Att få 5V till förbrukare i en bil?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
PTC

Re: Att få 5V till förbrukare i en bil?

Inlägg av PTC »

Det var därför jag funderade på denna som ger 2000mA
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

tecno skrev:Sen gäller det ju att cigguttaget pallar med strömuttaget.
Jag tror att de brukar vara avsäkrade 16A, så man ska nog ha extremt många effekthungriga USB-prylar för att det ska bli nåt problem. Med en switchomvandlare med hygglig verkningsgrad borde man kunna få ut ca 30A 5V innan 16A-säkringen överlastas. :tumupp:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kolla upp om de där USB adaptrarna verkligen har skydd för transienter mm..
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nog lär en usb-adapter för ciguttag vara avsedd för bilbruk? Men visst, det kan vara bra att titta i dem och se hur de verkar hantera spikar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag öppnade en gång en FM-sändare man sätter i ciggarettuttag, den hade USB-uttag och det matades enbart av en 7805'a och en 10µF konding på in- och utgång :wacko:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: Jag tror att de brukar vara avsäkrade 16A, så man ska nog ha extremt många effekthungriga USB-prylar för att det ska bli nåt problem. Med en switchomvandlare med hygglig verkningsgrad borde man kunna få ut ca 30A 5V innan 16A-säkringen överlastas. :tumupp:
10A är betydligt vanligare, men det ger ju en rätt hyfsad effekt det med :)

..Tänkte fixa nåt sånt där själv, både mobilen och GPS'en behöver USB-laddning, och jag hatar att ha grejer stickande ut ur ciguttaget..
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

De omvandlare jag tittat i har konstruktioner som varierar från idiotiskt enkel till bra. Vad gäller laddström så varierar det, vissa är kopplade för högre ström (D+ och D- hoplödda) och andra inte. De omvandlare jag köpt från DX är generellt skräp, håller inte länge.
Nu kör jag med en http://www.dealextreme.com/p/usb-adapte ... -24v-66453, har bytt till Micro-USB-kontakt bara.
Johanb

Inlägg av Johanb »

En poäng kan ju vara att ha ett rejält transientskydd som betjänar flera mindre switchregulatorer eller en större switchregulator med avsäkrade uttag. Då slipper man oroa sig över hur ciggpluggen är konstruerad. Jag är själv sugen på ett antal fasta uttag i bilen men som med allt annat lär det inte bli av :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

blueint skrev:Kolla upp om de där USB adaptrarna verkligen har skydd för transienter mm..
Öppnade idag en billig USB-adapter jag köpt från Ebay. Den var till min förvåning switchande och inte linjär.

Men, den är nog inte så jäkla bra på att hantera spikar och liknande tyvärr. Allt där sitter på ingången är en 22µF 35V ellyt, sen direkt till ingången på switch-kretsen (MC34063A) som klarar drivas av upp till 40V.

Men men, har haft en sån till att ladda min mobil i bilen i många timmar och det har fungerat bra i alla fall.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Den "snyggaste" adapter jag sett var en biladapter med ställbar spänning. De lägre spänningarna hanterades av en LM317 med minimalt med kringkomponenter, en vridomkopplare med ett antal motstånd satte spänningen. Vred man omkopplaren till läget märkt "12V" så leddes inspänningen direkt till utgången. Seriöst...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Antagligen så är switchomvandlare billigare än kylflänsarna för en linjärreglerad adapter.

Kondensatorn ihop med impedansen i ledningarna till adaptern ger ju ett visst lågpassfilter. 40V är rätt mycket högre än bilens nominella spänning.

Dessutom är 40V "bara" den spänning tillverkaren inte garanterar funktionen, tillverkaren av kretsen garanterar däremot inte att kretsen faktiskt går sönder över 40V.

En miss man kan göra när man läser datablad (jag har inte kollat på databladet för "din" krets)är att kretsen tål 40V utan att gå sönder men inte ger en användbar funktion vid över 40V (förhoppningsvis ingen utspänning alls då).
Skriv svar