Elektronik till testbänk för raketmotorer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
faijj

Elektronik till testbänk för raketmotorer

Inlägg av faijj »

Jag tänkte bygga en testbänk för raketmotorer. Det jag undrar över är hur man enklast kopplar en lastcell till en dator och hämtar mätdata från den.

Nedan följer mina egna tankar, som jag gärna vill få respons på:

Jag har hittat en billig lastcell på vetek.se som jag vill använda mig av.
Vad jag har förstått så ska denna sedan kopplas till en instrumentförstärkare, jag tänkte använda denna (INA125PA).
Jag har hittat denna "guide" som jag upplever har en tillräckligt detaljerad beskrivning för att jag ska kunna följa den.

Jag tänkte att man istället för att använda dataq kanske skulle kunna koppla signalen från förstärkaren till mikrofoningången på datorn och sedan läsa mätdata från den, är detta korrekt?

Finns det några simplare/billigare/snyggare sätt att koppla lastcellen till datorn?
svanted

Re: Elektronik till testbänk för raketmotorer

Inlägg av svanted »

om man kopplar den till en oscillator så då får en utfrekvens som beror på lasten som kan spelas in på datorns ljudingång.
jag har gjort en ännu enklare variant...
en typ hängvåg med visare och en kamera som filmar av, omvandlingen till en kurva blir ju manuell, men det går.
raketmotorbyggare?
vore ju kul att höra mera om... :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det finns USB-anslutna mätkort som talar direkt med programmet Matlab eller egenskriven programvara och sen exportera datan till excell. Vill man bygga och programmera lite mer själv så är mikroprocessorplattformer som Arduino eller Basicstamp alternativ.
Jag tycker någon redan borde ha gjort just detta, det borde finnas färdiga lösningar.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Om du ändå vill bygga själv tycker jag att AD7730 från Analog är ett bättre val, det är ett komplett analogt front-end för lastceller, allt i en krets, det har en massa funktioner som är nästan omöjliga att göra lika bra på "analogt" sätt.
Jag har byggt med den + PIC16, har mycket info om du behöver.

Vill du bara ha något som funkar direkt är nog rådet om färdigt mätkort med USB det rätta.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Är dendär lastcellen ett bra köp?
Tyckte den verkade billig i jämförelse så jag blev också sugen på att prova en annars
johano

Inlägg av johano »

Ser mer ut som ett skrivfel, 1220:- ligger mer i linje med de övriga..

/johan
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Aha, misstänkte också det,men kunde måhända varit värt att slänga in en mycket snabb beställning om det varit i stil med Elfa missen (vilket jag för visso inte tror)... :mrgreen:
Tänkte det var något de tog in från legotillverkning i kina som budget, restlager de ville rea ut eller något i den stilen, men det står nog fel då. :)
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Det priset kan nog stämma. Den har en sämre nogranhetsklass C2 istället för C3 som är vanligast på denna typ av cell. C2 duger säkert i TS applikation.
faijj

Inlägg av faijj »

svanted skrev: raketmotorbyggare?
vore ju kul att höra mera om... :)
Just nu är jag inte någon raketmotorbyggare. Men jag och en vän planerar att bygga motorer. Det första vi tänkte göra är el-tändning, ett gäng mindre motorer för att få koll på metodiken samt mätsystemet som tråden handlar om. Kan vi mäta motorernas effekt kan vi också simulera de raketer vi bygger så att vi vet ungefär hur de kommer att flyga. Planen är att från början bygga motorer med fast bränsle, men vem vet: någon gång i framtiden kanske vi lyckas få till en med flytande bränsle.
dar303 skrev:Vill man bygga och programmera lite mer själv så är mikroprocessorplattformer som Arduino eller Basicstamp alternativ.
Har kollat lite på hur man kan lösa det med Arduino och det verkar ju smidigt. Särskillt med tanke på att jag förmodligen ändå kommer att använda Arduino som "om bord"-dator om jag någonsin bygger en större raket.
JohnGalt skrev:Om du ändå vill bygga själv tycker jag att AD7730 från Analog är ett bättre val, det är ett komplett analogt front-end för lastceller, allt i en krets, det har en massa funktioner som är nästan omöjliga att göra lika bra på "analogt" sätt.
Jag har byggt med den + PIC16, har mycket info om du behöver.

Vill du bara ha något som funkar direkt är nog rådet om färdigt mätkort med USB det rätta.
Lite av grejen är att bygga det själv, även om jag inte klarar av allt för komplicerade saker. Många mätkort med USB har dessutom varit mycket dyra. Kopplade du ditt system till en dator?
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Ja, kopplade den till en parallellport på en PC (bitbangad I2C).
Men en PIC18/16 + AD7730 och vanlig RS232 seriekommunikation till PC är kanske enklast att bygga.
Skriv svar