bättre med rör-tongenerator?

tokfan

bättre med rör-tongenerator?

Inlägg av tokfan »

Tjena!
Jag såg en gammal tongenerator som drivs med rör på tradera.
Vad är fördelen och nackdelen med det? förutom att den säkert väger något ton.
rikkitikkitavi

Re: bättre med rör-tongenerator?

Inlägg av rikkitikkitavi »

fördelar: vackert rörljus (ljud?)
Cool. Nostalgi. Vacker?

nackdelar- well, hur många vill du höra?

instabil, kan ge dist , tung, dyr i drift etc,

jag hade hellre använt ljudkort + programvara, ex Tombstone (gratis på tolvan.com)
tokfan

Inlägg av tokfan »

Tack för tipset. ska klura på det. men kan man inte få ut högre spänning ur en rörapparat blev jag att klura på?
xxargs

Inlägg av xxargs »

somliga av dessa kunde ge upp till 100 Volt direkt vilket var bra när man skulle kolla ringdetektorer på telefonkort ;-)

annars tror jag fördelarna är obefintliga i jämförelse med modernare _sinusgeneratorer_

(Obs. funktionsgenerator med sinusläge har sällan någon bra sinus då man skickar i en triangelvåg genom en olinjaritet som fungerar ungefär som en sinustabell och det blir alltid en spik i periodtopparna där triangelvågen vänder. Vanligaste kretsen som användes i funktionsgeneratorer var xr2206 och hur man skall få bort/minska spiken/knorren i periodtopparna finns det troligen spaltmil skrivet i äldre elektroniklitteratur - hur eller hur fungerar inte dessa när man skall kolla högtalare på lägre frekvenser då den låga bas man tror sig höra i själva verket är övertonerna från den inte så perfekta sinussignalen...)

skall man ha högkvalitativt ren sinus så var de nästan alltid baserad på wien-oscillator eller bridge T-oscillatorer och båda dessa kräver att man justerar två komponenter samtidigt när man ändrar frekvens.

idag löser datorns ljudkort problemet med väldigt bra sinus så länge man är inom hörbara frekvenser.
tokfan

Inlägg av tokfan »

Se där ja då lärde man sig något nytt. Då är det enda som väger mot dator att
det är svårt att ha den just där man mekar med sina grejjer. Börjar dra ihop sig till villa snart, då kanske
man kan ha en liten laptop ute i arbetsboden.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nja alla bättre tongeneratorer är egentligen arbiträra funktionsgeneratorer som spelar upp ur minne till en D/A omvandlare därefter spänningsförstärkare, allt annat är numera obsoleta produkter om man talar om prestanda i någon form alls.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

en annan kul grej man kunde göra med rördrivna tongeneratorer med 100v utspänning var att koppla två st till avlänkningsspolarna i en tv utan att använda förstärkare, då kunde man göra fina figurer på skärmen. men vem har tjocktv idag :P

annars säger jag som många andra, fördelarna är inte så många idag, och jag gillar ändå allt med rör :)
Skriv svar