PNY's 2x275 W Cree XT-E LED-belysning! (Många bilder)

Berätta om dina pågående projekt.
pny

Re: PNY's 2x275 W Cree XT-E LED-belysning! (Många bilder)

Inlägg av pny »

@blueint: Ja, det är CAT4101 och PCA9685 som används. CAT-kretsen behöver ett spänningsfall på knappt 1V, så det blir inte så mycket värme trots allt om man bara ser till att justera spänningsmatningen att matcha det totala spänningsfallet över LED:arna i alla slingor (vilket jag lagt en hel del möda att göra). När man sedan dimmar används ju PWM så där tillkommer ingen ytterligare effekt att bränna bort.
pny

Inlägg av pny »

För att avlasta min drivelektronik från en del värme så har jag behövt koppla in några effektmotstånd i serie med några av LED:arna.
Jag har provkört LED-ramperna med effektmotstånden monterade direkt mot ytterhöljet på rampernas ena kortsida som blir riktigt varm redan efter 20-30 min. Det är en 40cm lång 40x40x40 mm U-profil (i praktiken 480 cm2 aluminiumyta) med en svag luftström över som får ta ca 20 Watt värme... Jag är lite orolig att höljet på sladdar (PVC) som ligger alldeles intill effektmotstånden skall skadas av den höga värmen. Tror ni min oro är befogad?
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Det tror jag inte. Det är bara elektrolytkondingar som skall placeras en bit bort från värmekällor.
Skriv svar