Hur fungerar ett Märklin-lok?
-
elektroniksvenne
Hur fungerar ett Märklin-lok?
Hur fungerar ett märklinlok?
Senast redigerad av JimmyAndersson 16 maj 2012, 02:08:39, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Ändrade tillbaka till "Märklin-lok" (som det var från början) från Blueints ändring "Märklinlok".
Anledning: Ändrade tillbaka till "Märklin-lok" (som det var från början) från Blueints ändring "Märklinlok".
- Klas-Kenny
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Märklin-lok
Kanske du skulle läsa på lite på följande länk som är modelltågs inriktat http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php
Tror att du får svar på din undran genom att läsa vad som skrivs där.
Tror att du får svar på din undran genom att läsa vad som skrivs där.
Re: Hur fungerar ett Märklinlok?
Om det är ett lok av den gamla modellen utan elektronik, så är det en allströmsmotor, dvs. fältet är lindat. Därför kan den köras både på lik- och växelspänning. Men den växlar inte riktning om polerna växlas.
För att växla riktning finns ett bistabilt relä som aktiveras av en lite högre spänning än körspänning. När hastighetsvredet vrids från noll och åt vänster kopplas en annan lindning in som ger ca 15 V och aktiverar reläet. Det bryter samtidigt strömmen, men man kan se att loket gör ett litet ryck just innan kontakten släpper. När man sedan går tillbaka till nolläget så startar loket i motsatt ritning.
Det går att köra loket på likspänning, men för att växla riktning, så behövs det även en spänningsnivå som kan växla riktning.
För att växla riktning finns ett bistabilt relä som aktiveras av en lite högre spänning än körspänning. När hastighetsvredet vrids från noll och åt vänster kopplas en annan lindning in som ger ca 15 V och aktiverar reläet. Det bryter samtidigt strömmen, men man kan se att loket gör ett litet ryck just innan kontakten släpper. När man sedan går tillbaka till nolläget så startar loket i motsatt ritning.
Det går att köra loket på likspänning, men för att växla riktning, så behövs det även en spänningsnivå som kan växla riktning.
Re: Hur fungerar ett Märklin-lok?
Om man vill köra loket permanent på en likströmsjärnväg så borde man kunna sätta en diodbrygga för ena halvan av motorn medan mata andra halvan direkt från rälerna.
Å andra sidan lär man väl ändå inte vilja det eftersom standard är väl att antingen köra växelström på treskenspår eller likström på tvåskenspår, tror jag.
Å andra sidan lär man väl ändå inte vilja det eftersom standard är väl att antingen köra växelström på treskenspår eller likström på tvåskenspår, tror jag.
Kör inte märklin likström när dom kör digitalt på treräl-system ?
En vanlig dc motor som går åt olika håll när man byter polaritet. Du anger inte vilken skala, mitt exempel är Märklin Z. Då har man ingen mittskena heller.
När de flesta säger att de har ett "Märklin tåg" menar dom att dom har en startsats från Märklin i skala H0. Själv har jag fastnat för den lite mindre N-skalan och Märklin gör inga modeller till just N-skalan. För frågor om Märklin så rekommenderar jag att du tar kontakt med Eskader i Stockholm, de känner de på familjeföretaget Märklin privat till och med. De kan allt man någonsin behöver veta om Märklin.
När de flesta säger att de har ett "Märklin tåg" menar dom att dom har en startsats från Märklin i skala H0. Själv har jag fastnat för den lite mindre N-skalan och Märklin gör inga modeller till just N-skalan. För frågor om Märklin så rekommenderar jag att du tar kontakt med Eskader i Stockholm, de känner de på familjeföretaget Märklin privat till och med. De kan allt man någonsin behöver veta om Märklin.
Iaf jag är skyldig till att ha tänkt på (en startsats i) skala H0...