Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Pejlaren

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Pejlaren »

Nej, Jimmy du har fel!

Upplysningsplikten i Lag om allmän kameraövervakning gäller oavsett objekt, och upplysning ska ske genom skyltning. Även oinbjudna tjyvar ska upplysas om att det är kameraövervakat. Det räcker alltså inte med att berätta för sina besökare.
Man kan röra till det lite också, övervakningen i sig blir inte per automatik olaglig för att man inte skylltat upp, utan det är brott emot upplysningsplikten. Sannolikt frågan om dagsböter i ett fall där allmänhet ej har tillträde. Och eftersom vi har fri bevisprövning i sverige så kan kameraövervakningsmaterial som tagits fram även utan skyltning användas om rätten så vill.

Kan även tillägga att tillämpliga delar i ovan nämnda lag även gäller hur bildhanteringen ska ske, och vem som ska ha tillgång till/ansvara för densamma även i en privatbostad.

Det är alltså inte alls fritt fram för övervakningsinnehavaren att göra vad denne vill med inspelat material som vissa förståsigpåare på detta forum hävdat.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jaja, du vet bättre än Länsstyrelsen och Polisen. Så bra.
Dessutom fick du chans att påpeka hur *fel* jag har.

En bra dag för dig alltså. :)

Men för andra som undrar hur det ligger till så kan jag citera lite lagtexter mm:

Citat från Justitiedepartementet:
"Lagen om kameraövervakning är för att skydda människor som legitimt befinner sig i bostaden, till exempel anhöriga eller hantverkare."

Paragraf 3 i Lag 1998:150 om allmän kameraövervakning:
"Upplysning om allmän kameraövervakning skall lämnas genom tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt."

Pejlaren:
"Kan även tillägga att tillämpliga delar i ovan nämnda lag även gäller hur bildhanteringen ska ske, och vem som ska ha tillgång till/ansvara för densamma även i en privatbostad."

Det ansvaret du nämner gäller bara där allmänheten har tillträde:

"13 § Vid allmän kameraövervakning av en plats dit allmänheten har tillträde får inte fler personer än som behövs för att övervakningen skall kunna bedrivas ha tillgång till behandlade eller bevarade bilder eller upptaget ljud. Materialet skall hanteras så att missbruk motverkas."

Något annat än detta finns inte beskrivet i lagen. Dvs det finns inget som reglerar detta i en privat bostad
så länge som kameran inte fångar allmänheten på bild eller film.

Slutligen ett citat från Länsstyrelsen:
"Du ­behöver inget tillstånd för att övervaka slutna områden inom företag, industriprocesser, rum inom hemmet och så vidare.

Strikt privata utrymmen eller områden som inte anses upplåtna för allmänheten som till exempel villatomter där allmänheten inte tillåts uppehålla sig anses inte vara platser dit allmänheten har tillträde."

Därmed åker man inte dit ifall man inte har upplyst en tjuv om att man har en övervakningskamera.

edit:
sm2wmv:
Äsch, jag upptäckte just vilken tråd det var. Ledsen att det blev en diskussion i din tråd. :(
Säg till om du vill att jag ska flytta det här sidospåret.
Annars kanske du snart kommer med ett nytt intressant inlägg som får det här att bli en liten parentes. :)

edit 2: Kortade ner lite genom att ta bort mina citat av Pejlaren.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Mig gör det inget. Men blir det en långvarig diskussion kanske det ska lyftas ut, vi får väl se :)

Skoj iaf att få veta vad som verkligen gäller.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Jimmy! (sorry 2WMV :| )

Att allmänhten inte har tilltråde till platsen innebär inte att upplysningsplikten upphör, och inte heller att du skulle gå fri. (troligen går du fri ändå iofs) Att allmänheten inte har tillträde innebär bara att det inte krävs tillstånd för övervakningen. Upplysningsplikten gäller alltså fortfarande.

