Elcykel [Nu med film!]

Berätta om dina pågående projekt.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Elcykel [Nu med film!]

Inlägg av gvs »

I våras köpte jag en permobilmotor av anton här på forumet. Motorn är specad till 22 volt 300 watt om jag inte minns fel, den ligger i förrådet just nu. Denna tänkte jag bygga en elcykel av. Jag har tänkt montera den på en specialbyggd framgaffel på en cykel och ha ett treväxlat bakhjul fram. Jag tror att de tre växlarna kommer att hjälpa mycket då jag annars måste göra stora avkall på antingen toppfart eller styrka (läs hastighet i uppförsbackar). Topphastigheten har jag tänkt sätta till ca 30 km/h. Detta ger med 28" hjul och 2950 rpm på motorn att jag behöver ca 12,5 gångers utväxling.
Åsikter?

Nu till det roliga:

Batterier:
Jag har tänkt använda blybatterier då det ger mest för pengarna, dessa tänkte jag montera i en låda där pakethållaren sitter på en vanlig cykel. Lådan ska gå lätt att ta med sig in för laddning. De batterier jag har funderat över är biltemas Blyackumulatorer (80-413 eller -414) eller SMF-batterier (80-2201 eller -2301). Vilket det bli har jag inte beslutat mig för men jag kommer nog att hamna kring 20Ah, det blir väldigt tungt om jag går över det. Snabb räkning ger 20Ah*24 volt = 480 wattimmar. Får jag ut en timmes drifttid så är det bra.
Andra tips på batterier?

Fartreglage:
Pwm med några n-mos på utgången. Sodjan säljer ju sådana på 100 volt 75A, hur många bör jag använda?

Laddare:
Här får det nog bli hemmabygge då jag tycker det verkar jobbigt att koppla om batterierna från serie till parallell för att ladda dem, det ska helst vara automagiskt så att jag bara ställer hela batterilådan i laddaren och så sköter den sig själv sedan. Visst finns det 24 voltsladdare att köpa men dessa kostar ju multum!
Hur bör laddaren designas?
Senast redigerad av gvs 31 januari 2006, 18:34:37, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vad är det för motor ? Nått liknande denna: http://cgi.ebay.com/Kollmorgan-24-Volt- ... dZViewItem ?

Hur har du tänkt att montera detta på cykeln ?
klintan

Inlägg av klintan »

Den där motorn såg ju ritkigt intressant ut! Vad kostar frakten till sverige? (nån som har erfarenhet tänkte ja kanske kunde ge sig på en gissning?) åå någon som har någon idé om vad man kan tänkas få ge för en sådan motor ?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

2st 12V laddare = 24V laddare?

Så antar jag att du ska ha ett servo som sköter växlandet:
full gas 1:ans växel -> 10% gas, växla till 2:an -> full gas 2:ans växel

Spännande med framhjulsdrift och växlar.

Som jag ser det har du två effekt lägen utan PWM, 12v (parallet) och 24v (i serie). Du kan styra detta med ett 2-poligt relä.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag antar såklart att du vet om att bygget är olagligt?

En cykel med hjälpmotor (som den klassas som) får inte ha en motor på mer än 250W och den hjälpkraft ska successiv avta till att vara 0 vid 25Km/t.

Jag har tråklat mycket med det då jag har en ganska speciell idé, jag har förpestat trafikpolisens vardag och hamnade till slut på Vägverket hos en synnerligt oteknisk person som inte fattade ett smack.

Då jag samlade momentum för att gå vidare blev jag "tvunget" att starta eget firma så nu hänger projektet i limbo UFN (until Further Notice).
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Klart de tär olagligt, det struntar jag i!

Ska se om jag kan rota fram en bild på motorn senare.

netrunner:
funkar det att koppla laddare så?
Jag kommer att växla manuellt, enklast så. Jag vill även använda pwm, blir lite lite med två lägen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför skulle du vara tvungen att öppna egen firma? Man får ju bygga bilar som privatperson.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Icecap: Kan man inte be om att få klassa den som EU-moppe? Kul tycker jag att "viper"-bilen är klassad som lätt lastbil för att klara avgaskraven.

gvs: Visst ska det vara ok. Men om du vill så kan du ha en 4-polig kontakt att koppla in den med. Kontakten i hojen är serikopplad och för laddaren så är den kopplad som om där två vanliga batterier.

Börja svetsa nu och ta pwm senare, vi vill se bilder!

Utan pwm så får du i alla fall 3 x 2 = 6 valfria hastigheter.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Där har du en poäng, blir ju lite mer jobb med fyra poler men man sparar ju massa på laddaren... I morgon är det tänkt att jag ska börja med svetsningsarbetet. Enda haken är jag jag inte har ett hjul som är bra ännu, så det är lite svårt att veta måtten....
Tekko

Inlägg av Tekko »

Klintan, motorn på ebay kan du enkelt kolla frakten genom att emaila säljaren. Personligen tycker jag inte om de där slutna motorerna, jag vill hellre ha drivelektroniken separat.

gvs, jag sakulle tro att din motor är en vanlig klump med borstar och en snäckväxel som driver hjulen direkt. Dessa är tunga och kan bli svåra att montera på en vanlig cykel. Kav bli vingligt om inte ramen är av det tjocka typen, modell mtb gjort för att vara extra tålig mot misshandel samt att du nog måste ha mopeddäck för att vanliga cykeldäck inte kommer att klarar den extra vikten.

Jag fraktade ett 30-40 kilos nätagg på en tantcykel en gång med hårdpumpade däck och jag kan direkt säga att bakhjulet blev helplatt av vikten.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Motorn väger 6 kg (det är en sådan klump du beskriver). Jag ska ju bygga en egen framgaffel så det är nog inga problem. Dessutom så kommer vikten på batterierna att vara a 15 kg totalt -> som att köra med en unge i barnsits...
6kg på framgaffeln tror jag inte påverkar däcket så mycket. Om man hänger sig över styret på en vanlig cykel så blir det ju inte platt....
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då kan det inte vara hårdpumpat. Ett cykel hjul pallar mer än så.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

gvs: Vanlig dator har många 4 poliga kontakter. Men du ska ha endel ström 300W/24V=12A. Man kan ha två 2-poliga oxå...

Vi vill veta vad du får för tid 0-30km/h i första försöket...
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jag räknar med att det kommer att dra betydligt mer än 12 A under vissa förhållanden, så tjocka kablar och kraftiga kontakter kommer det att bli. Datorkablar/kontakter är för klent.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dessa 300W är väl vid en obelastad motor?
Skriv svar