Flickvännen behöver ett nytt projekt, behöver tips!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Evil_AnAnAs

Flickvännen behöver ett nytt projekt, behöver tips!

Inlägg av Evil_AnAnAs »

Hallå,

Det är så att tjejen vill bli mer praktiskt kunnig inom elektronik och behöver därför något projekt.
Det behöver inte vara så simpelt med saker som kräver programmering är tyvärr uteslutet.
För henne är det viktigt att det är något man faktiskt kan använda eller ge bort.

Jag har lagt fram lite förslag men inget har varit precis rätt. Hoppas att någon här kläcker den perfekta grejen.
Tillgång till utrustning och komponenter kommer inte vara ett problem för övrigt. Kan ni hjälpa mig?

Tack för er tid!
/Bjersing
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: Flickvännen behöver ett nytt projekt, behöver tips!

Inlägg av ochkl0620 »

Det blir lättare att komma på nåt om man vet ungefär var hon gillar. Alltså är det blinkande lysdioder, audio förstärkare eller kanske radiomottagare? Om det inte spelar någon större roll så kanske något 555 projekt skulle passa?
Kan i så fall tipsa om denna sidan... http://www.555-timer-circuits.com/
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Är hon konstnärligt lagd? ^^

Jag och flickvännen (som är guldsmed) har gjort ett par handgraverade plexiglastavlor, med LEDs i. Förvisso otroligt enkelt elektronikmässigt, men blir snyggt och kul effekt, eftersom bara den graverade delen av glaset lyser. Kanske går att utveckla längre än min lilla variant med en diodbrygga som polaritetsskydd, en transistor + 5 blå LEDs + motstånd?

RGB-leds som skiftar färg i intervaller utan uC? Glas i dubbla lager med olika färger? :)

Ska fundera och se om jag kan komma på något annat.
Evil_AnAnAs

Inlägg av Evil_AnAnAs »

ochkl0620:
Det har helt klart underlättat, jag önskar jag själv visste. Jag har föreslagit nixieklocka eftersom jag har en massa rör liggandes. Försökt övertalat henne om audioförstärkare men kanske behöver något litet projekt innan så hon blir mer van vid att rota runt bland komponenter.
Det jag letar efter är något litet där man tydligt kan se att man lyckats, dioder som blinkar är ju till exempel lätt att se om man lyckats eller ej.
Ska kolla vidare lite med henne, ville bara ha lite förslag ifall det fanns något bra jag inte tänkt på eller visste man lätt kunde bygga.

Fredrik79:
Det är hon helt klart, tanken just nu är att hon ska leka med dremell på speglar för att i alla fall hålla sig i verkstaden.
Det låter vettigt, går ju att bygga vidare på ganska seriösa kort för att styra ett gäng leds.

Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Mitt absolut första "riktiga" elektronikprojekt var ett trådspel med 7-segmentdisplay som visade antalet gånger man nuddat.

En räknare med inbyggd 7segment-drivare (Använde någon 4xxx-krets), lite kringkomponenter för att fixa till kontaktstuds mm. så fungerade det utmärkt. :) Plus en summer för att det skulle ljuda när man nuddade.
bearing

Inlägg av bearing »

Ljud är kul. Mitt förslag är något som piper och går att variera i frekvens och volym, med potentiometrar eller på annat sätt.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Sätt er ner och kom på en egen "mojäng" av lämplig svårighetsgrad?

Fredrik79 nämde graverad plexi. Kanske kombinera detta med något mer än bara ett par lysdioder och köra nån form av rinnande-ljus-effekt, LDR styrning eller tempreglerad RGB?

Låt henne rita och etsa kretskortet med så blir det säkert finfint. Det är så jag får min att hålla sig från att på random plocka dom dyra komponenterna ur sortimentet för att "det är kul att löda lite" ;)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag håller med andra, saker som blinkar och/eller låter är förvånansvärt roande även för så kallat fullvuxna normala människor. :tumupp:

Vad sägs om en oscillator som påverkas t.ex av en pot eller hur man rör något, som dels direkt driver en liten förstärkare + högtalare och dels via nån slags delarkrets (hej 4040) driver nån ringräknare eller liknande som driver några lysdioder? :)

Vill man leka vidare så kan man låta en oscillator med lägre frekvens modulera frekvensen på den med högre frekvens, och även låta den lägre oscillatorn driva blinkande lysdioder (ev även där efter neddelning).

Eller så kanske man inte gillar saker som oväsnas :)

P.S. tips på koppling med lysdioder:

oscillator -> 4022 -> 8st omkopplare -> diodihopgrindning -> serieingången på en 74164 (vars klocka går på samma klocka som 4022) -> 8st drivsteg -> 8st lysdioder. Ställ in ett mönster på omkopplarna och just det mönstret kommer snurra runt på lysdioderna. Kolla i databladen om klocksignalen kanske bör vara inverterad till ena kretsen så att båda inte triggar på samma flank. (Man kan också ta 4017, 10 omkopplare, 10 drivsteg, 10 lysdioder och ytterligare en 74164 om man så vill).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bygg elmotor?
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Örhängen av mini rör och ett halsband av guldpläterade,, tja metall delar eller nått, motstånd!?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Fortran skrev:Sätt er ner och kom på en egen "mojäng" av lämplig svårighetsgrad?

Fredrik79 nämde graverad plexi. Kanske kombinera detta med något mer än bara ett par lysdioder och köra nån form av rinnande-ljus-effekt, LDR styrning eller tempreglerad RGB?

Låt henne rita och etsa kretskortet med så blir det säkert finfint. Det är så jag får min att hålla sig från att på random plocka dom dyra komponenterna ur sortimentet för att "det är kul att löda lite" ;)
Komplettera lämpligt ljusdiodprojekt med styrning som slår till/av när man klappar händerna en/två ggr.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Ang att bearbeta glas, prova den här metoden.
Öppnar upp en hel rad möjligheter och garanterat något man kan ge bort. Det slängs förfärligt mycket glas, till min/plånbokens stora glädje iof.
Skaffa några glasborrar från ebay eller dyl., då kommer hon garanterat hålla sig i verkstaden.

Arduinoprylarna/programmeringsbiten löser nog sig själv med ovanstående metod, svårt att hålla sig ifrån att inte använda nåt ledblinktjohej med det där.
Nåt jag själv velat göra länge är någon såndär "mobil man hänger i taket" som snurrar osv. Gjort i glas med diverse led färger/styrkor som reagerar på toner, skulle va skojs och se t. ex någon bebis ligga och tjoa och "prata" med den där.

Är det förresten ingen som gjort något liknande koncept/idé tidigare (mkt märkligt om inte det finns) är dito licensierat under GPLv3. :p
labmaster

Inlägg av labmaster »

Vilken kunskapsnivå har din flickvän inom ellära och elektronik? Det blir lättare att föreslå någit ifall man känner till detta.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Gillar man oljuds grejer så är en Atari Punk Console rätt kul.. Kan byggas med antingen en NE556 eller 2st NE555

Bild
Bild
Evil_AnAnAs

Inlägg av Evil_AnAnAs »

Oj det var klart fler svar än jag förväntat mig! Tack så mycket!
Lättaste blir nog att gå igenom tråden med henne och se vad hon gillar mest.

Båda vi läser elektroteknik så hon har ju det teoretiska men inte det praktiska. Cadda kort ska nog inte vara några problem, hon har petat lite med mina tesla coil kort så hon kan grunden.
Skriv svar