Vad gäller buildhanteringen så regleras det i personuppgiftslagen för övervakning i privatbostöäder, i alla fall enligt datainspektionen. Det är en myndighet med mycket trång och mysko syn på det mesta som är modernare än en bläckpenna.. :roll:

Här kan du ( och ni andra ) läsa datainsp trångsynta syn på det hela: http://www.datainspektionen.se/lagar-oc ... ervakning/

Ta gärna fasta på följande lydelser från datainspektionen:
Information om övervakningen
Överväg vilken information som ska lämnas om övervakningen och hur information ska lämnas. Tänk på att:

Det ska framgå tydligt genom skyltning att platsen är övervakad. Dold övervakning är inte tillåten.
De övervakade bör dessutom få information om syftet med övervakningen och hur bildmaterialet hanteras.
Hanteringen av bildmaterialet
Analysera och ta ställning till följande: Hur länge ska inspelat material sparas? Vem ska ha tillgång till inspelat material och bilder i realtid? För vilka syften ska inspelat material och realtidsbilder få användas? Tänk på att:

Inspelat material ska gallras så fort det inte längre behövs.
Så få som möjligt ska ha tillgång till bildmaterial.
Bildmaterial får endast användas för det avsedda syftet med övervakningen.

Så, låt nu tråden återgå till amatörradiostationsprojektet! :wink:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Imorgon beger jag mig ner till stationen igen. Nu är det närmaste projektet att öka isoleringen på huset med 120mm, ett projekt jag inte alls ser fram emot men det är nödvändigt då nuvarande väggar bara har 70mm isolering. Grannen sågar virke och jag fick bäst pris på isolering ifrån lokala järnhandeln 5km bort, kanon! Förhoppningsvis blir jag klar med det innan semestern så hinner jag spendera semestern att göra roligare mer radiorelaterade grejor.

Men det blir nog lite radiorelaterat pyssel också förhoppningsvis.

Det kommer lite bilder...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har för övrigt tänkt göra ett experiment också. Jag kommer sätta hönsnät under panelen till huset som ett försök att göra en farradays bur tillräckligt bra för < 30 MHz. Jag ser väl egentligen inte några direkta anledningar varför det inte ska fungera och förhoppningsvis läcker mobiltelefonsignalen ut genom fönster och dörrar. Då slipper jag problem med HF från antenner i huset plus jag slipper spurrar och störningar från all dålig elektronik vi har idag.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

är verkligen hönsnät tillräckligt små maskor på för att stoppa mobilstrålning?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

En tumregel är väl att man ska ha 10% av våglängden, gärna ner mot 5% av våglängden. Så på 900/1800 MHz skulle det innebära 333/167mm och då snackar vi 33.3/16.7mm maskor. Hönsnätet jag köpte har 50mm maskor så det borde inte räcka men möjligtvis påverkar det en del men jordningarna jag kommer ha ner i backen kommer förmodligen inte vara närmare varandra än ca 1m.

FM radio ligger nog dock risigt till :)
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

LTE ligger ju ännu högre upp, 2600Mhz :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Intressant idé med hönsnät!

Du kan ju alltid klä även fönstren i hönsnät :wink:

FM-radio kan du kanske fixa med repeater, om du inte kör extern antenn... Enklast är väl iofs att ha radion utanför buren (nån mottagare i uthuset kanske?)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag lyssnar i princip aldrig på vanlig radio så det är ingen fara :) Men om man får lust känns jobbet att sätta upp en antenn ute relativt simpelt :)
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

MiaM skrev:Intressant idé med hönsnät!

Du kan ju alltid klä även fönstren i hönsnät :wink:

FM-radio kan du kanske fixa med repeater, om du inte kör extern antenn... Enklast är väl iofs att ha radion utanför buren (nån mottagare i uthuset kanske?)
Han kan ju inte sätta upp en antenn hursomhelst! Vad ska grannarna säga? :D
SM2XJP

Inlägg av SM2XJP »

Tror det stadiet med att grannarna klagar för att han sätter upp en antenn är passerat :)

MVH Peter
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, det blev lite gjort i helgen även om det inte blev så mycket gjort som jag hoppats på. Vädret var inge vidare och egentligen bara en riktigt bra dag och det var Lördag. På Onsdagen åkte jag och flickvännen runt på olika affärer där jag köpte in skruv, spik, överbleck, vinklar, färg mm. Huset kommer bli falurött med vita knutar och 120mm extra isolering. Nuvarande 70mm glasull byts även ut till rockwoll.

På Fredag hämtade vi 22 paket 120mm isolering och 13st paket 70mm isolering från järnaffären i Burträsk och vi fick bra pris, det blev billigare att köpa därifrån än ifrån någon bygghandel i schtaaan (Skellefteå). Det blev även 3st rullar förhydringspapp.

På Lördag fick vi låna grannens släp och vi hämtade virke hos honom som han sågat. Väldigt mycket var blånat vilket är OK för regelvirke, läkt osv men till fasadvirke är jag skeptisk till det, så jag kommer använda 1x4" och 1x5" han sågat till hyllor i lagårn så får han såga upp finare stockar för fasaden. Han hade även missförståt mig och sågat lite 2x4" vilket jag behöver i lagårn men inget som jag beställt. Det hade legat lite konstigt så det var krokigt så jag har satt dem under spänn så ska det nog bli rakt. Han sa jag skulle få ett bra pris på det.

Men det gör att fasaden får vänta lite, men jag kan ju göra allt "underjobb" ändå och bara jag får upp förhydringspappen är det ju tillräckligt väderskyddat.

På Lördag kväll efter jag var fullständigt utmattad (förmodligen vätskebrist) så upptäckte jag att det kom upp skitvatten ur golvbrunnen i källaren vilket tydde på ett stopp i avloppet. Jag höll på att ge upp där men efter en stunds vilande kom jag på att jag kunde använda lite stagwire och sticka in från brunnen och försöka hitta vart stoppet sitter. Jag körde först in bara wiren och sedan satte jag dit en rulle eltejp mellan 2st wireklammer och kunde få ut enorma mängder härligheter ur röret och nu är det nog så rensat det kan bli. Det verkar som att röret lutar lite uppåt på slutet, så det kommer framöver behöva fixas men det får bli en annan sommar. Nu har jag ju verktygen för att fixa det :)

Nu i veckan ska jag försöka åka ner igen redan på Onsdag eftersom det ska bli kanonväder. Då ska jag ha med mig en stor pressenning till så kan jag riva ena gaveln och börja isolera.

Bild
Var hos en polare där vi kapade och bilade isär en betongplatta

Bild
Härligt med riktiga maskiner

Bild
Satt in en ethernetmodul i openASC-boxarna, för remotestyrning.

Bild
Anna står och målar brädor

Bild
50x125 virke

Bild
85 m2 70 och 120mm isolering

Bild
Många brädor kvar att måla ;)

Bild
Jag har fått "övertala" Anna att måla och hon har suckat något enormt över det men när hon väl började så upptäckte hon ju att det faktiskt är skoj. Hon älskar ju att klyva ved så jag hade lite föraningar om att hon faktiskt borde tycka om det.

Bild
Molly övervakar

Bild
Övertäckt. Jag behöver bygga ett kapbord åt sågen

Bild
Rensade ur rummet i källaran som blev vattenskadat och har satt våningssängen i köket temporärt, så grabbarna har någonstans att sova

Bild
STÄDAT!

Bild
STÄDAT!

Bild
The bajs fighter

Bild

Bild
Ett alurör hjälper till när det går lite tungt

Bild
Första offret blir den här väggen
Senast redigerad av sm2wmv 21 maj 2012, 10:33:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Härligt att få följa med i vad som händer!

Kontrasten mellan
>Härligt med riktiga maskiner
och
>Satt in en ethernetmodul i openASC-boxarna, för remotestyrning.
var kul!
Skriv svar