Varför 8 bit?
Re: Varför 8 bit?
Håller fullständigt med, dessutom så är 32-bitars processorerna optimerade för C-programmering, och det finns bra verktyg till dem, så man slipper strula med asm.
Vill minnas att uChip släppt några PIC32MXxxxx i DILar eller i alla fall SO-kapslar
Vill minnas att uChip släppt några PIC32MXxxxx i DILar eller i alla fall SO-kapslar
- Klas-Kenny
Jag tycker att det är mycket lämpligt att lära sig små 8bitars först, särskilt i assembly så att man lär sig på grundlig nivå hur processorn fungerar. Allt är så himla logiskt och enkelt i de små processorerna att man kan lära sig arbetsgången in i minsta detalj.dangraf skrev:I dagsläget ser jag inte mycket som motiverar att man lär sig en 8-bit arkitektur om man ska börja med microkontrollers
Det tror/tycker jag ger en enorm fördel för att sedan när man stigit upp till större processorer kunna skriva effektiva och bra program. Särskilt kommer det till när man ska börja debugga och optimera..
Man ser ju allt som oftast folk som använder Arduino och liknande plattformer som saknar just de där grundläggande kunskaperna. Så länge kraven inte är så höga och inget går fel så fungerar det kanonbra, men sen blir det värre...
Ser det precis tvärtom, varför strula med assembler om man inte behöver, man lär sig precis lika bra om inte bättre med C, asm är en överkurs.
> Ser det precis tvärtom...
Och/men viktigare, du ser det ur ditt eget, uppenbarligen lite snäva, perspektiv.
Du kan inte generalisera utifrån era specifika behov i *eran* firma.
Ja jäklar vilken korkad diskussion det har blivit...
Alla som fattar något, fattar att det finns en plats för 8-bitars
processorer *också*. Av samma simpla anledning som att det finns
skruvar i allt från M2 till M32. Det är inte one-size-fits-all varken
när det gäller skruvar eller processorer eller något annat.
Okunskap skapar sådana här trådar. En mer konstruktiv vinkel hade varit
att fråga när som 8, 16 eller 32 bitars processorer passar bäst. Då hade det
kunnat blivit lite vettigt av det hela...
Och/men viktigare, du ser det ur ditt eget, uppenbarligen lite snäva, perspektiv.
Du kan inte generalisera utifrån era specifika behov i *eran* firma.
Ja jäklar vilken korkad diskussion det har blivit...

Alla som fattar något, fattar att det finns en plats för 8-bitars
processorer *också*. Av samma simpla anledning som att det finns
skruvar i allt från M2 till M32. Det är inte one-size-fits-all varken
när det gäller skruvar eller processorer eller något annat.
Okunskap skapar sådana här trådar. En mer konstruktiv vinkel hade varit
att fråga när som 8, 16 eller 32 bitars processorer passar bäst. Då hade det
kunnat blivit lite vettigt av det hela...
#En mer konstruktiv vinkel hade varit
att fråga när som 8, 16 eller 32 bitars processorer passar bäst.#
Eller 1-bit.
att fråga när som 8, 16 eller 32 bitars processorer passar bäst.#
Eller 1-bit.

Nja, är den så korkad egentligen, frågan är "Varför 8-bit" ur hobbysynpunkt är det vill jag påstå bättre och enklare med lite kraftfullare, typ 32-bitars eller ialla fall PIC18 (8bit).
Ur proffesionell synpunkt så är det helt andra saker som avgör, naturligtvis.
Och nej jag generaliserar inte utifrån mina proffesionella behov, utan vad som är enklast att komma igång med för en hobbyist eller nybörjare, då är garanterat en PIC18/32 betydligt enklare, med C, än en PIC16 med ASM
Säter, går inte svara på applikationen bestämmer, men som jag skrev ovan, för hobbyister/nybörjare så anser jag att PIC16 mfl är dåligt val.
Ur proffesionell synpunkt så är det helt andra saker som avgör, naturligtvis.
Och nej jag generaliserar inte utifrån mina proffesionella behov, utan vad som är enklast att komma igång med för en hobbyist eller nybörjare, då är garanterat en PIC18/32 betydligt enklare, med C, än en PIC16 med ASM
Säter, går inte svara på applikationen bestämmer, men som jag skrev ovan, för hobbyister/nybörjare så anser jag att PIC16 mfl är dåligt val.
- Klas-Kenny
"utan vad som är enklast att komma igång med för en hobbyist eller nybörjare, då är garanterat en PIC18/32 betydligt enklare, med C, än en PIC16 med ASM"
På den punkten håller jag absolut med dig, det är självklart lättare att komma igång med högnivåspråk än lågnivåspråk.
Dock anser/tror jag att man missar många viktiga bitar i microprocessortekniken om man går den vägen.
