Koppling av HF-don fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Einar1

Koppling av HF-don fråga

Inlägg av Einar1 »

Hej, hoppas någon här kan hjälpa mig med vad som antagligen är en skitenkel fråga för någon kunnig.

Gamla T8-lysrörs-setupen i akvariet brummade så kastade ut allting och fixade HF-don för T5-rör istället.

Vet inte hur jag kopplar HF-donet emot strömkällan bara. Sladden till det gamla är inte jordad. Den har en blå och en brun sladd.

Bifogar en bild på HF-donet.

Så frågan är, vilken sladd i vilken kontakt? Eller är det kanske så att jag måste ha jordat för att en sån här ska funka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Re: Koppling av HF-don fråga

Inlägg av labmaster »

Det är inte så svårt men det gäller att vara försiktig. Koppla brun och blå till 1 respektive 2. Om du har ett jordat uttag i närheten av akvariet så är det bra att skaffa en ny kabel med jord och då kopplar du den till 3. Det är viktigt att du fäster kabeln så att den inte kan ramla ned i vattnet om trådarna skulle lossna från HF-donet. Det är även viktigt att du kollar i manualen att jag har gett dig rätt råd.

Är du det minsta osäker så är det bättre att du kontakter en elektriker som kan hjälpa dig att koppla in de nya lysrören. Det kostar inte många kronor att få det gjort av en proffesionell om du tar med dig hela armaturen till elfirman.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

HF-donet måste vara jordat, annars sålär det nog störa ut det mesta.
Einar1

Inlägg av Einar1 »

All elektronik sitter i en vattentätad grej i locket på akvariet, så det är bara lysrörs-socklarna som sitter i samma "luft" som vattnet. Så sett är det okej.

Men du kan ha en poäng, kanske lika bra att åka till någon firma med alla delar och be dom pilla ihop det lite snabbt. :)

Största frågan är väl jord-frågan om det måste finnas eller inte.
pyamastomaten

Inlägg av pyamastomaten »

Som sagt brun och blå på 1 respektive 2, vilken var spelar ingen roll, skit i jorden om du inte har någon, ev. byter du kabeln till en jordad.

Har du bytt till T5 rör + lysrörshållare också?
Einar1

Inlägg av Einar1 »

Tack pyamastomaten.

Ja socklarna är bytta till T5-socklar med vattentätnings"pluppar"

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=677 sån där.

Och den är fastknäppt samt tätad med silikon.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

pyamastomaten skrev:Som sagt brun och blå på 1 respektive 2, vilken var spelar ingen roll, skit i jorden om du inte har någon, ev. byter du kabeln till en jordad.

Att skita i jorden är ett dåligt råd och dessutom helt felaktigt ur säkerhetsynpunkt.
Det visar att du inte bryr dig om hur störningssituationen ser ut, om andra kan använda sina apparater skiter du blank i.
Ungefär samma som att i trafiken säga. Skit i medtrafikanterna, dom får klara sig bäst de vill, här är det jag som gäller.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Och vilken skillnad skulle en flera meter lång tråd göra på störningssituationen? Intet ett p...
De störningar som blir ska stoppas inne i HF-donet med filter (eller annan bra kretslösning) på alla anslutningar mot omvärlden.

Skyddsjorden är bara ett skydd för människor och husdjur. Brand och EMC-kompabilitet hjälper den inte mot.

Protte
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Skyddsjorden kan iofs i vissa fall skydda mot brand men det är långsökta fall som t.ex. ifall en brödrost eller våffeljärn med isolationsfel står i värsta fetthärden ovanpå en spis eller diskbänk som inte städats sen 1977.

Vad gäller skyddsjorden så om de gamla lysrörsdelarna var okej att köras med platt euro-stickkontakt och du inte försämrat säkerheten på de delar som kommer ut genom plasten så borde det vara okej med eurokontakt även här.

Om det är en gammal rund ojordad stickpropp så är det faktiskt alltid teoretiskt okej att strunta i skyddsjorden eftersom det inte går att koppla in en sån sladd i ett uttag där det finns skyddsjord.

Det skadar dock inte att byta till en riktig jordad sladd när man ändå är i farten. Blå och brun som redan förklarats i tråden, och gulgrön på jordsymbolen (den med ett gäng streck av olika storlek). Här gäller det dock att inte göra fel. Är man det minsta osäker men ändå absolut vill koppla själv så prova att det lyser även om man vänder stickproppen ett halvt varv. Skulle jorden vara växlad med fas/nolla så kommer det inte lysa med kontakten vänd åt ena hållet (eller med kontakten instoppad i ett ojordat uttag).
pyamastomaten

Inlägg av pyamastomaten »

Mindmapper skrev:
pyamastomaten skrev:Som sagt brun och blå på 1 respektive 2, vilken var spelar ingen roll, skit i jorden om du inte har någon, ev. byter du kabeln till en jordad.

Att skita i jorden är ett dåligt råd och dessutom helt felaktigt ur säkerhetsynpunkt.
Det visar att du inte bryr dig om hur störningssituationen ser ut, om andra kan använda sina apparater skiter du blank i.
Ungefär samma som att i trafiken säga. Skit i medtrafikanterna, dom får klara sig bäst de vill, här är det jag som gäller.
Det du säger stämmer men lite får man tumma på en där jordtampen tycker jag. Att klingan i P2 inte har toppen ljudkvalité känns inte som något jätteproblem enligt mig, Men det håller inte alla med om här på forumet. Smaken är som baken.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om man bygger denna ljusramp så den blir dubbelisolerad så behövs ju ingen skyddsjord.
Jag har en helplast arbetsbelysning, ALLT utom reaktorn och ledningar är i plast men likväl så var skyddsjord ansluten till höljet på reaktorerna.
Det är tom packning mellan halvorna. Det har liksom spårat ur.

Protte
Skriv svar