Några ägare av 3D printers här?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
largasso

Re: Några ägare av 3D printers här?

Inlägg av largasso »

Han ställde in Z med hjälp av ett anteckningsblockspapper (mellan plattan och munstycket)
Sedan flyttade han X och Y och kollade höjden på hela plattan.
Den var bra men inte perfekt så han räknade ut ett mellanvärde, höjde munstycket ett par hundradelar
och "KAZAM".
Lite därför som jag nu skall byta till glasskiva och fyra justerskruvar så jag kan ställa in plattan perfekt.
När man kollar utskrifterna som folk gjort på Thingieverse blir åtminstone jag förvånad
över de torftiga resultaten. Min maskin skriver betydligt bättre än de flesta där.
Kanske för att frallzor som jag köpte maskinen begagnad av, gjort ett bra monteringsarbete.
Det enda jag behövt göra förutom ovanstående, är att gå över och spänna lite skruvar då och då.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Många är nog lite lata och tycker att "det är bra nog".

Själv kör jag med en Ultimaker. Grymt nöjd med den. Snabb, hög noggrannhet, väldigt stor utskriftsvolym och känns väldigt stabil.
edit: Glömde säga att den är förberedd för "dual head", bara att köpa till de delar som behövs och skruva dit. MEN, programvaran för det är inte riktigt klar än om jag förstått det hela rätt. Jag är personligen inte intresserad av det så jag har inte forskat så noga. Vet att det finns ett par prototyper ute som testas.

Även uppvärmd plattform går att lägga till från andra skrivare. En "in house" lösning är på gång men har ännu inte släppts.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Även jag kör en Ultimaker på jobbet.
Fungerar kalasbra!

Jag har byggt om vår till värmebädd och skriver ut på glasskiva. (riktigt skoj att kunna få spegelblanka ytor!)
Även byggt på LCD-display och SD-kortsläsare.
Printar mest PLA men har endel ABS liggande, men har inte tagit mig tiden att "lära mig" använda det ordentligt än.

Bereder filer med Cura eller NetFabb och skriver med Daids Printer Interface. Kör den med Daid's Merlin firmware.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Det är väl inte Daid som står bakom Pronterface/Printrun/printerface eller vad de nu kallar det (känns som det är olika på varje sida man läser hehe).
http://reprap.org/wiki/Printrun

Eller han kanske inte kör med det längre i Cura, var ett tag sedan jag testade.

In other news, det är dumt att glömma bort att man experimenterat med profiler förra gången man skrev ut något... Körde i min röda rulle som råkar vara lite grövre än min svarta och det blev såklart övertryck och bowden pop på köpet eftersom jag var ouppmärksam under uppstarten. Blah! (Netfabb, give us volumetric printing already!)
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

sneaky> Du kanske har rätt, jag antog bara att han gjort det GUI´t också. Men det kanske bara ligger med i paketet för att göra det smidigt att använda.
Ja Netfabb borde verkligen börja stöda volymberäkning, det skulle nog kunna bli riktigt bra då! (behövs lite allmän justering för att fungera bra mot Ultimakern)
sneaky

Inlägg av sneaky »

Jag var i kontakt med utvecklaren av Netfabb igår kväll, volymberäkning är nära nu. Just nu är de i USA på Maker Faire så därför har de inte släppt den nya versionen ännu (som jag förstod det). Jag tackade ja till ett erbjudande att få testa en testversion som inkluderar just "volumetric printing" men har inte fått svar ännu. Man kan väl sammanfatta det som; snart dröjer det inte så länge hehe.
Skriv svar