Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare

Inlägg av SM7CZR »

freddenacka skrev:Jag har inte hunnit mäta den än men jag misstänker att det är en trasig kondning eller trissa. Det låter lite svagt av musiken om man höjer väldigt mycket på enbärt höger kanal men i övrigt är den tyst.
Sätt mono/stereo-omkopplaren i mono. Om du får ljud i mono-läget så ligger felet i förstegen. Vilken komponent som är kass är svårt att säga utan att mäta.
Ett oscilloskop är bra att felsöka med (men det saknade du). Det fanns förr en liten batteridriven förstärkare med högtalare inbyggd i en liten låda, den kallades för signalsökare (signaltracer). Den var praktisk då man ville jämföra signaler före/efter en transistor eller en kopplingskondensator. Bara att ansluta testproben och lyssna. Den hade en kondensator i proben så det gick att mäta även om det fanns DC på mätobjektet.
http://www.radiomuseum.org/images/radio ... 677712.jpg
Men lycka till med jakten på rörförstärkare!
Senast redigerad av SM7CZR 8 maj 2012, 15:54:17, redigerad totalt 1 gång.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Höjer man volymen på höger kanal så går lite diskant igenom, undrar om det är trissan som sätter baskorrigeringen som gett sig?
Kanske behövs mer felsökning för att konstatera det?
Funderade på om kopplingskondensatorn slutat att leda.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Funderade på om kopplingskondensatorn slutat att leda.
Det kan vara så. Men stirra inte dig blind på kondensatorer. Det finns fler grejor. Försök att få tag på en sån signalsökare som jag länkade till.
En sådan kan du ha mycket nytta av!
Senast redigerad av SM7CZR 8 maj 2012, 15:59:37, redigerad totalt 1 gång.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Det låter som en bra idè jag har dock en audivoltmeter som jag inte hunnit lära mig än.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Men det behövs en högtalare samtidigt så att man hör under tiden man felsöker.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Nja,den här är inte riktigt lik de flesta japaner.Den är nämligen byggd som en engelsman.De hade pippi på att bygga såhär på 70-talet.

De två första transistorena är nämligen förförstärkare för ALLA ingångar.Man byter bara motkopplingsvärden i 3 olika nät beroende på vilken insignal man vill ha,och då ändras inte bara frekvensgång utan också förstärkning.
Om den fungerar bra på andra ingångar,t.ex radio,så kan det knappast vara fel på transistorer eller kondingar.
Jag tror att det är vanlig glappkontakt(eller ev kallödning eller trasig ingångskontakt)i omkopplare.Fram med sprayen först.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Jo allt fungerar i övrigt, och jag förstår nu när du beskriver det hur det skall fungera.
Den knastrade och for i stort sätt alla strömställare från början men nu efter lite kontaktspray osv så fungerar den bättre.
Skall kontrollera kontakter osv till RIAA steget då jag är inne på Rolf´s spår.
I övrigt, är detta en bra förstärkare, jag tycker radion låter fantastiskt gentemot mina andra tuners.

MVH
Fredrik
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Rolf Zetterberg skrev:Nja,den här är inte riktigt lik de flesta japaner.Den är nämligen byggd som en engelsman.De hade pippi på att bygga såhär på 70-talet.

De två första transistorena är nämligen förförstärkare för ALLA ingångar.Man byter bara motkopplingsvärden i 3 olika nät beroende på vilken insignal man vill ha,och då ändras inte bara frekvensgång utan också förstärkning.
De var inte ensamma!

Beogram 1500 var också kopplade så.

Praktiska studier visar att ljudkvaliteten (på Beogram 1500 alltså) för line-signaler blev avsevärt bättre om man moddade så att alla linjeingångar matas direkt efter försteget och låter försteget bara användas för RIAA. När man gör en sån moddning kan man dessutom passa på att koppla tape-knappen som en monitorfunktion (som då visserligen kräver att man trycker ner tape och skivspelare/radio samtidigt för att faktiskt få monitorfunktion, men ändå)... Lite synd att RIAA-steget är flaskhalsen på en kombinerad skivspelare+förstärkare. Jag ångrar pyttelite att jag för sju år sen kastade två Begram 1500 exkl skivspelarmekaniken, det var rätt okej förstärkare på 2*10-15W nånstans, nästan häpnadsväckande att de faktiskt lät bra trots att det var transistorförstärkare från germaniumtransistortiden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det satt väl 2N3055 som utgångstrissor i BO'n gissar jag.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag kan minnas fel men jag tror det var TO66-transistorer, kanske AD161 och AD163
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Nästan.Det satt 2xAD139(Telefunkens variant)i den där.Ett kvasikomplementärt slutsteg med två PNP.
2x8W.
Skriv svar