Video utgångskort för S-video
-
freddenacka
Video utgångskort för S-video
HEj
Jag tänkte bygga ett utgångskort till min Panasonic AG-6500 för s-video. Videon har endast en komponentutgång samt en speciell dub utgång som inte följer s-video standard.
Innan mixerkortet till komponentutgången så kan jag plocka ut separerad Lumance och Cromans singnal i rätt frekvens 4.43MHz för C och Y. C har ca 2 Vp-p Y signalen 1.0 Vp-p.
För att anpassa detta till s-video standard måste C signalen sänkas till 0.286 Vp-p. Y signalen är redan i rätt styrka.
Rätt impedans bör också sättas mot s-video standard. 75 ohm.
Jag är inte så erfaren inom elektronik men har bygt lite försteg till vinylspelare osv med opampar tidigare.
Jag antar att det behövs 2 st op ampar med ett variabelt motstånd i mellan som kan reglera styrkan på båda signalerna somt impedans anpassning på utgången.
Någon som har förslag på hur jag skulle kunna lösa detta?
Läste lite här om detta
http://www.ti.com/lit/an/sloa057a/sloa057a.pdf
Jag tänkte bygga ett utgångskort till min Panasonic AG-6500 för s-video. Videon har endast en komponentutgång samt en speciell dub utgång som inte följer s-video standard.
Innan mixerkortet till komponentutgången så kan jag plocka ut separerad Lumance och Cromans singnal i rätt frekvens 4.43MHz för C och Y. C har ca 2 Vp-p Y signalen 1.0 Vp-p.
För att anpassa detta till s-video standard måste C signalen sänkas till 0.286 Vp-p. Y signalen är redan i rätt styrka.
Rätt impedans bör också sättas mot s-video standard. 75 ohm.
Jag är inte så erfaren inom elektronik men har bygt lite försteg till vinylspelare osv med opampar tidigare.
Jag antar att det behövs 2 st op ampar med ett variabelt motstånd i mellan som kan reglera styrkan på båda signalerna somt impedans anpassning på utgången.
Någon som har förslag på hur jag skulle kunna lösa detta?
Läste lite här om detta
http://www.ti.com/lit/an/sloa057a/sloa057a.pdf
Re: Video utgångskort för S-video
Problemet är väl att det är rätt svårt att konstruera med så höga frekvenser. Annars är väl grundprinciperna inte annorlunda än för ljud. Men som sagt var, induktans i ledningsbanor, strökapacitanser och impedansanpassningsproblem är sånt som gör det hela svårare...
-
freddenacka
Är det att det blir känsligt för störningar osv eller vad är problemet med de höga frekvenserna?
Nej, det är att signalen påverkas av en massa saker som du inte trodde påverkade signalen.
Nu är det iofs bara några MHz det handlar om, men HF/RF-konstruktion är betydligt svårare än LF.
För ljud så är en sladd en sladd. För höga frekvenser är det en spole. Och två sladdar bredvid varandra blir en kondensator.
För 20 KHz så är 1 pF 8 Mohm (det inverkar knappt), för 5 MHz så är 1 pF 32 kohm.
Nu är det iofs bara några MHz det handlar om, men HF/RF-konstruktion är betydligt svårare än LF.
För ljud så är en sladd en sladd. För höga frekvenser är det en spole. Och två sladdar bredvid varandra blir en kondensator.
För 20 KHz så är 1 pF 8 Mohm (det inverkar knappt), för 5 MHz så är 1 pF 32 kohm.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kort sagt så är det lätt att få störningar i bilden. T.ex skuggor eller rullande ränder.
Men det är ju inget som hindrar att man bygger en variant först och utifrån den gör en ny version, om det behövs.
För att ta ett exempel så är scart<-->S-video-adapters gjorda med vanliga sladdar som ligger lite hur som helst i skalet
och de brukar inte ge några synliga störningar. Så det behöver alltså inte vara supernoga för att det ska fungera.
Det finns som vanligt två "skolor":
A) Plöjer en väldig massa teori och går igenom allt som går att gå igenom.
Antingen tröttnar man eller så lär man sig allt och bygger prylen efter ett halvår eller mer. (Det brukar vara så här.)
B) Man kollar upp det du i princip redan gjort och bygger och lär sig av resultatet.
Dvs att det fungerar direkt eller behöver en ny version där man justerar lite utifrån vad som faktiskt behövs.
Personligen föredrar jag alternativ B.
Men det är ju inget som hindrar att man bygger en variant först och utifrån den gör en ny version, om det behövs.
För att ta ett exempel så är scart<-->S-video-adapters gjorda med vanliga sladdar som ligger lite hur som helst i skalet
och de brukar inte ge några synliga störningar. Så det behöver alltså inte vara supernoga för att det ska fungera.
Det finns som vanligt två "skolor":
A) Plöjer en väldig massa teori och går igenom allt som går att gå igenom.
Antingen tröttnar man eller så lär man sig allt och bygger prylen efter ett halvår eller mer. (Det brukar vara så här.)
B) Man kollar upp det du i princip redan gjort och bygger och lär sig av resultatet.
