Någon gång skall bli den första...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Någon gång skall bli den första...

Inlägg av Illuwatar »

Har nu för första gången i mitt liv lött en TSOP-kapsel. Vad anser proffsen om mitt resultat:

Bild

Detta skall användas till min nyinförskaffade X-Box som saknar hörlursutgång (ifall någon undrar... ;) ).
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Haha, vem har du tänkt ska våga svara när du skriver proffsen.

Men det ser ju snyggt och rent ut som vanligt när du är igång :wink: Om du verkligen är noga med lödningarna kan du kolla att lodet flutit ut fint även på insidan. De fem sista till höger ser nästan lite väl torra ut. Är inte du elektroingenjör på ericsson (fick jag för mig av någon anledning), du kan säkert sånt här bättre än jag.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag är absout inget proffs, om någon skulle tro det. O=)

Men vad har du annvänt för metod? Varje ben för sig, släplödning eller gottat på massor och sen tagit bort med kopparfläta?

Måste iaf vara rengjort efter lödning?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Mycket snyggt. Dock är jag inte något proffs :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ser mycket proffsigt ut, vad sitter den på ?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Proffsen - då tänkte jag framförallt på er som bygger helst med ytmonterat och gör egna kort. Det är några stycken vad jag har sett på detta forum. Själv har jag hållit mig till hålmonterat, men när nya roliga kretsar bara kommer i ytmonterat utförande blir det att tänka om och lära sig hantera detta. Lödningen gjordes genom att bara dränka alla ben i tenn och sedan städa upp med lödfläta. Kretsen sitter på en adapter som gör det möjligt att montera en TSOP-28 på ett vanligt labbkort med 2.54 mm delning.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Tycker personligen de ser lite "torra" ut, men de ser endå 100ggr bättre ut än mina nypålöddade minneskapslar :)
Skyller på att det var återmontering på ett använt kretskort och trångt runtom ...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Personligen tycker jag att det är lite för lite tenn på benen och det är också oftast det problemet som blir med att löda fast SMD kretsar med den principen där man använder lödfläta. Det skall helst vara så pass mycket tenn så att det bildas en fin vinkel av tenn från toppen av benet som ligger an mot padden sen längs hela vägen ner till padden, alltså hela höjden av benet vilket är en knapp 10-dels mm eler någonting sådant. Lödningarna skall ju iofs inte behöva hålla för vibrationer i en raket vid uppskjuting så det kommer att fungera utan problem.

För att vara första gången så är det väldigt bra gjort. :)
Skriv svar