bra, med undantag för att bowden tuben verkar lossna lite väl lät (iof. är det kanske bra som någon slags säkring ifall det börjar gå förtungt att att extrudera, men då man måste kapa ett par cm från slangen varje gång kan den bli like kort efter ett tag :) )
Skriv svar