Dvs att det fungerar direkt eller behöver en ny version där man justerar lite utifrån vad som faktiskt behövs.
Personligen föredrar jag alternativ B.
Borde räcka med en emitterföljare, gamla BC547B eller -C fungerar bra
med de frekvenser det handlar om. Några motstånd tillkommer förstås.
En liten skiss på hur det kan se ut.
Kondensatorn C på ingången och dioden D1 bildar en "låskrets"
låser DC-nivån till synkpulsen.
Spänningen över R4 kan gissningsvis läggas på 4-5V.
Emittermotstånden R2, R3 ger spänningsdelning, får dimensioneras
efter behov beroende på hur stark utsignal man vill ha.
med de frekvenser det handlar om. Några motstånd tillkommer förstås.
En liten skiss på hur det kan se ut.
Kondensatorn C på ingången och dioden D1 bildar en "låskrets"
låser DC-nivån till synkpulsen.
Spänningen över R4 kan gissningsvis läggas på 4-5V.
Emittermotstånden R2, R3 ger spänningsdelning, får dimensioneras
efter behov beroende på hur stark utsignal man vill ha.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
freddenacka
För mig är det nog skola B som gäller då jag inte är så teoretiskt lagd.
Då R2 finns på 2 ställen, är det att de skall ha samma värde?
Antar att man använder föreslaget kretsschema till både Y samt C signalen?
Det är en stor fördel om man inte behöver +- 5 volt som de flesta opampar verkar behöva så då verkar det här kretsschemat bra.
Vad bör jag tänka på när jag sätter värdena på övriga komponenter? förutom R2 och R3 då.
MVH
Fredrik
Då R2 finns på 2 ställen, är det att de skall ha samma värde?
Antar att man använder föreslaget kretsschema till både Y samt C signalen?
Det är en stor fördel om man inte behöver +- 5 volt som de flesta opampar verkar behöva så då verkar det här kretsschemat bra.
Vad bör jag tänka på när jag sätter värdena på övriga komponenter? förutom R2 och R3 då.
MVH
Fredrik
Ritade lite för fort....... R2 är helt skilda värden på!
Vad har du för tillgänglig matningsspänning, +12V ?
Står det att chroma-signalen ( på 2Vp-p) har 75ohm impedans?
Vad har du för tillgänglig matningsspänning, +12V ?
Står det att chroma-signalen ( på 2Vp-p) har 75ohm impedans?
-
freddenacka
Jag vet inte vad impedansen är vid anslutningen mer än att den är på 2Vp-p. Efter mixern på komponentgången så är den 75 ohm impedans i alla fall. Skall bifoga videons kopplingsschema i morgon och markera var jag tänkte plocka signalen.
Jag vet att 5 v finns, men är osäker på övriga värden men skall kontrollera detta samtidigt när jag kopierar kopplingsschemat.
Kan det vara läge att ha vissa värden variabla för att kunna kompensera brightnes och kontrast vid behov?
Jag vet att 5 v finns, men är osäker på övriga värden men skall kontrollera detta samtidigt när jag kopierar kopplingsschemat.
Kan det vara läge att ha vissa värden variabla för att kunna kompensera brightnes och kontrast vid behov?
-
freddenacka
Det bästa kanske är att mäta impedansen där jag tänkte plocka ut den?
Gjorde en snabb simulering till "chroma-bufferten".
R1 är endast för simulering, finns inte i verkligheten.
Insignalen ansluter du på kondensatorn C2.
R9 motsvarar belastningen i den anslutna apparaten, utgången
blir efter C6. Kondensatorn C6 behöver nog inte vara så stor som 100u.
Du får labba lite själv.
R6, R7 och R8 är bra om värdena stämmer på, annars blir signalnivån "galen".
I simuleringen gav 1,93V in, en utspänning av 0,29V, ligger hyggligt nära de 0,286V du ville ha.
Schema finns i pdf:en.
R1 är endast för simulering, finns inte i verkligheten.
Insignalen ansluter du på kondensatorn C2.
R9 motsvarar belastningen i den anslutna apparaten, utgången
blir efter C6. Kondensatorn C6 behöver nog inte vara så stor som 100u.
Du får labba lite själv.
R6, R7 och R8 är bra om värdena stämmer på, annars blir signalnivån "galen".
I simuleringen gav 1,93V in, en utspänning av 0,29V, ligger hyggligt nära de 0,286V du ville ha.
Schema finns i pdf:en.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
freddenacka
Tusen tack!
Är det något mer jag bör ta reda på innan jag provar att bygga ihop detta?
Skall jag ha en buffert till Y också? Eller kan jag använda den som den är?
Är det något mer jag bör ta reda på innan jag provar att bygga ihop detta?
Skall jag ha en buffert till Y också? Eller kan jag använda den som den är?
vad ska du göra med signalen?
titta på eller digitalisera...
titta på eller digitalisera...
-
freddenacka
Jag skall digitalisera.
Är V1 och V2 drivspänning 12vDC?
Mycket frågor men jag är lite novis än
Är V1 och V2 drivspänning 12vDC?
Mycket frågor men jag är lite novis än