Oscillator fungerar inte i multisim 7, fel på kretsen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DerPiltz

Oscillator fungerar inte i multisim 7, fel på kretsen?

Inlägg av DerPiltz »

Jag försöker simulera och få en fin sinuskurva från följande krets men den vill inte när jag kör transient analysis i Multisim 7. Någon som har en idée varför den inte fungerar. Är det kretsen, jag eller programmet.

Bild
Senast redigerad av DerPiltz 23 oktober 2005, 21:57:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Nu har jag inte orkat kolla din krets, men oscillatorer kan vara svåra att simulera. För att den ska "komma igång" med svängningarna kanske du måste sätta default/start-värden på vissa noder. Du kan kanske också sätta in en brytare någonstans som när den sluts/öppnas ändrar kretsen så att det börjar gå strömmar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Kan bara hålla med om att multisim är lite kass på att simulera oscillatorer. Det blir ofta "time step to small" eller fungerar inte som den verkliga kresten skulle ha gjort. Filter, förstärkare och ren kombinatorisk digitalteknik är sån´t som simuleringsprogram är bäst på. Säger inte att det inte går få andra kretsar att fungera bra - för det gör det, men personligen använder jag numera simuleringsprogram nästan enbart till att testa om jag tänkt rätt på OP-förstärkarkopplingar just beroende på att man vara så noggrann med alla inställningar för att få en riktig simulering på tidskritiska och eller återkopplade kretsar att det då oftast är lika bra att tänka efter och sedan göra en testuppkoppling istället.
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

Hehe, det låter som jag är tvungen att lämna sängen och gå ut och köpa lite komponenter imorgon och testa kretsen. Det finns inget program som är bättre på att simulera oscillatorer för Multisim fungerade finfint på alla övriga kretsar.
Isoz

Inlägg av Isoz »

Inte för att jag kan något om multisim, men kan du inte prova att sätta systemet i obalans genom att sätta ett initalvärde på någon konding?

/Isoz
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

Jo, nu gick det efter många om och men. Fick mickla en hel del för att få det fungera. Bengt-re har nog rätt. Det här med oscillatorer och simuleringsprogram är ingen höjdarkommbo precis :(
Janne

Inlägg av Janne »

Du måste ha något som stabiliserar amplituden. Jag har själv använt en miniatyrglödlampa. Utan detta så antingen startar inte oscillatorn eller så stiger amplituden tills det uppstår klippning. Jag avser funktion i verkligheten och inte simuleringsprogrammets funktion.
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

Du menar att resultatet som jag får i Multisim med amplitud på 9kV och stigande med ett 9V batteri inte är realistiskt :D
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Har du kopierat några av komponenterna? Jag har märkt att om man lägger ut tex ett motstånd på 1k och sen behöver man en till och tar ctrl+c ctrl+v så uppfattar programmet att det är typ en likadan och är kopplad på exakt samma sätt. (?)
Tänkte att du kanske hade gjort så på dina 160 ohms motstånd.
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

Jodå, de är kopierade. Här kopieras det hejvilt. Hurså? Det är ajabaja? :shock:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag har upplevt att det ibland kan påverka kretsen så man får helt konstiga resultat. Prova igen och sätt ut alla komponenter separat
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Fritzell, det är sant... har också haft jävla problem med detta i både 7an och 8an...
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

Jag tror att jag kan vederlägga teorin om att man inte kan kopiera komponenter. Jag har hittat felet. Bengt_re har rätt det enda rätta är att koppla upp på experimentplatta. Jag har glömt att ge 741:an en ordentlig split supply. Fungerar inte annars. Här kommer uppdaterad krets som dessutom testats på riktigt och kopplats till förstärkaren. Högtalare ser skojiga ut när de matas med frekvenser under 5 hz. :D

Bild

och den vackra simuleringen (bara lite klippning)

Bild

Jag tror att det var fel på användaren. :wink:
Skriv svar