Android-mobil som bildator - hur styra den?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kimachren

Android-mobil som bildator - hur styra den?

Inlägg av kimachren »

I väntan på SGS3 har jag nu börjat fundera om inte min gamla Galaxy S skulle duga som bildator med webbradio och allt. TV-out har den ju. Problemet är att styra den, då den skulle ligga i handskfacket. Jag funderar på någon sorts lösning med knappar -> usb -> muspekare men har ingen aning hur usb-protokollet fungerar. Man kunde ju även tänka sig att koppla knapparna som tangentbord, men jag vet inte om det finns något i android som hanterar sådant.
Har ni några finurliga lösninar?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Android-mobil som bildator - hur styra den?

Inlägg av gOry »

Varför inte använda displayen?? En platta hade väl lämpat sig bättre..
kimachren

Inlägg av kimachren »

Grejen är att display och "kontroller" redan finns (BMW iDrive). Att ta in CAN-signalerna från kontrollern och använda dem i en uC går väl an, men sedan?
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

jag har dålig koll på hur androiderna funkar, men borde det inte vara nåt rs232 protokoll som iphonen har?
kimachren

Inlägg av kimachren »

Då åtminstone min telefon bara har en USB-port så är det den eller bluetooth som gäller. I USB-porten kan man koppla in t.ex. mus eller tangentbord. Läste någon tråd tidigare där man diskuterade olika klasser inom USB-standarden, däribland en musklass. Hittar dock inte denna nu.

Det jag helst vill är att genom en mcp2515 ta signalerna från bilens originalkontroller, köra dem genom en AVR som sedan simulerar en usb-mus till telefonen.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Stödjer den usb-tangentbord så borde det väl vara enkelt med något som simulerar et HID-tangentbord
Skriv svar