Problem med "remote" start av PC.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MIX

Problem med "remote" start av PC.

Inlägg av MIX »

Har en PC monterad i ett apparatskåp och skärmen tangenbord mus osv monterat med en 10m lång kabel längre bort.
Har kopplat start knappen för pc:n också via en skärmad kabel till en tryckknapp på panelen.
Start och allt funkar men när jag stänger av PC via windows så stänger pc av men efter några sekunder startar pc igen, men om jag håller knappen 3sec och stänger den vägen så startar inte PC:n.
Verkar som start inputen reagerar på någon störning just nä systemet stängs,
finns det något alternativ för att filtrera bort denna störning typ kondensator parallelt med start inputen??
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Problem med "remote" start av PC.

Inlägg av MiaM »

Egentligen är det väl inte specat hur knappen är kopplad i förhållande till jord och plus, så om du har skärmad kabel så är det kanske bra att ha en skärmad tvåledare eller åtminstone mäta vilken tråd som är "signal" och vilken som är "jord".

Enklaste avstörningen är en liten kondensator paralellt över anslutningarna i datoränden.

Den "seriösa" lösningen är något med en optokopplare som driver moderkortets ingång, och där optokopplaren drivs med lite "tyngre" ström (säg t.ex. att 10-20mA behöv för att optokopplaren ska leda). Den lösningen kommer fungera även med nästa moderkort.

Det går att ordna enklare kopplingar som är störsäkra utan optokopplaren (men ändå mer avancerade än bara kondensatorn) men då kan man behöva ändra kopplingen om man byter moderkort, tror jag iaf.
Skriv svar