Batteriväska till min elcykel

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Batteriväska till min elcykel

Inlägg av LHelge »

Förra helgen sydde jag och Sambon upp nya gardiner till hela lägenheten det var bra mycket enklare än vad jag kom ihåg från syslöjden i mellanstadiet, så jag fick för mig att jag skulle sy ihop en batteriväska till min elcykel. Jag har hittills använt två st Turnigy 5 Ah 6S LiPo i en sadelväska från Biltema, men jag har 4 st batterier och skulle gärna använda alla fyra. Jag vill ha batterierna i Ramen dels för att de inte ska vara i vägen, men också för att få fram vikten lite.

Efter lite räknande och caddande kom jag fram till att detta skulle vara en lämplig form om jag vill få plats med 4 batterier.
form.jpg
Ett par dagars sömnad resulterade i detta:
Batteriväska.jpg
Anledningen att det tog ett par dagar var att symaskinen vi har lånat var alldeles för klen för att sy fast kardborren och det var svårt att få plats när jag skulle sy fast remmarna med kardborre, så därför fick jag sy dessa bitar för hand.

Tyget är någon slags syntettyg som verkar väldigt slitstarkt och det är på insidan belagt med PVC-plast så jag tror det ska vara någorlunda vattentätt men jag ska nog ändå spruta på lite impregneringsspray. Över dragkedjan fick jag också till något stänkskyd som borde skydda mot lite väta:
Dragkedja.jpg
Kabelgenomföringen ska också vara hyffsat tät, sidan på väskan överlappar nästan en decimeter där jag drar ut kabeln:
Genomföring.jpg
Jag kör tillsvidare med kablaget jag gjorde till moppen tror inte jag lagt upp någon bild på det i den tråden:
kablage.jpg
Kablage för att koppla Turnigybatterierna två i serie och två paralellt, som säkring har jag en såkallad maxi-bladsäkring på 60 A. Jag tycker den är helt enorm så jag lade en bit tekniklego bredvid som storleksreferens.

Med batteriet och kablaget instoppad ser det ut såhär:
Packad.jpg
Och på cykeln ser det ut såhär:
Cykel.jpg
Ram.jpg
Vad tycks? Bortsett från några raksömmar på gardinerna förra helgen är detta det första jag sytt sedan slöjden i mellanstadiet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pejlaren

Re: Batteriväska till min elcykel

Inlägg av Pejlaren »

Du verkar ha hittat ditt kall här i livet, ut med lödkolven och låt en sysmaskin ta plats i ditt liv istället :mrgreen:

(lovar att inte säga något till grabbarna) :vissla:
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Så långt vågar jag nog inte gå, men det var kul som lite omväxling! Som så mycket annat verkar det däremot vara en materialsport. Ska jag ge mig på något liknande igen så måste jag få tag på en kraftigare symaskin först.
tajson

Inlägg av tajson »

Snyggt!

En tanke som slog mig när jag tittade på sista bilden är att det kanske vore snyggt att ha någon typ av formkapad skiva på insidan, på båda sidorna, så att hela paketet blir styvare och ser mindre "säckig" ut? Ingen funktion annat än att det så klart blir något men framför allt ser stabilare ut?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Som du ser på den andra bilden har jag gjort precis så på baksidan, en bit 5mm depron både för att styva upp och skydda batteriet, kanske ska försöka pressa i en på andra sidan också.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Blev ju helt klart smidigt. Får nog börja rita på något liknande.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Smart lösning
Jag har också förvånat mig över att man sätter batteri så högt upp som under bagagehållaren.
Detta verkar helt rätt. Inte så stöldbegärligt heller! Bra jobbat. :vissla: :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det blev ju ruskigt bra!
Helt klart bra jobbat! Ser ju köpt ut. :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Tackar! Måste säga att jag är rätt nöjd faktist.

Har redan fått en beställning på en till men jag tror inte jag kommer sy någon mer, möjligtvis om jag kan få tag på en kraftigare symaskin som inte fastnar hela tiden. Däremot kanske jag skulle kunna tänka mig att göra ett mönster att dela med mig av.
MrIzoard

Inlägg av MrIzoard »

Jag funderar på om man har sett cykeln.....
Står den månne parkerad vid PV-porten ibland?

//Ulf L.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Nej, men det finns nog risk för att den kommer göra det efter semestern. Hittills har den nog bara parkerats i cykelrummet hemma och på Lindholmen.
Skriv svar