På den punkten håller jag absolut med dig, det är självklart lättare att komma igång med högnivåspråk än lågnivåspråk.
Dock anser/tror jag att man missar många viktiga bitar i microprocessortekniken om man går den vägen.
Det anser inte jag, samma regler gäller, dock slipper man många triviala saker, vilka strular till det.
Ungefär som i skolan, vilket lär man sig först, addition eller multiplikation.
C= addition.
ASM= multiplikation.
Dessutom anser jag att det är bättre att lära sig ett programmeringsspråk först innan man börjar med maskinkodsmneonics.
Ungefär som i skolan, vilket lär man sig först, addition eller multiplikation.
C= addition.
ASM= multiplikation.
Dessutom anser jag att det är bättre att lära sig ett programmeringsspråk först innan man börjar med maskinkodsmneonics.
- Klas-Kenny
Jag ser det snarare som tex. när man läser matte C får man FÖRST lära sig derivatans definition, sen när man kan använda den så får man förenkla allting med att lära sig deriveringsreglerna.
Halvtaskigt exempel, men du förstår tanken.
Halvtaskigt exempel, men du förstår tanken.
Min erfarenhet är att det är enklare att lära personer som inte kan programmera assembler först om de skall lära sig datorteknik/mikrodatorer. C framstår för den gruppen som stort och komplext och det blir gärna att de koperar/chansar under kodningen istället för att veta vad de gör.TomasL skrev:Och nej jag generaliserar inte utifrån mina proffesionella behov, utan vad som är enklast att komma igång med för en hobbyist eller nybörjare, då är garanterat en PIC18/32 betydligt enklare, med C, än en PIC16 med ASM
I assembler är varje instruktion liten och lättförståelig, du kan ha all din kod i dina första program i samma fil m.m., de initiala hindren för att komma loss blir så låga som möjligt.
För en person som redan kan Java, något av dotnetspråken eller annat högnivåspråk är det givet enklast att börja med C.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det som man oftast missar är ju att 8 bitars processorer trots allt är mycket kompetenta
Ta t.ex. en Mega128 från Atmel.
Tutar på i 16MHz och har dubbelt så mycket minne som min första dator Spectrum48.
Så 8 bitars idag är inte samma som 8 bitars för 20 år sedan
Swech
Ta t.ex. en Mega128 från Atmel.
Tutar på i 16MHz och har dubbelt så mycket minne som min första dator Spectrum48.
Så 8 bitars idag är inte samma som 8 bitars för 20 år sedan
Swech
För en mikrocontroller så är det ju inte själva programmeringen som så att säga är det svåra, det är att fatta hur I/O och såna grejer fungerar.
Tycker inte det är helt ovanligt att det kommer nya medlemmar till forumet som har skrivit ett fint program i C till sin mikrocontroller men inte fattat hur man gör initieringen av portar och såna grejer.
Och de grejerna är ju precis likadana på 8-bitars som på 32-bitars.
Fördelen med 8-bitars är att man konsekvent jobbar med bytes. Hur många mikrocontrollers har 32-bitars portar? Är inte alla portar alltid 8 bitars?
Vad ger en 32-bitars plattform för fördelar om man t.ex. bara ska ha en enkel grej som blinkar en lysdiod enligt ett visst mönster?
Tycker inte det är helt ovanligt att det kommer nya medlemmar till forumet som har skrivit ett fint program i C till sin mikrocontroller men inte fattat hur man gör initieringen av portar och såna grejer.
Och de grejerna är ju precis likadana på 8-bitars som på 32-bitars.
Fördelen med 8-bitars är att man konsekvent jobbar med bytes. Hur många mikrocontrollers har 32-bitars portar? Är inte alla portar alltid 8 bitars?
Vad ger en 32-bitars plattform för fördelar om man t.ex. bara ska ha en enkel grej som blinkar en lysdiod enligt ett visst mönster?
TomasL> Nja, är den så korkad egentligen, frågan är "Varför 8-bit" ur hobbysynpunkt är det vill jag påstå...
Det blir också en skev diskussion om man inför egna parametrar när det passar som inte
fanns med i frågeställningen från början. Det stog ingenting alls om "hobbysynpunkt" !
Tvärtom var ursprungsfrågan väldigt brett och generellt ställd (och alltså felställd).
Det är ju just det som jag säger, det finns motiv till alla typer av plattformar
allt efter behovet och det finns inget generellt "x är bättre än y".
Det blir också en skev diskussion om man inför egna parametrar när det passar som inte
fanns med i frågeställningen från början. Det stog ingenting alls om "hobbysynpunkt" !
Tvärtom var ursprungsfrågan väldigt brett och generellt ställd (och alltså felställd).
Det är ju just det som jag säger, det finns motiv till alla typer av plattformar
allt efter behovet och det finns inget generellt "x är bättre än y".