skydda sin kod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zealotry
Inlägg: 919
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: skydda sin kod?

Inlägg av zealotry »

Ser hur jag missade din poäng =)

Jag håller med om att frågan i första inlägget har en del brister men jag tycker det är helt okej att då få ett gäng motfrågor som sedan kan mynna ut i att all information kommer fram. Som jag sa, jag ser egentligen bara tidsaspekten som skiljer de två fallen åt och jag ser inga problem i det.

Sen om metoden att ringa en expert och sen lita blint på det är en bra metod eller ej kan kanske få diskuteras på annat håll =)
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43493
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: skydda sin kod?

Inlägg av sodjan »

> jag tycker det är helt okej att då få ett gäng motfrågor...

Ha! :-)
Det var inte länge sedan det var trådar där just det att ifrågasätta
och ställa motfrågor ansågs som otrevligt och allmänt ohyfsat. :-)
Vilket jag så klart skiter fullständigt i...
zealotry
Inlägg: 919
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: skydda sin kod?

Inlägg av zealotry »

Tror vi tänker lika i stort sodjan. Förstår dock inte hur labmaster tänker, om all information inte finns i första inägget så löses ju det problemet med ett par frågor, inget konstigt i min värld.
sysop
Inlägg: 55
Blev medlem: 2 februari 2009, 16:14:05

Re: skydda sin kod?

Inlägg av sysop »

labmaster skrev:Den visar att svaren finns runt hörnet bara man söker lite innan man frågar
Så länge man inte råkar ut för; Mr bister, a.k.a "Jag vill missförstå allt som kan missförstås och lever för att sätta losers på plats, ty jag föddes fullärd och tar varje givet tillfälle i akt att hävda mig själv och påvisa min obestridbara fullkomlighet."
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43493
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: skydda sin kod?

Inlägg av sodjan »

Nej, det är klart.
Jag har också hört talas om det händer på andra forum.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 48178
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: skydda sin kod?

Inlägg av TomasL »

Jag förstår inte frågan heller, såvida inte programmen är skrivna i VBA eller någon annat interpreterande språk.
Nerre
Inlägg: 27517
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: skydda sin kod?

Inlägg av Nerre »

Den främsta oklarheten är väl begreppet "kod".

PIN-kod? Källkod? Binärkod?

Fast sen blev det ju förtydligat med "hur hindrar man att nån läser ut koden ur en programmerad uC?". Men det kan man ju läsa sig till i databladet, det finns ju normalt en fuse-bit för det.
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43493
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: skydda sin kod?

Inlägg av sodjan »

> Fast sen blev det ju förtydligat med "hur hindrar man att nån läser ut koden ur en programmerad uC?".

Kan du citera inlägget där det stog så.
Nerre
Inlägg: 27517
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: skydda sin kod?

Inlägg av Nerre »

Det stod ju inte ordagrannt så, mina citationstecken markerade inte att det var ett citat utan andemeningen i frågan.

Redan i första inlägget står det ju:
flintec skrev:hur gör man då för att skydda koden från utläsning så att inte någon bara kan knycka den?
Jag undrar ju hur många saker man pratar om att "läsa ut" kod från?
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43493
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: skydda sin kod?

Inlägg av sodjan »

> mina citationstecken markerade inte att det var ett citat

Intressant... :-)

> Jag undrar ju hur många saker man pratar om att "läsa ut" kod från?

Nej det är ju sant. Det måste alltså vara en PLC.
Nerre
Inlägg: 27517
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: skydda sin kod?

Inlägg av Nerre »

PLC får jag erkänna att jag inte tänkte på, men jämför man andelen trådar på forumet om PLC med andelen trådar om uC så är det rätt höga odds på att det skulle handla om PLC:)
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43493
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: skydda sin kod?

Inlägg av sodjan »

Helt ointressant. Att man kan gissa och spekulera och hitta något som
kanske är det troligaste försvarar inte slappa och ogenomtänkta frågor.
Att svara på tekniska frågeställningar handlar inte om gambling och odds.
Nerre
Inlägg: 27517
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: skydda sin kod?

Inlägg av Nerre »

Nej visst, men det här är ett diskussionsforum, inte en supportsida för att få svar på tekniska frågor.

Lika väl som den som tänkt svara på frågan kan be om förtydliganden så kan den som ställt frågan tala om ifall ett svar är fel.

Om nån hade svarat "din uC har troligen en fuse-bit för att hindra utläsning" så hade frågeställaren kunnat tala om ifall det inte var uC han menade utan en PLC.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: skydda sin kod?

Inlägg av labmaster »

Det har du helt rätt i Nerre men tyvärr böjar det likna mer och mer ett supportforum för tekniska frågor. Det är inte mycket tekniska diskussioner att tala om. Jag tycker det inte borde vara så svårt att tänka igenom sin frågeställning lite innan man postar. Då slipper vi denna typ av diskussioner som pågår i denna tråd och då blir det mera tid över för alla att koncentrera sig på intressanta tekniska diskussioner som kan vara lärorika för såväl nybörjatre som för mer erfarna.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4784
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: skydda sin kod?

Inlägg av Swech »

"hej jag undrar hur man kan skydda sin kod! altså om man sitter å utvecklar en ny produkt som man ska sälja, hur gör man då för att skydda koden från utläsning så att inte någon bara kan knycka den?"

I vilket hänseende är detta inte en teknisk diskussionsfråga som kan vara lärorikt speciellt för nybörjare?

Om jag än en gång jämför med att lämna in bilen på verkstaden med orden "den startar inte"
och få upp i ansiktet att ens påstående är minsann inte vidare teknisk och man borde
åtminstone ha sökt info på google innan man lämande in bilen

Swech
Skriv svar