Mjukvara
Windows XP
Mach3 R3.043.022 (test version)
PoKeys Mach3 plugin Alpha release (11.4.2012)
PoKeys software v 3.0.29 (25.4.2012)
Hårdvara
Pokeys56U
PoExtBusRe
Jag har fått MPG encoder och funktioner som har OEMbuttons och OEMLed definierade i Mach3 att fungera på ett bra och enkelt sätt med pluginen som Polabs tillhandahåller. Jag har också provat att styra reläkortet PoExtBusRe via pluginen triggad av OEMled.
Problembeskrivning
Jag vill använda dom 8 reläna på PoExtBusRe kortet till att styra saker som inte har OEMled/Button i mach3, jag vill tex styra tryckluft, damsugare, belysning mm egentligen behövs inte mach3 till detta men jag kan inte komma på något annat sätt att göra det. När en sådan funktion är aktiverad ska lampan i tryckknappen också vara aktiv, detta triggas enklast med en LED i mach3. Jag har läst manualer och kollat detta forum samt cnczone men inte lyckats komma vidare.
Fråga
Kan någon beskriva hur man skapar en UserLed i Mach3, den bör inte visas på skärmen men måste kunna läsas och togglas från en Userbutton?
Bilder brukar ju uppskattas här så jag lägger in några så att ni förstår vad jag menar.
Problem med Mach3/Pokeys/PoExtBusRe
Problem med Mach3/Pokeys/PoExtBusRe
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Problem med Mach3/Pokeys/PoExtBusRe
Du skapar inte dom alls - de finns redan. Det du behöver göra är att lägga till de på skärmen om de ska synas men det vill ju inte du i det här fallet.
Dokumentionen är lite luddig men min vad jag förstår så börjar UserLED "'området" på 1000. Ett fullständigt meningslöst exempel som visar hur du "skriver" och "läser" en UserLED:
/H.
Dokumentionen är lite luddig men min vad jag förstår så börjar UserLED "'området" på 1000. Ett fullständigt meningslöst exempel som visar hur du "skriver" och "läser" en UserLED:
Kod: Markera allt
SetUserLED(1000,1) ' Tänd
IF GetUserLED(1000) = 1 THEN
MsgBox("Led är tänd")
ELSE
MsgBox("Led är släckt")
END IF
SetUserLED(1000,0) ' Släck
IF GetUserLED(1000) = 1 THEN
MsgBox("Led är tänd")
ELSE
MsgBox("Led är släckt")
END IF
Tack H.O. det funkar perfekt från vbeditorn, men hur triggar man scriptet från en button?
/Micke
/Micke
- DW
- Kontakt:
Coolkidz:
Vilken jäkla snygg panel - pulpet! Snacka om pedantjobb. Jag vill gärna se fler bilder framöver
Vilken jäkla snygg panel - pulpet! Snacka om pedantjobb. Jag vill gärna se fler bilder framöver

Håller med, mycket stiligt! Man vill gärna se resten av maskinen, den där nivån lär jag aldrig nå!
Du sätter knappens egenskap (med den screen editor du använder (MachScreen eller Screen4)) till att exekvera VBScript och "klistrar in macrot i knappen". Exakt hur du går till väga beror på vilken screen editor du använder.
kul att ni tycker att det ser trevligt ut, jag lägger upp mer bilder och info efterhand som det blir klart.
H.O. nu tror jag att jag är på god väg att lösa mitt problem, tack.
/Micke
H.O. nu tror jag att jag är på god väg att lösa mitt problem, tack.
/Micke