Någon som känner igen denna??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
joppedaman

Någon som känner igen denna??

Inlägg av joppedaman »

DSCF1653.JPG
Har en Siemens spis HC742531u med glaskeramikhäll som har fått sej en kortis, hittade då inuti regulatorerna(E.G.O 50.57021.010) en slags platt vit komponent i plast/bakelit som hade gått av(ej brända),
detta gör att på dessa 3 plattorna går det endast att köra på max hela tiden, det går inte att reglera värmen alltså, i den plattan som funkar är denna komponent intakt,
provade även att sätta i komponenten i en trasig och då funkade det!

någon som vet vad det kan vara för komponent? Möjligen något slags motstånd..Siemens hade ingen aning som vanligt...regulatorerna kostar 774 kr styck annars, känns löjligt att behöva köpa nya!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av joppedaman 18 maj 2012, 10:48:05, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Någon som känner igen denna??

Inlägg av Walle »

Hej och välkommen till EF! :)

Lägg upp en bild på komponenten ifråga så blir det lättare för folk att ge ett svar. Du kan ladda upp bilden direkt på forumet och behöver alltså inte använda en extern tjänst för bilduppladdning.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det liknar ett effektmotstånd, men jag är inte säker.

Ta det vackert när du pillar i starkströmsapparater.
joppedaman

Inlägg av joppedaman »

Ingen fara! Är elektriker sedan 15 år med utbildning på köksmaskiner med... :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Har haft ett liknande problem och det är ett tjockfilmsmotstånd som är speciellt för detta, alltså är det nära nog omöjligt att få i lös vikt.
joppedaman

Inlägg av joppedaman »

Ok! Är du säker på att det kallas så?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

joppedaman >Ingen fara! Är elektriker sedan 15 år med utbildning på köksmaskiner med

OK, då bör du vara på den säkra sidan :) Välkommen, förresten, det glömde jag ju helt att skriva förut!

Icecap>det är ett tjockfilmsmotstånd

Ah, då var jag i alla fall rätt ute. Jag knäckte ett motsvarande i en frekvensomriktare (det tålde faktiskt 400 V över sig i åtminstone ett par sekunder :mrgreen: ) och precis som det som joppedaman visade gick det bara av med en ljudlig knäpp utan att se nämnvärt bränt ut. joppedaman: har du kollat så att det inte är kortis någonstans?

Är det någon speciell anledning att använda just den typen av motstånd annat än effekttålighet och att de ser lättkylda ut?
joppedaman

Inlägg av joppedaman »

Tack för välkomnandet!

Ja kunden hade bara stoppat in den nya spisen som 230v i ett 400v perilexuttag utan nolla med tre stift utan att koppla om uttaget innan! så den fick 400v utan nolla, motorn till varmluftugnen brann upp med..hehe
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Motståndet sitter tillsamman med en bimetall-enhet, detta ger en effektstyrning på plattorna.

Denna effektstyrning kan till viss mån fungera över ett visst spänningsområde.
xxargs

Inlägg av xxargs »

aj,aj - frågan är om det räcker med dom felen du redan hittat, kontrollenheter och logik som styr allt detta ligger också i farozonen om inte regulatorerna har skyddad det tillräckligt väl...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ingen elektronik i den jag bytte, ren mekanik!
joppedaman

Inlägg av joppedaman »

Ja, det är bara mekanik som sagt!
Har redan testat resterande strålvärmare med den friska regulatorn som hade klarat sej. Funkade klockrent!

Någon som vet var i helsike man hittar nya? Kollade inne i Elfa butiken I Göteborg idag,men dom kunde inte hjälpa mej...:(
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Motståndet sitter tillsamman med en bimetall-enhet, detta ger en effektstyrning på plattorna.

Heh, _den_ lösningen hade jag inte väntat mig ... Det motståndet jag lyckades knäcka satt som strömbegränsningsmotstånd framför filterkondingarna i en frekvensomriktare, och där var det bara som motstånd ...
joppedaman

Inlägg av joppedaman »

Har idag varit på tippen och hittat en regulator, men på det tjockfilmsmotståndet står det 400 p på! Den regulatorn var för 400v spis, hur skulle det motståndet bete sej om man satte i det tror ni?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åh, effektmotstånd+bimetall har jag ju även jag i min UPO glaskeramikhällspis i stugan, och ett "reglage" är paj så att det bara kan ge max eller inget alls, fast jag tror inte det var motståndet som pajat.

Med ett 400V-reglage så kommer värmen på motståndet bli en tredjedel. En del av området på ratten kommer motsvara max effekt, exakt hur stor del är svårt att veta eftersom jag tror att reglagen inte börjar på "noll" utan lägsta läget motsvarar nog en viss värme från motståndet. (Annars vore det ju rätt farligt om man lyckas ställa bimetallen på +20 av misstag när man tror att spisen är avstängd och det är +22 inomhus, sen blir det +19 inne och spisen drar igång...).

Du får väl fixa en lösning med en triac styrd av 230V-spänningen som leder in 400V på motståndet? :wink: :D

Seriöst så skulle jag provkört och se vad som händer. Det kan inte bli värre än att du får max effekt över hela eller delar av reglerområdet.
Skriv svar