Har du mätt på kabeln så den är hel??
På vissa backlightinverters, så stänger de ner när något lysrör är dåligt.
Samsung LCD, ingen bild men ljud
Re: Samsung LCD, ingen bild men ljud
Nej tyvärr, men min gissning är att den är hel, har pillat en del med den och ändarna ser bra ut. Men jag tänker införskaffa mig en multimeter under nästa vecka. Ska nog då ta och göra lite mätningar. Har insett att felsökning inte är så lätt utan det
.
Backlights kortet skall du titta närmare på.
Du har 8 st transformatorer på kortet.
Ohm mät transformatorerna enl. bilden.
Alltså kortsidorna skall du mäta på.
Om du har avbrott i någon av dom, får du du backlight i en sek.
sedan går skyddskretsen igång och stänger av kortet.
Ca 1 Kohm på var sida är hel transformator.
Du har 8 st transformatorer på kortet.
Ohm mät transformatorerna enl. bilden.
Alltså kortsidorna skall du mäta på.
Om du har avbrott i någon av dom, får du du backlight i en sek.
sedan går skyddskretsen igång och stänger av kortet.
Ca 1 Kohm på var sida är hel transformator.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack så mycket för tipset! Det skall vara nästa steg i felsökningen när jag fått tag på en multimeter. Jag fortsatte att göra lite eftersökningar på internet inatt och hittade en intressant artikel om hur man lurar skyddskretsen att inte stänga av efter en sekund. Jag hittade en liten krets vid namn OZ964SN. Jag sökte upp databladet och hittade att PIN 1 är den som stänger av kretsen när det är något fel. Så jag gjorde en fuling och drog en liten tråd från jord till den och visst fungerade TV'n nu. Lät den köra i 5-10minuter men kunde inte känna att något var ovanligt varmt. Men detta kan ju vara en "ledtråd" 
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har du jämn backlight över hela skärmen?
Har du länk till artikeln?
Jag har också haft samma problem med en Samsung LE27T51B, en Kondesator på 4,7 mF var trasig, passade på att byta 5 andra av samma märke. Var på ELFA och handlade och expediten hade haft 3 kunder före med samma problem, man kan ju undra hur många TV som slängs i onödan.
TVbild i en kort ögonblick, så jag började titta på Backlights kortet och mätte alla 7 transformatorerna och en visade sig det var brott i, på sekundärsidan. Har nu beställt en sådan så får vi se om det går.
TVbild i en kort ögonblick, så jag började titta på Backlights kortet och mätte alla 7 transformatorerna och en visade sig det var brott i, på sekundärsidan. Har nu beställt en sådan så får vi se om det går.