Meduza,
eftersom det är min första printer så har jag inga hands-on referenser att jämföra med, men jag tycker den var riktigt smidig att sätta ihop. Utkskriftskvaliteten blev helt klart godkänd redan från start, men nu de senaste veckorna har den blivit ännu bättre. Detta beror helt på inställningar- och förbättringar i mjukvaran - Slic3r och Marlin firmware i mitt fall. Mekaniken har jag inte rört sen kvällen då jag skruvade ihop de sista delarna.
Jag hade köpt precis samma grejor idag om jag skulle göra om det (möjligtvis med undantaget att jag kanske hade väntat på StepStruder-klonen i Augusti som jag nämner längre ned i inlägget). ORD bot:en är en bra balans för mig som inte har lust att betala det höga priset för en färdig printer, men heller inte har tiden att sitta och montera/justera helt från scratch.
Min andra skrivare kommer dock inte bli en ORD Bot till med den enkla anledningen att en robust fungerande maskin får räcka. Nästa maskin blir en extrarobot av typ DIY (Mendel90, MendelMax eller kanske en billig Printrbot-variant) som jag kan labba och uppgradera lite vartefter. Man märker snabbt att man gärna vill ha fler maskiner. Det tar rätt lång tid att printa saker speciellt med lite högre upplösning.
Jag ska försöka sammanfatta min upplevelse av maskinen.
Positivt;
Enkel att sätta ihop och göra rätvinklig.
Stabil.
Bra pris/prestanda, om man vill komma igång relativt snabbt utan att för den del köpa något helt färdigt.
Lätt att justera bort glapp med MakerSlide.
Snygg, speciellt om man vågar borra i profilerna för kabeldragning inuti.
Negativt;
Något mer begränsade möjligheter att göra modifikationer av mekaniken i jämförelse med t ex MendelMax.
Inte helt enkelt att få rum med dubbla extruders.
Drivningen av Z är vanliga M8 gängstänger med stumma motorkopplingar. Detta ger mycket små terkommande “perioder” i lagren vilket är mer irritationsmoment än reellt problem. Problemen bör gå att bota med
ACME och
flexande kopplingar.
Förbättringar/expansioner jag gjort hittills;
Hållare till mätklocka för justering av bädden.
Dubbla tumskruvar som spänner emot varandra för justering av fjäderupphängd bädd.
Even more minimal MK7 extruder bearing filament feeder
Kullagerrullar så trådspolen självmatar.
Förbättringar/expansioner/lull-lull jag vill göra härnäst;
Få ned bäddens fästpunkter från 4 till 3 för enklare justering.
Bygga en rensarstation för nozzle:n som automatiskt används i början av varje printning.
Ändlägesbrytare.
Sätta ihop värmebädden.
Skaffa ett tyst strömagg med nog kraft för värmebädd.
Köpa en MK8-nozzle som är bättre på att printa PLA.
Belysning av arbetsytan.
Kostnader hittils;
(Detat är första gången jag summerar kostnaderna. Sanningens minut

Tilläggas bör att det går att komma lite billigare undan genom att välja någon enklare elektronik istället för RAMPS, löda ihop den själv från DIY-kit, crimpa sladdar från bra-att-ha-lådan, etc)
ORD bot Hadron (all mekanik inkl. motorer)
2800 sek + ca 700 moms
MakerBot Stepstruder MK7 (inkl. Safety cut-off kit och 0.4mm MK4 nozzle),
2500 sek
Nu är en klon i görningen som kommer att kosta 470 kr (inget Safety cut-off kit med).
OBS! 12 timmar kvar på Kickstarterkampanjen!
Styrelektronik RAMPS 1.4 inkl. Arduino Mega 1280, StepStick drivers, värmebädd, sladd-kit, 100st M3-skruvar/muttrar etc.
2300 sek
Totalt 8300 sek