Stegmotorstyrning försök #2 (Bipolär, Pwm, Microstep)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Fredrik79

Stegmotorstyrning försök #2 (Bipolär, Pwm, Microstep)

Inlägg av Fredrik79 »

Mitt förra bygge, som var en unipolär motordrivare baserad på en pic16f628 utan pwm, men med en enklare hemsnickrad chopperliknande begränsning funkade långt över förväntan, och nu har jag dessutom kommit över ett antal bipolära motorer, så känner att jag vill ta ett steg djupare in i stegmotorvälrden och lära mig mer.

Och som vanligt handlar det inte om att snåla, utan lära sig genom att konstruera större delen från grunden. :)

Första utkastet på den tilltänkta kretsen. Inte simulerat, byggt eller skrivit firmware ännu, så reservation för eventuella klantigheter.

Signalen LIMIT är egentligen relativt onödig, då det redan finns en LIMIT A, och LIMIT B. Men hade en OR-grind över, och en pinne på headern. så tyckte jag lika gärna kunde dra ut den istället för att lämna dem utanför.
Bipolar-PWM-chopper.png
edit:

SM0,SM1,SM2 = Stepmode: full, half 1/4,1/8,1/16
Dir = Direction
Step = Stega motorn enligt Dir
En = disable för hela kretsen vid 1
Vref = strömbegränsningens referensvärde
CA = current level Phase A
CB = Current level Phase B
Limit A = Hög vid chop på A
Limit B = Hög vid CHop på B
Limit = Hög vid chop på A eller B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fredrik79

Re: Stegmotorstyrning försök #2 (Bipolär, Pwm, Microstep)

Inlägg av Fredrik79 »

Svalt intresse för den här ^^. Fyller på ändå.

Skrivit en firmware och simulerat, verkar funka. Ska dock lägga till lite mer failsafegrejer i koden innan den får betraktas som färdig.

Även påbörjat byggandet på experimentkort nu, använder lite kraftigare trådar + skruvplintar i detta bygge än i det förra, blev lite trassligare att jobba med, men det får man ta. :)
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Intressant att konstruera själv.

Jag byggde egen stegmotordrivning till min cnc-fräs. Jag använde TDA2050 som slutsteg.
Hade strömsänkning så motorerna inte skull bli så varma vid tomgång.

Vad gör 74hc244 för något i din konstruktion ?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Skulle nog ha satt ett par motstånd mellan +24 och T6/T7 kollektor.

Darlington:er är väl bara på sitt sätt, men har ett högt spänningsfall vilket resulterar i mycket värme.
Om du kan så undvik darlington som driv trissor.
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Persika: 244:an som är en 3-state buffer används för att klippa matningen till Drivtransistorerna via Enable, PWM och strömbegränsningen.

Baron3d:
Jo, räknade dock lite på det, och har rejäla kylflänsar, även hastigheten på dem ska vara inom ramarna för vad jag behöver, men har absolut sett nackdelarna så att säga.

Eftersom jag ändå nu vid färdigställandet av detta kort har 2 drivare byggda, kan jag lika gärna bygga en tredje efter. Då tänkt mig att ta steget till Mosfets.
Skriv svar