Fairchilds andra utgåva av Channel F har andra minnen än version 1 som har MK4027 kompatibla sådana. Minnena används bara att skriva till, finns ingen elektronik för att läsa såvitt jag har förstått...
Istället för +12V på ben 8 och +5V på ben 9 som MK4027 har så är både ben 8 och 9 kopplade till +12V - på dessa 330470 som Fairchild kallar de. Någon som vet om det finns en passande standardkrets eller blir man tvungen att anpassa MK4027:orna/tv-spelet? Enklast är väl att lyfta ben 9 ur sockeln och koppla på 5V.
4096 x 1 DRAM utan +5V?
Re: 4096 x 1 DRAM utan +5V?
"Minnena används bara att skriva till, finns ingen elektronik för att läsa såvitt jag har förstått..."
låter som ett Write Only Memory.
http://www2.vmi.edu/Faculty/squirejc/Re ... Memory.pdf

låter som ett Write Only Memory.
http://www2.vmi.edu/Faculty/squirejc/Re ... Memory.pdf
Ja... den var ju kul...
DRAM:et är alltså likadant till det yttre och även schema som den tidigare modellen (kompatibel med 4027) med det enda undantaget, så vitt jag har kunnat avgöra, att det även är +12 där det brukar vara +5V. Frågan är då om någon känner till något sådant i form av ett standard minne, eller om det är någon specialvariant som bara Fairchild gjort.
Minnet används för att lagra grafiken, antar att de tyckte det var onödigt att kunna läsa därifrån också. Ska man skicka data till detta vram så måste man först skicka inverterade koordinater via en port och sedan ett kommando till för att exekvera uppdateringen, två bitar i taget för att ställa in en pixel. Grafikuppdateringen är inte vidare snabb...
Jo, lite kul var det, men inte till så mycket hjälp.
DRAM:et är alltså likadant till det yttre och även schema som den tidigare modellen (kompatibel med 4027) med det enda undantaget, så vitt jag har kunnat avgöra, att det även är +12 där det brukar vara +5V. Frågan är då om någon känner till något sådant i form av ett standard minne, eller om det är någon specialvariant som bara Fairchild gjort.
Minnet används för att lagra grafiken, antar att de tyckte det var onödigt att kunna läsa därifrån också. Ska man skicka data till detta vram så måste man först skicka inverterade koordinater via en port och sedan ett kommando till för att exekvera uppdateringen, två bitar i taget för att ställa in en pixel. Grafikuppdateringen är inte vidare snabb...
Jo, lite kul var det, men inte till så mycket hjälp.
När jag lånade delar från en annan maskin av samma typ såg jag att den hade Mostek MK4015N, hittar dock inget datablad på den, någon som har tips?
Undrar mest om det ska vara två st +12V pinnar eller om Fairchild grillade dessa avsiktligt. Har sett information om att MK4015N ska vara samma som MK4027, men nu börjar man undra. Vet inte om man vågar peta i 4027:a där det ska sitta 4015 - 4027 ska ha +5V på en av de pinnar som det ligger +12V på...
Undrar mest om det ska vara två st +12V pinnar eller om Fairchild grillade dessa avsiktligt. Har sett information om att MK4015N ska vara samma som MK4027, men nu börjar man undra. Vet inte om man vågar peta i 4027:a där det ska sitta 4015 - 4027 ska ha +5V på en av de pinnar som det ligger +12V på...
Såg de kretsar du lånade ut att ha varit flyttade? Om de inte är socklade borde det kunna gå att se på lödningarna om nån har lött för hand, om nu inte hela korten var handlödda från början förstås...
Datumkoderna på MK4015N som sitter i den tyska maskinen är autentiska. VRAMet är oftast i sockel, har ingen anledning att tro att de blivit utbytta/flyttade. Den defekta amerikanska maskinen har dock en krets som inte är likadan som de andra. Samma nummer men annat typsnitt, fanns kanske en anledning att de nästan alltid sitter i sockel.
Här är den reparerade konsollens vram, två likadana Fairchild, en Fairchild som skiljer sig något och en MK4015N.
Här är den reparerade konsollens vram, två likadana Fairchild, en Fairchild som skiljer sig något och en MK4015N.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.