Ladda laptop batteri externt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Volny

Ladda laptop batteri externt

Inlägg av Volny »

Jag har ett laptop batteri som jag har tänkt att använda för att driva lite andra saker.

Är det någon som vet om det finns inbyggd laddkrets och balansering av cellerna i kretskortet i batteriet eller sitter den delen i datorn?
Gustav180

Re: Ladda laptop batteri externt

Inlägg av Gustav180 »

Det är inte troligt att det finns regulatorkrets inbyggd i batteripacken. Däremot kan det finnas temperatursäkringar och temp-sensorer som känner av värmen. Är det ett Li-jon batteri, så är det ganska trixigt att ladda. Det kräver både konstant ström och konstant spänning i olika laddningsfaser. Men det bör finnas IC som gör jobbet, problemet är ju inte precis ovanligt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bild? antal kontaktpoler?
xxargs

Inlägg av xxargs »

det finns alltid skyddskrets i dessa, men lastbalansering är nog väldigt sällsynt. det finns orsak till varför laptop-batterier körs slut mycket fortare än tex. mobil-batterier och mycket av 'åldringen' beror just på att batterierna blir obalanserade och några celler blir lite överladdade och andra körs ned lite för djupt.

att det finns skyddskretsar betyder inte att du kan använda dessa som laddaggregat utan du får ha en egen laddaggregat med strömgräns på lämplig nivå (0.5 - 1 C av batteriets kapacitet), spänning satt för max 4.20 Volt per cell och att laddningen avbryts helt när strömmen har gått ned till mellan 3-5% av avsedda laddström och bör ha skett inom 3 timmar.

LiIon-batteriers tål inte att på samma sätt som blybatterier att ha en konstant 'floating' spänning under obegränsad tid om man inte sänker den till 4.1V/cell och samtidigt tappar ca 20% i nyttjbar kapacitet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dessutom måste din laddare prata med skyddskretsarna, eftersom de styr ett antal MOS-FETAR.
Jo det finns någon form av lastballansering inbyggd.

Googla på battery gauge eller liknande.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Ja där finns ett antal termosäkringar.

Det enklaste borde vara att koppla in min hobbyladdare direkt mot varje cell för att köra balancerad laddning och ta ut strömmen till mina apparater efter den inbyggda skyddskretsen. Det jag förlorar då är temp säkringarnas funktion under laddning?
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

xxargs skrev: LiIon-batteriers tål inte att på samma sätt som blybatterier att ha en konstant 'floating' spänning under obegränsad tid om man inte sänker den till 4.1V/cell och samtidigt tappar ca 20% i nyttjbar kapacitet.

Menar du att det inte skulle passa att koppla in en solcell för att ladda batteripaketet?
Jag tänker mig att det borde gå bra så länge som man övervakar så att inte någon cell går över 4,2V?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Volny skrev:Ja där finns ett antal termosäkringar.

Det enklaste borde vara att koppla in min hobbyladdare direkt mot varje cell för att köra balancerad laddning och ta ut strömmen till mina apparater efter den inbyggda skyddskretsen. Det jag förlorar då är temp säkringarnas funktion under laddning?
Skyddskretsen måste prata med förbrukaren för att den skall kunna slå på ackarna.

Det sitter som sagt ett antal MOS-Fetar i serie med batterierna.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Doh! Då är det lättast att koppla bort kretsen helt och hållet =(
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Hmmm.. norpar lite utrymme i tråden. Haft samma funderingar som trådskaparen men funderat på en annan lösning.
Att köpa större celler på Biltema och en liten väska alt. bygga en ny adaptiv underdel som använder vanliga 1.2v celler som får ersätta det vanliga batteriet. Inget som kommit till skott ännu pga. tidsbrist men som sagt, laddnings kretsen är ju ett litet aber. Alternativet i det läget var att skapa en större cell som gick in på DC ingången för laddaren direkt plus att man tog bort det dåliga batteriet. Inte ultimat men det skulle funka iaf. ,under förutsättning att datorn funkade utan original batteriet på plats.
En liten fundering iaf..
Skriv svar