AC/DC-omvandlare till akvariebelysning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
andrho

AC/DC-omvandlare till akvariebelysning

Inlägg av andrho »

Försöker hjälpa sonen att bygga en ljusramp till ett saltvattensakvarium. Kunskaperna begränsar sig till Ohms lag och diffusa hågkomster från fysiklektionerna för många år sedan. Grejerna består av 6 stycken drivare med 12 stycken LED-lampor à 3W. Från varje drivare går fyra sladdar varav två ansluts till vanliga elnätet och två ansluts till en potentiometer. Vidare ska varje potentiometer kopplas till en strömkälla 9V DC. Drivarna justeras med en trimskruv så att de ger max 1A ut. Jag har kopplat ihop alla drivarna till en enda nätanslutning och vill göra detsamma med 9V-källan för att slippa en armé av kontakter i väggen. Mina någon grumsiga kunskaper säger att jag borde ha en transformator? batterieliminator? AC/DC-omvandlare? nätaggregat? - jag vet inte ens vad det heter! - som har specifikationerna 230V AC in 9V DC ut och som kan ge minst 6A. Var kan jag hitta en sådan? Eller måste jag dela på det och fördela lasten över två strömkällor? Eller tre?
Är det bara jag som förstår vad jag menar eller är det någon mer som fattar?
Användarvisningsbild
PeterH

Re: AC/DC-omvandlare till akvariebelysning

Inlägg av PeterH »

Har du någon mer information om drivarna? Det låter märkligt att dom behöver både nätspänning och 9VDC. Vad används pottarna till, är det reglering av ljuset? Har du bilder (kan ladas upp direkt i forumet) och lite mer info om dioderna?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

9V låter som styrspänningen och där behöver du i så fall inte mycket strömstyrka.
Både Kjell och Elfa har nätadaptrar.
andrho

Inlägg av andrho »

Det är sådana här drivare
http://www.rapidled.com/mean-well-eln-6 ... le-driver/
Ja, potentiometrarna reglerar ljusstyrkan och jag har nog tänkt fel när jag letade efter en strömkälla på 6A. Om det bara är lite styrström det handlar om kanske strömbehovet är minimalt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Styrsignalen är ett vanligt 0-10V signal som belastar minimalt, alltså duger nära nog vadsomhelst.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

En lösning där man använder en 10K pot för att dela spänningen mellan 0-10V, motståndet på 2K är för att maximera spänningen till ca: 10V då en 12V adapter används (eftersom den troligtvis är vanligare och enklare att hitta). Ingående 230VAC och utgående spänning till LEDs är bara schematisk, den gröna ledaren är 0-10V spänningen som kommer från mittuttaget på potten och som kopplas till ingången på LED-modulerna. Den röda ledaren från adaptern är + och den svarta - 8)

Notera: 10K/2K ger ca: 1mA ström, behövs mer kan man använda 1K/200 ohm istället vilket ger ca: 10mA. Använd en linjär pot för enklare justering...
ledstyrning.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar