Hej,
Jag behöver lite hjälp med nedan krets. Avsikten är att ha ett relä som styr en 220V kontakt, med en MPC430 (value line), om ger 3,6V och 48mA. Problemet är att jag har bara hittat ett dyrt relä (100kr) på mouser som klarar styra 250V med mina låga 3,6V. Eftersom det kommer bli några relän (om min ide funkar), vill jag komma till ett billigare "off the shelf" relä.
Är det någon som har en bra ide på att komma ner i kostnad? Tänker jag fel avseende relät? går det att hitta ett relä för 40-50kr? Jag vill helst inte byta MCU, eftersom jag vill använda samma MCU som jag har i några sensorer där jag vill ha så låg strömförbrukning som möjligt.
Relä-krets rekommendation
Relä-krets rekommendation
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Relä-krets rekommendation
Jag vet inte vilken effekt du ska styra på 230V sidan, men
har du/ni kollat på SSR'er ?
har du/ni kollat på SSR'er ?
Re: Relä-krets rekommendation
Vad är en MPC430?
Jag förstår att den ger 3.6 volt på utgångarna, men har du inte tillgång till någon annan spänning på kortet? Reläer som går på 6 eller 12 volt finns ju gott om för några kronor styck. Då använder du ULN2003 som TomasL säger om du ska styra flera reläer eller en NPN-transistor + motstånd om du ska styra något enstaka relä.
Jag förstår att den ger 3.6 volt på utgångarna, men har du inte tillgång till någon annan spänning på kortet? Reläer som går på 6 eller 12 volt finns ju gott om för några kronor styck. Då använder du ULN2003 som TomasL säger om du ska styra flera reläer eller en NPN-transistor + motstånd om du ska styra något enstaka relä.