Ingångstransformatorer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
HasseA

Ingångstransformatorer

Inlägg av HasseA »

Hej. Ny här på forumet men har hängt här o läst lite då o då.
Jag är på jakt efter ingångstransformatorer till några byggen. Det handlar främst om två Pultec preamps och en Pultec eq. Rörmaskiner som låter guld och som är rätt "enkla" att bygga. Enkla med betydelsen att de är PTP och ordentligt dokumenterade på nätet. Här tex: http://www.recproaudio.com/diy_pro_audi ... _eqp1a.htm
Detta är eq:n. Preampen heter MB1 och är en rätt enkel krets men inte lika dokumenterad. Jag har byggt Mb1:an och den låter asbra men jag har fel trafos i den så den har sjukt mycket gain så de ska bytas ut.
Frågan är helt enkelt var jag kan leta efter sådana i sverige? Jag har både köpt och sålt genom Amerikanska ebay men det känns lite osäkert. Ofta kan det ta lååång tid att få grejerna.
Men när jag senast skickade en liten Jorgen Shou trafo till Japan så tog det bara ett par dagar, så det kan variera.
Någon som vet var jag kan söka? Lundahl, Sowter, UTC eller annat fabrikat.

Visst kan jag köpa nytt men tycker det är onödigt om de finns "därute".
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Ingångstransformatorer

Inlägg av JimmyAndersson »

Välkommen till forumet! :)

Det är inte alltid man tänker på det, men Lundahl-transformatorer går att köpa från farbror Lundahl själv.

http://www.lundahl.se

Oj, nu såg jag att du verkade vilja ha begagnade. De är nog inte lika lätta att hitta i sverige.
Folk har en förmåga att fastna för dem och behålla dem...

Jag kikade lite på scheman för MB1 och EQP1a. De ser riktigt trevliga ut!
Hm, en (två) grejer till på att-bygga-listan... :)
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

>Enkla med betydelsen att de är PTP

Vad är PTP ?
Användarvisningsbild
HasseA

Inlägg av HasseA »

Oj, sorry.
PTP är ett lite flytande begrepp men i huvudsak betyder det att man drar komponenter mellan tex rörhållare och potentiometrar utan kretskort. Detta brukar kallas Hardpoint. Sedan kan man koppla komponenter på ett sk Turretboard eller "plintar". Detta för att få det lite mer servicevänligt och mer överskådligt. Tror det är det man oftast menar när man säger PTP.
Hardpoint brukar användas i de riktigt gamla radioapparaterna tex.

Här är en bild på ett Turretbygge:
Bild

Här är en bild på ett bygge med Hardpoint och turretboard:
Bild

Den sista bilden är en kompressor av högsta klass. En Teletronix LA2:a.
Kanonljud och kan användas utan preamp, om man vill. Byggde en sådan förra året och skulle kunna bygga en till :-)
Lite dyrt bara. Just transformatorerna är det som är svårast att hitta. Original alltså. Till mitt bygge hade jag inte råd med det så jag köpte från Sowter och EdcorUSA, in o utg.trafos.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Tack för intressant svar.

Gamla radioapparater var ju byggda på det viset, (som du skrev).
Skriv svar