Jag har nyligen köpt en begagnad elbil till ungarna, tyvärr kollade jag inte batterikapaciteten innan köpet.
Det visade sig att batteriet var nära på dött och jag behöver byta ut det. Batteriet är på 12V 10Ah.
Nu är det så att jag har ett 36V batteri med okänd antal Ah (har används till en elcykel) och jag undrar om jag
kan köra in det i elbilen utan att något går itu? Jag funderade på en DC/DC omvandlare 36->12, men har ingen
aning om hur en sån funkar. Om elcykelbatteriet har ex 16 eller 20Ah kommer detta att påverka omvandlingen?
Tacksam för alla svar!
DC/DC omvandlare
Re: DC/DC omvandlare
En elmotor kan behöva väldigt mycket ström när det behövs större moment. En likspänningsomvandlare som fixar detta kan bli svårt att hitta. Lättast och billigast skulle jag gissa är att köpa ett bättre batteri.
Nej, det har ingen betydelse. Mängden laddning som finns i batteriet avgör bara hur länge det räcker. Ju mer desto bättre kan man säga. Och ett 36V/10Ah batteri innehåller 3 ggr så mycket energi som ett 12V/10Ah, räcker alltså 3 ggr så länge.mbennrup skrev:Om elcykelbatteriet har ex 16 eller 20Ah kommer detta att påverka omvandlingen?!
Men jag håller med föregående talare om att det kan bli svårt att hitta en DC/DC-omvandlare som lämpar sig för drivning av DC-motorer. I alla fall om det är en lite större motor. Hur stor är bilen? Hur snabbt går den?
Biltema har GEL-batteri 12V 9Ah för 369 kr (eller 12V 12Ah för 469 kr), det är enklare och mycket billigare än en DC-DC konverter om det ens (som nämnts tidigare) är möjligt att hitta en sådan som klarar motordrift.
Och naturligtvis kan man inte bara släppa på 36V utan att något brinner upp.
Och naturligtvis kan man inte bara släppa på 36V utan att något brinner upp.