Egen handdriven USB-laddare (hjälp med felsökning)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Egen handdriven USB-laddare (hjälp med felsökning)

Inlägg av Klas-Kenny »

"Får det att fungera helt OK nu faktiskt. Enl. multimetern drar telefonen olika mycket Volt beroende på vilken laddning batteriet har (och som jag förstår ska det vara så; börjar lågt och går högre, upp mot 5v allt eftersom batteriet närmar sig 100%)."

Knappast. Mobiltelefonen är gjord för USB-matning, dvs. konstant 5V. Den "drar" inte olika spänning.

Vad som troligen händer dock är att den drar för mycket ström för motorn till att börja med så att motorn ej orkar hålla spänningen uppe då den inte kan leverera tillräckligt med ström. Men telefonen tycks klara att ladda batteriet trots att spänningen är för låg. Ju mer batteriet blivit laddat ju mindre ström drar sedan telefonen och plötsligt klarar motorn att leverera tillräckligt med ström för att kunna ge 5V ut.
Alternativt kan det vara 7805'ans överhettningsskydd som går in och sänker spänningen om du inte har ordentligt med kylning till den.

Men nej, det bör inte precis vara någon fara att ladda mobilen på så sätt. Häng gärna på ett par kondensatorer på in- och utgång dock.
MrOrsh

Inlägg av MrOrsh »

Då är alltså xxargs svar "att spänningen bara går upp till 4.4 Volt betyder att telefonen tar så mycket ström den får från generatorn för att ladda batteriet och ju mera laddad batteriet är ju högre kommer spänningen att bli sakta men säkert även om generatorn bara orka ge säg 350 mA eller så." inte riktigt stämmer alltså?

Om jag känner på 7805:an när jag vevar på för fullt kan jag inte ens känna att den är ljummen, så det borde inte vara det so spökar.

Det skumma är ju att när jag testar utan 7805 så får jag ut cirka 10v. Lyckades få detta att gå in i telefonen pga en dålig lödning tidigare också, tack och lov satte telefonens överspänningsskydd igång efter ca 10sek. men innan dess laddades telefonen som den skulle, även om volten var på tok för hög. (Medveten om att detta kan skada telefonen, hade tur att den inte tog någon skada gissar jag).

Men ja. Så länge det fungerar då gissar jag att inte inte är någon fara att köra med i alla fall. Får telefonerna får låg spänning laddar de ju inte alls, så det är väl det värsta som kan hända åt det hållet.

btw. vilka kondensatorer rekommenderas, och vad exakt bidrar dem med? (nybörjare som sagt. :-) )
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Det finns ett väldigt intressant samband mellan ström spänning och resistans
som här gör sig påmind. Ohms lag finns det något som heter.

http://faktabanken.nu/ohm.htm läs lite där och se om du finner
något samband i resonemanget som hittils förts. :)

/ Tompa
Skriv svar