Hjälp med identifiering av komponent

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6720
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Hjälp med identifiering av komponent

Inlägg av FormerMazda »

VÄRLDSKRIS!

Våran NAS har dött här på jobbet med allt oseriöst inte får ha på sevrern. Så det måste ju fixas!
Fabrikatet är Lacie, och den innehåller två styck 500GB som gett oss en yta på 1TB över nätverket. Och därför håller jag på att ge kontrollern en chans i NASen då de lär vara RAIDade på nåt vis.

Och då har jag kommit fram till följande: Spänning in är +5 och +12 med gemensam 0v.
Processorn blir "arbetsvarm", och det finns lite +5v och +3,3v här och var.
Men spänningskontakterna till HDD är spänningslösa.
Nedan är en bild med ett par trissor(?) dit spänning kommer fram, men inte vidare. Och "efter" trissorna sitter de spänningslösa kontakterna som man ansluter till diskarna.
Q2 och Q11 är misstänkta bovar.
Uppmätt:
Gul fyrkant = +12v
Röd fyrkant = +5v
Blå fyrkant ~ 0v (0,1 0,2 typ.)
Önskat är +12v vid gul ring, samt +5v vid röd ring. Men där är det 0v.

Q2 och Q11 är märkta 2170. Sista kan vara ett O? Ett streck under denna.

Vad tror ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Hjälp med identifiering av komponent

Inlägg av labmaster »

För att lösa världens kriser så kan man inte tro, man måste veta. Det är därför som det ser ut som det gör i världen. Våra politiker tror en amssa hela tiden och dessutom klarar de inte av att förstå konsekvenser av sina beslut.

Hur som helst, vad är det som säger att dessa två komponenter du frågar efter har något att göra med de uteblivna spänningarna i kontakterna till HDD? Rita ett schema så är det lättare att hjälpa dig.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6720
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Hjälp med identifiering av komponent

Inlägg av FormerMazda »

Det är allra minst dubbelsidigt och ytmonterat och hålmonterat.
Jag är inte säker på att jag skulle få till ett bra schema.

Absolut är det så att dessa kanske inte alls har med saken att göra, att jag misstänker dom beror på att de är direkt anslutna till stiften för spänningsmatning av diskarna. Och som jag sett så finns ingen annan väg för spänning till diskarna.

Så tyvärr kommer inget schema då jag inte skulle få det rätt med 100% säkerhet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 48178
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med identifiering av komponent

Inlägg av TomasL »

Garanterat minst 4 lager eller fler.
Går det inte att få tag på en motsvarande, annars är det väl IBAS eller liknande som gäller
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6720
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Hjälp med identifiering av komponent

Inlägg av FormerMazda »

Osäker på om det går, den har några år på nacken. Och man fick tag på en, undras om det bara går att knö i diskarna?

IBAS? Vad är det?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 48178
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med identifiering av komponent

Inlägg av TomasL »

Om det är samma enhet med samma mjukvara/firmware-version i så borde det inte vara några problem.
Dock inga garantier.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6720
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Hjälp med identifiering av komponent

Inlägg av FormerMazda »

Exakt modell är: Lacie Ethernet BigDisk D2
http://www.dustinhome.se/product/501010 ... -lan-usb2/

Spännade, linuxformatterad. Då kanske linuxhackern här kan hitta på nåt. Diskarna är vanliga med SATA-anslutning.
Shargo
Inlägg: 594
Blev medlem: 2 februari 2012, 20:38:51
Ort: Orust

Re: Hjälp med identifiering av komponent

Inlägg av Shargo »

Om de också har använt mjukvaru-raid från Linux bör det bara vara att stoppa i diskarna i vilken hyfsad moden Linux-burk som helst och dra igång så brukar RAID-setet poppa upp :-)

MEN varför har det dött? Det kan ju vara en av diskarna som är ursprungliga orsaken...

<rant>
Ingen Backup? -Då har du inte sparat filen!
Inte provat att återställa? -Då har du ingen backup!
Inte provat att återställa med annan hårdvara? Då har du provat fel! --> Inte sparat filen! </rant>
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6720
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Hjälp med identifiering av komponent

Inlägg av FormerMazda »

Det ska testas med linuxburk gissar jag. Ska kolla med linuxhackern på tisdag. :)

Varför NAS har dött vet jag inte. Kan mycket väl vara en disk som dödat den. Eller så är det spagget som gjort nåt. Eller så har den dött efter alla år i dygnetrunt-drift.

Oavsett, går det att identifiera nämnda komponenter? Är det ett par trissor?
Skulle man våga löda bort dom och gå förbi dom?
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43493
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: Hjälp med identifiering av komponent

Inlägg av sodjan »

> Och "efter" trissorna sitter de spänningslösa kontakterna som man ansluter till diskarna.

Det kanske är som det ska vara. Det kanske finns en anledning till
att inte spänningen slås på. Har du kollat om trissorna har en
rimlig drivning som är "på" ? Jag antar att det är kontrollern
som styr "spin-up" av diskarna.

Läsningen av Kundrecensioner hos Dustin var inte trevlig.

Är det alltså två st *stripade* 500 GB diskar ?
Inte skuggade? Verkar vara en livsfarlig konfig...
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6720
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Hjälp med identifiering av komponent

Inlägg av FormerMazda »

Bilden visar vad jag mätte mig fram till. Och de siffrorna känns inte rimliga för vanliga trissor.
Som sagt innan så kan det vara annat. Men här är mitt första uppenbara stopp på spänningen. Och innan jag ens vet vad det är för ena komponenter så är det svårt att gå vidare.

Recensioner speglar rätt bra vad vi tycker också. :wink:
Vi har bytt spagg flera gånger, och grannföretagets disk är sedan länge död. Nu vill jag bara ge denna en sista chans för att få ur datan.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6720
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Hjälp med identifiering av komponent

Inlägg av FormerMazda »

Lägger ner felsökningen nu.

Jag provade att dra bägge trissornas ena ben mot 0v, och då startade diskarna.
Men fortfarande var resten ganska livlöst visuellt. Dock blir "allt" arbetsvarm som sagt, så nåt liv finns nog.

Men antingen så är det NAS själv som inte startar. Eller så är nåt annat trasigt. Mina verktyg, min tid och min kunskap saknas för vidare sökning.

Men jag återkommer om det går att mounta dom i linux eller inte om intresse för det finns.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6720
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Hjälp med identifiering av komponent

Inlägg av FormerMazda »

Jag är väl ingen användare av linux, och kommer nog inte bli det heller. Men visst förstår jag dom som är det!

Vi kopplade in de bägge diskarna på varsin SATA-port, bootade igång en opensuse på skiva, sen var det faktiskt bara att börja kopiera mot den nya USB-anslutna 1,5TB-disken.
De bägge diskarna hittades som en enhet på 1TB, USB disken ploppade upp när den anslöts. Riktigt imponerande smidigt mot sist jag såg linux. Typ 1999 tror jag det var.

Så där har vi lösningen om kontrollern i en Lacie BigDisk D2 stupar men diskarna lever!
Shargo
Inlägg: 594
Blev medlem: 2 februari 2012, 20:38:51
Ort: Orust

Re: Hjälp med identifiering av komponent

Inlägg av Shargo »

Gott att det löste sig!

Men Open Suse är väl knappast känd för att vara den mest lättanvända distributionen av *nix! :D
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6720
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Hjälp med identifiering av komponent

Inlägg av FormerMazda »

Min erfarenhet är inte så stor. Men jag lyckades ju med vad jag ville utan att "hacka", så det borde väl klassas som användarvänligt?
Skriv svar