12V4.5AH/20HR.. Bilder nedan.. Kommer detta då Pajja mitt kort? Har fått olika svar i skolan och vill inte riskera mitt kort.. Vet att man kan ha relä osv men funkar det utan? Se bilder
Fråga om ampere och volt antal för robot!
Fråga om ampere och volt antal för robot!
Tjenare.. Jag har en Vellean K8055 till min robot som jag bygger i slöjden! Den har 2 st 24 V motorer som ska dela på ett 12 volts batteri.. Instruktions boken för K8055an skriver de så här: (Max 50 V/100 mA) Mina batterier står det så här:
12V4.5AH/20HR.. Bilder nedan.. Kommer detta då Pajja mitt kort? Har fått olika svar i skolan och vill inte riskera mitt kort.. Vet att man kan ha relä osv men funkar det utan? Se bilder
Jag vill bara veta om det klarar av det? :/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av epa1337 15 maj 2012, 17:15:54, redigerad totalt 1 gång.
-
danielr112
Re: Fråga om Amper och volt antal för robot!
Du skriver "1 batteri" och på bilden har du "2 batterier" Samt att motorerna ska dela på "1 batteri"
Menar du inte 2 batterier?
Menar du inte 2 batterier?
Jo fast det ska bara vara 1.. 24 v så flyger roboten iväg
men det är ett 12 V batteri.. Vad tror du om kortet?
Du behöver helt klart en grundlektion i el-lära.
Dina batterier har en kapacitet 4,5Ah. Det är vad som kan tas ut ur batteriet helt enkelt. Jämför det med en bensintank till en bil som rymmer 50 liter bensin, bara för att tanken rymmer 50 liter så drar inte motorn 50 liter bensin.
Det du måste veta är hur mycket ström dina moterer drar som allra mest under högsta möjliga belastning.
Om vi då förutsätter (jag har ingen aning) att motorerna drar 4,5 Ah så räcker dina batterier i en timme sedan är de slut.
Det är en sak, sedan har du tänkt att styra dessa med USB-styrkortet. Som du nämner max 100V / 100mA.
Kortet klarar alltså av att bryta 100mA, och dina moterer drar mycket mycket mer.
Det kommer alltså inte fungera!
Du behöver relän som klarar av att bryta hur mycket motorerna nu drar, och det måste du ta reda på innan!
Dina batterier har en kapacitet 4,5Ah. Det är vad som kan tas ut ur batteriet helt enkelt. Jämför det med en bensintank till en bil som rymmer 50 liter bensin, bara för att tanken rymmer 50 liter så drar inte motorn 50 liter bensin.
Det du måste veta är hur mycket ström dina moterer drar som allra mest under högsta möjliga belastning.
Om vi då förutsätter (jag har ingen aning) att motorerna drar 4,5 Ah så räcker dina batterier i en timme sedan är de slut.
Det är en sak, sedan har du tänkt att styra dessa med USB-styrkortet. Som du nämner max 100V / 100mA.
Kortet klarar alltså av att bryta 100mA, och dina moterer drar mycket mycket mer.
Det kommer alltså inte fungera!
Du behöver relän som klarar av att bryta hur mycket motorerna nu drar, och det måste du ta reda på innan!
De 8 digitala ON/OFF utgångarna är anslutna till en ULN2803, vilken är avsedd att driva reläspolar, och klarar 50V. Tänk på att CLAMP måste anslutas till batteriets +. De 2 PWM-utgångarna är anslutna till kollektorn på varsin BC337. Dessa klarar 50V.
Allt ovan från schema på sida 15.
http://www.apogeekits.com/PDF_Files/Manual_K8055.pdf
Har du tänkt använda PWM-utgångarna eller ON/OFF-utgångarna för att driva motorerna?
PWM-utgångarna kan inte användas med relän. Switchfrekvensen är ~23 kHz (6MHz / 256). För att kunna driva motorer med PWM-utgångarna måste signalerna förstärkas så att de kan driva gaten på kraftiga MOSFET.
Allt ovan från schema på sida 15.
http://www.apogeekits.com/PDF_Files/Manual_K8055.pdf
Har du tänkt använda PWM-utgångarna eller ON/OFF-utgångarna för att driva motorerna?
PWM-utgångarna kan inte användas med relän. Switchfrekvensen är ~23 kHz (6MHz / 256). För att kunna driva motorer med PWM-utgångarna måste signalerna förstärkas så att de kan driva gaten på kraftiga MOSFET.
Re: Fråga om ampere och volt antal för robot!
Om du ritar ett schema på hur du tänkt koppla ihop de olika el- och elektronikdelarna i din robot så blir det enklare att svara på dina frågor.
här är ett snabbt och fult schema på typ ett exempel.. Men skulle det fungera om man satte på clamp?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nej, en ULN2803 orkar inte driva en motor. Du behöver förstärka strömmen på något vis, antingen med transistorer eller med relän. Ifall du använder relän måste batteriets + anslutas till CLAMP.
Du har redan fått svar från bearing att du inte kan koppla som du ritat. Nästa steg du skall göra är att ta reda på hur mycket ström varje motor drar för sig. Detta kan du göra genom att leta reda på ett datablad eller kontakta den du köpt motorerna av.
Hittar du inget datablad eller får något svar av leverantören bör du leta reda på en fysiklärare på skolan som kan hjälpa dig att mäta hur mycket ström motorerna drar. Om du inte går på högstadiet kanske det inte finns någon fysiklärare och då kan du prova att söka upp en lärare på gymnasiet som kan hjälpa dig. Be din lärare att ringa någon där så tror jag att det blir enkelt.
Du kan naturligtvis mäta själv också men det är enklare om du har någon på plats som kan hjälpa dig med detta. När du vet hur mycket ström motorerna drar berättar du detta här i tråden så kanske det finns någon som kan hjälpa till att göra en ritning hur du skall koppla och vilka komponenter som behövs.
Hittar du inget datablad eller får något svar av leverantören bör du leta reda på en fysiklärare på skolan som kan hjälpa dig att mäta hur mycket ström motorerna drar. Om du inte går på högstadiet kanske det inte finns någon fysiklärare och då kan du prova att söka upp en lärare på gymnasiet som kan hjälpa dig. Be din lärare att ringa någon där så tror jag att det blir enkelt.
Du kan naturligtvis mäta själv också men det är enklare om du har någon på plats som kan hjälpa dig med detta. När du vet hur mycket ström motorerna drar berättar du detta här i tråden så kanske det finns någon som kan hjälpa till att göra en ritning hur du skall koppla och vilka komponenter som behövs.