Stereo till Mono

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Korken

Stereo till Mono

Inlägg av Korken »

Godagens!

Jag har fastanat i tankarna om hur man ska ta stereo-ljud och göra om det till mono.
Hur gör man detta enklast? Jag funderade först på en sumérare, men då får man dubbla amplituden på de som är samma på båda kanalerna så de blir inge bra.

Hur gör man detta enklast?
Användarvisningsbild
kankki

Re: Stereo till Mono

Inlägg av kankki »

Två motstånd över kanalerna och ta ut monosignalen i mitten?
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Såhär?
mono.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Borde väl blanda ihop signalerna :)

Om

V1 = 4v
och
V2 = 6v

Vut = 5v
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

japp. Och sen jorda som vanligt.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Haha va enkelt! Tackar! :D
Spelar det någon roll hur man väljer R? Sålänge det bara inte påverkar inputen för mycket. Typ kanske 470 Ohm eller så.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Beror ju på om utgången förväntar sig hörlurar eller om det är line out :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

för linjenivå så brukar jag använda 1k motstånd. eller 10k.. inte så petigt.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag ska driva från min mobil, så tror den förväntar sig hörlurar. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ENKLAST är ju förstås att bara ta ena kanalen, förslagsvis vänstra.

..Det blir dock trist om man lyssnar på exempelvis gamla tidiga stereoinspelningar av beatles och liknande där man var kreativa och la olika instrument på olika kanaler. ..Eller gamla Amigamoduler..
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Korken skrev:Jag ska driva från min mobil, så tror den förväntar sig hörlurar. :)
Kanske det vore bäst att sätta två 330ohms motstånd så motsvarar det typ 600ohms hörlurar när en kanal ligger på max och den andra på noll.

Dock går det väl nog med mindre, men jag har hört folk som sagt att de kan ge sämre prestanda när lurstegen belastas tillräckligt. :p Fast moderna telefoner är nog antagligen designade för att porten skall kunna användas som line out också :)

EDIT: Fast då blir ju inte strömmens returväg den andra kanalen, ej jord.. ärligt talat vet jag inte vad som är bäst i detta fall :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En såndär till-från-till-omkopplare kan vara bra, som kan kortsluta ett valfritt av de två motstånden eller vara helt öppen. Då får du vänster - monomix - höger.

Framförallt ljud som är konverterat från kassettband, men även ett fåtal andra låtar, låter klart sämre i mono än om man bara lyssnar på antingen vänster eller höger kanal, beroende på att det händer otrevligheter med diskanten när man monokopplar. På vissa låtar kan det vara olika diskantljud i de båda kanalerna och om man monokopplar så sänks dessa båda diskantljud 3dB medan bas och mellanregister kan vara i mono från början och inte sänkas, varpå det låter som om det fattas diskant. Med kassettband så glider bandet ofta inte riktigt rakt förbi tonhuvudet. Om bandet lutar (olika än exakt som vid inspelningen) så blir det en tidsförskjutning = fasförskjutning mellan kanalerna. Ett ljud som från början var i mono kommer då inte exakt samtidigt i båda kanalerna, och felet blir värre vid högre frekvenser (som har kortare våglängd) och när man monokopplar så kommer signal från olika ställen på en tänkt sinusvåg i diskanten att mixas varpå diskanten blir svagare.

En annan variant är att välja en pot istället för motstånden. Då kan du fritt ratta mellan vänster - monomix - höger och ställa den på vad som låter bäst med det du lyssnar på.
anders_w

Inlägg av anders_w »

Alla hörlursutgångar har redan seriemotstånd så det räcker att kortsluta vänster och höger kanal med varandra. Det är så det funkar när man sätter i en mono-propp i jacket.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är det verkligen så på apparater som bara är avsedda att driva hörlurar (och alltså inte bara har seriemotstånd från högtalarutgången på en större förstärkare)?
Skriv svar