bird, kylolja?
bird, kylolja?
köpte en beg bird dämpsats(attenuetor), oljekyld, tror jag i varje fall
någon slags vätska var det i den och påminner om olja,
till saken den som skickade den hadde inte pluggat luftningshålet till följd
att all olja i expansionskärlet hadde läckt ut och jag har en kladdig sak ståendes i garaget
funderingen är vilken slags vätska det kan vara i den?
den luktar mycket speciellt, har alldrig stött på en sådan oljelukt
det närmsta jag kommit har varit en gammal hydralolja som luktade åt det hållet till
någon som har haft samma problem innan?
det som oroar mig är hur den är uppbygd inne i , att ändra vätskan kan ju i värsta fall även ändra högfrekvensegenskapern, men får jag ingen klarhet i vad som kan passa så får jag mäta upp den först och sedan byta all vätska till något annant,
funderingarna är hydralolja eller bromsvätska, den nya silicon varianten, något liknande annavänds ju i högspännings/högfrekvensmätprober från tektronix så det kanske är en rimlig variant?
någon slags vätska var det i den och påminner om olja,
till saken den som skickade den hadde inte pluggat luftningshålet till följd
att all olja i expansionskärlet hadde läckt ut och jag har en kladdig sak ståendes i garaget
funderingen är vilken slags vätska det kan vara i den?
den luktar mycket speciellt, har alldrig stött på en sådan oljelukt
det närmsta jag kommit har varit en gammal hydralolja som luktade åt det hållet till
någon som har haft samma problem innan?
det som oroar mig är hur den är uppbygd inne i , att ändra vätskan kan ju i värsta fall även ändra högfrekvensegenskapern, men får jag ingen klarhet i vad som kan passa så får jag mäta upp den först och sedan byta all vätska till något annant,
funderingarna är hydralolja eller bromsvätska, den nya silicon varianten, något liknande annavänds ju i högspännings/högfrekvensmätprober från tektronix så det kanske är en rimlig variant?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Finns transformatorolja att köpa annars, den är rätt billig.
http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... ala_dx.pdf
Den oljan använde vi till konstlaster som kyl/isolerolja.
http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... ala_dx.pdf
Den oljan använde vi till konstlaster som kyl/isolerolja.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Problemet med vanlig motorolja är dels lite för hög viskositet vilket i vissa fall kan göra den lite cirkulationströg om den även skall göra nytta som kylolja och att tillsatserna som finns i motorolja för att hålla rent i motorn i vissa fall kan skada packningar och liknande om de inte är avpassade för motorolja.
detta borde nog stå vid pinsamheter och tabbar, tidigare idag så gick jag in och ladde ner manualen till den och där stod det att det var transformatorolja.
att det ens finns manualer till motstånd är en annan sak:D
man kan bli blind i hjärnan ganska fort, och nätet är en brutalt stor plats med mycket information
att det ens finns manualer till motstånd är en annan sak:D
man kan bli blind i hjärnan ganska fort, och nätet är en brutalt stor plats med mycket information

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Säger som jag sa i första inlägget. Finns ett flertal tillverkare av trafoolja, den är inte dyr och alla fabrikat är tillräckligt bra för alla normala användningsområden, så lika bra att köpa en dunk att ha stående om man ofta håller på med ellektronik för förr eller senare så behöver man ändå ha trafoolja till något. Jag köpte en 4 litersdunk för en 5-7 år sedan för ungefär en 100 lapp och har fortfarande kvar av den....