Varför behövs en resistor tillsammans med en knapp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wondersofword

Varför behövs en resistor tillsammans med en knapp?

Inlägg av wondersofword »

Hej.

Jag är en extrem nybörjare på detta och har bara läst en grundkurs i elektronik och digitalteknik. Men så har jag kopplat en mikroprocessor, LCD-skärm, en temperatursensor samt två knappar som ihop ska fungera som en temperaturgivare.

Min fråga handlar dock om varför man kopplar en resistor tillsammans med en knapp? Jag menar, vad fyller den för funktion?

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Varför behövs en resistor tillsammans med en knapp?

Inlägg av Klas-Kenny »

Hur menar du att koppla resistorn?

Vanligt är att man kopplar knappen mellan jord och kretsens ingång, sen ett sk. Pull-up-motstånd på några kiloohm mellan ingången och plus.

Detta för att när knappen ej leder så får alltså ingången *inget* vilket den inte kan hantera, brukar kallas att man lämnar ingången flytande. Den måste ha 1 eller 0, alltså "plus" eller "jord". Därför använder man ett motstånd för att dra upp pinnen till 1 när knappen ej är nedtryckt.

Man kan givetvis även vända på det och koppla knappen till plus och ha ett Pull-down-motstånd till jord istället.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Knappen ger en spänning (0 eller Vdd) till uC, motståndet drar ingången till det andra läget.
Utelämnar man motståndet så kommer ingången att flyta omkring och bli både det ena och andra.

Microchip med sina PIC processorer har inbyggt pullup motstånd som går att aktivera med programvara.
Andra uC har jag inte en aning om hur det funkar.

Precis som Klas-Kenny skrev

Protte
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Välkommen till forumet wondersofword!
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Dessutom brukar man sätta en resistor i serie med knappen för att skydda processorn om man till exempel råkar konfigurera pinnen som utgång.
wondersofword

Inlägg av wondersofword »

Tack Klas-Kenny! Nu förstår jag :D
Hade för mig att föreläsaren hade sagt något liknande men kunde inte riktigt komma ihåg. Nu kan jag skriva min rapport så att jag själv förstår den också!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Motståndsvärdet påverkar också dels givetvis hur mycket ström som går åt när knappen trycks in, men också hur tålig kretsen blir mot störningar. Lägre värde = högre ström men också mer tåligt mot vissa störningar.
Skriv svar